כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

השופט: הבנות החרדיות יישארו בבית הספר

שופט בית המשפט המחוזי ארנון דראל דחה את בקשת משרד החינוך למתן צו ביניים נגד העירייה, וקבע כי בנות בית יעקב יישארו במבנה "שפות ותרבויות" בעיר • המנצחים: עיריית בית שמש ועו"ד אורי קידר, המפסיד: משרד החינוך • מוקדם יותר סנט השופט: "אם ההחלטה הייתה בגבעתיים, לא היו עותרים נגד העירייה" • החכי"ם צוהלים ומגיבים

בית המשפט היום, צילום: פלאש90
בית המשפט היום, צילום: פלאש90

בית המשפט המחוזי בשבתו כבית משפט לענינים מנהליים בנושא מבנה בית הספר, 'שפות ותרבויות' בבית שמש, דחה את הבקשה למתן צו ביניים נגד בנות בית יעקב הלומדות בבית הספר שפות ותרבויות בבית שמש, ובזה קיבל את עמדת העירייה נגד עמדת משרד החינוך. הבנות ימשיכו לעת עתה ללמוד במבנה בית הספר "שפות ותרבויות".

עם היוודע הפסק המרשים, הגיב עורך הדין אורי קידר: "אני שמח שבית המשפט קיבל את עמדתנו ושם לנגד עיניו את טובת הבנות לפני כל שיקול פוליטי. אני מברך גם על כך שבית המשפט קיבל את עמדתנו והורה למשרד החינוך לגשת עימנן לגישור אצל היועץ המשפטי לממשלה כפי שביקשנו מלכתחילה".

ח"כ מוזס הגיב לפסק בית המשפט: "החלטת בית המשפט מהווה הוכחה כי משרד החינוך עסק ברדיפת שווא אחר התלמידות החרדיות וכי החלטת ראש העיר היתה נכונה וצודקת. ראוי להן למאות התלמידות ללמוד במבנה מתאים ומכובד".

ח״כ פרוש הגיב; ״העוול והקיפוח בבית שמש כל כך משווע שגם בית המשפט שבדרך כלל מוצא סיבה לפסוק כנגד הציבור החרדי, לא היה יכול כעת לפסוק לטובת הציבור החילוני״.

בהחלטתו כתב השופט: "לאחר שעיינתי בטענות הצדדים ושמעתי את השלמות הטיעון, הגעתי לכלל מסקנה כי אין מקום למתן צו ביניים" קבע השופט. "נוכח הצורך במתן החלטה מוקדם ככל הניתן, וזאת כדי לאפשר שגרת לימודים תקינה בשני בתי הספר, אנמק את מסקנותי בקצרה".

"אני נכון להניח שיש ממש בטענות העותרת בכל הנוגע להתנהלותה של העירייה, לעיתוי שנבחר ולקבלת ההחלטה בניגוד מוחלט לעמדת משרד החינוך – ללא תיאום וללא הידברות. כך, ההחלטה התקבלה ללא התייחסות לנהלים להקצאת מבנים או ל"אירוח" בהם, כפי שמגדירה זאת העירייה. בנוסף לא כלל הליך קבלת ההחלטה את כל השלבים הנדרשים לקבלת החלטה כזו – בין במערכת היחסים מול משרד החינוך ובין במערכת היחסים מול מנהלת בית הספר וההורים".

"כללו ועיקרו של דבר, אף שהתנהלות המשיבים רחוקה, לכאורה, מלהלום עמידה בכללי המשפט המנהלי בכל הנוגע לקבלת ההחלטה ולדרך ביצועה ולכאורה יש בעתירה ממש - מאזן הנוחות, לעת הזו, נוטה לטובת דחיית הבקשה לצו ביניים, וזאת בכפוף להבהרות הבאות:

"א. מדובר בהחלטה היפה לשעתה, שניתנת בהתחשב בנתונים הקיימים היום. ב. ההחלטה ניתנת מתוך הנחה כי ראש העיר והעירייה נאמנים לעמדתם כי מדובר באירוח התלמידות במפלס התחתון, ויתנהגו כאורחים וימנעו מנקיטת צעדים חד צדדיים. (לא לחסום מעברים בין אגפים וכו)".

ביום חמישי האחרון כתב בהחלטתו, שופט בית משפט השלום בירושלים גד ארנברג: "אין ספק שהמבנה הינו בבעלות עיריית בית שמש. אמנם, הוא נבנה מכספי משרד החינוך אך זו נתנה אותו לעירייה על מנת לקיים בו מוסד חינוכי, בהתאם להוראות הדין. דהיינו, הן הבעלות במבנה בית הספר והן זכות השימוש בו נתונים לעיריית בית שמש. לפיכך אין ולא יכולות להיות למבקש טענות שמקורן בבעלות מבנה בית הספר לשפות או בשימוש הנעשה בו".

ראש עיריית בית שמש משה אבוטבול, אמר היום לאחר הניצחון בבית המשפט לעניינים מנהליים: השופט הבין את התמונה האמיתית, שבעצם חוץ משני הצדדים המתדיינים כאן שהם עיריית בית שמש ומשרד החינוך יש כאן צד שלישי שהוא: הילדות הקטנות שנאלצות ללמוד ברחוב על לא עוול בכפן.

אני מקווה שמשרד החינוך יענה בחיוב לבקשתי לשיתוף פעולה והקמת צוות בכיר משותף לבחינה יסודית ומעשית לפתרון מצוקת מבני החינוך בבית שמש המתפתחת, כי כולנו מחויבים לילדים היקרים מכל המגזרים.

הפרקליטה: בית המשפט מצצד בעיריה; השופט - נא לשמור על כבוד בית המשפט
מוקדם יותר היום (א'), התקיים הדיון בנושא 'מבנה המריבה' בבית שמש, בבית המשפט לעניינים מנהליים אצל השופט בית המשפט המחוזי בירושלים אמנון דראל.

במהלך הדיון בבית המשפט שאל השופט את נציגי משרד החינוך (הפרקליטות) מה הלחץ להוציא כעת את התלמידות, ולא לחכות לפסק הדין שינתן בעוד חודש וחצי. השופט הוסיף שהחלופות שמציע משרד החינוך, זה לאנשי מקצוע ולא למשפטנים.

משתתפים שהיו בדיון מציינים כי השופט קטע שוב ושוב את הפרקליטות ומבקש להתמקד רק בטיעונים לדחיפות ולבקשתה להוצאתן המידית של הבנות החרדיות. השופט פנה לנציגת הפרקליטות ואמר: "השאלה שעומדת לנגד עיניי היא מאזן הנוחות. איפה הבנות תהיינה מחר? זה מה שטוען עו"ד קידר וזהו השיקול הדומיננטי".

עו"ד קידר, ב"כ עיריית בית שמש טען כי "גם העירייה לא טוענת שנעשתה כאן הקצאה, אלא פתרון זמני של אירוח התלמידות באגף הריק. כמו שנעשה כל שנה בפתיחת שנת לימודים וכמו בערים אחרות שנותנים פתרונות זמניים בבחינת פלסטר על פצע".

עו"ד קידר: "אני עיוור צבעים. אבל בשביל זה בדיוק נבחר ראש עיר חרדי. כדי לאזן במעט את המציאות הבלתי אפשרית שבה ילד חרדי לומד במעברה ומולו ילד חילוני נהנה מתנאי לוקסוס. הנתונים שהם מביאים תומכים בנו. מה שעומד לנגד עיניהם זו פוליטיקה בלבד".

השופט שאל את העירייה אם היא מוכנה לבטל את כל השינויים שנעשו במבנה, וקיבל תשובה חיובית. השופט סיכם: "ל-141 תלמידי שפות ותרבויות יש 6 כיתות שבהן נמצאים הכיתות, 6 חדרי ספח, ועוד 6 חדרים שמיועדים לכיתות ולדברי שפות ותרבויות שמשמשים שוב כחדר עזר. אילו היה מדובר בגבעתיים אף אחד לא היה טוען נגד החלטת העירייה".

במהלך הדיון נרשמה תקרית נוספת בין השופט לנציגת משרד החינוך כאשר האחרון פנה אליו ואמר לו כי "כבודו משחק לידי העירייה". השופט הגיב מיד: "אבקש לשמור על כבוד בית המשפט".

תמונות מבית המשפט היום:










בית הספר משרד החינוך בית שמש אבוטבול

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד