ט' אייר התשפ"ד
17.05.2024
עשרה מי יודע?

10 הפארקים שחובה לבקר בהם כשעולים לירושלים

עיר הבירה שלנו שופעת במוקדי תיירות, אתרי טבע ומגוון פארקים המבטיחים חוויה מצוינת לכל המשפחה ומהווים מוקד עלייה לרגל בכל חג ובמהלך השנה כולה • להלן 10 פארקים בהם מומלץ לבלות כשעולים לעיר הקודש. החל מגן סאקר המיתולוגי ופארקי טבע מרהיבים ועד פארקים חדשים אשר עומלים על פיתוחם מתוך מדיניות ראש העיר משה ליאון לקדם התחדשות עירונית בכלל ההיבטים

10 הפארקים שחובה לבקר בהם כשעולים לירושלים
פארק 'פתחת קדרון' צילום: מתוך אתר העירייה

בירושלים מגוון גינות ופארקים מיתולוגים ומוכרים בהם אין כמעט ישראלי שלא ביקר במהלך חייו. אולם לצד אלו הפופולרים, ישנם גם שלל פארקים שייתכן ולא שמעתם עליהם, אשר מומלץ מאוד לערוך בהם ביקור או סיור.

לקראת חול המועד פסח הבא עלינו לטובה, קיבצנו עבורכם את עשרת הפארקים המובילים שכדאי לקפוץ אליהם עם כל המשפחה, כחלק מהעלייה לרגל המסורתית. מוזמנים להיכנס לאתר העירייה ולהתרשם מפארקים נוספים אשר לא נכנסו לרשימה.

גן סאקר. כמובן שאי אפשר לפתוח ברשימת פארקים בירושלים בלי להזכיר את הסנטרל פארק הירושלמי, המשתרע על פני שטח של 100 דונם. הגן, שהחל את דרכו במלחמת העצמאות כמנחת מאולתר למטוסים קלים בימים שבהם ירושלים הייתה נצורה, עבר מתיחת פנים משמעותית. בין היתר הותקנו בו מתקני שעשועים ייחודיים, שודרגו מרבדי הדשא והוקמו מגרשי ספורט חדשים ומתחם נינג'ה ייחודי. שדרוג הגן בוצע על ידי עיריית ירושלים באמצעות הרשות לפיתוח ירושלים ובביצוע חברת מוריה. גן סאקר מציע מגוון גדול של פעילויות עבור כל המשפחה, לרבות אזור בו ניתן לעשות מנגלים.


גן סאקר • Yonatan Sindel/Flash90

פארק נחל זימרי. הפארק של צפון העיר. באתר זה, העובר בשכונת פסגת זאב, ניתן לפגוש בעלי חיים כדוגמת צבאים, שפני סלע ושועלים, המסתובבים בו באופן חופשי. לאחרונה אושרה בוועדה המקומית לתכנון ולבנייה תוכנית מקיפה לשדרוג האתר. התוכנית קובעת שימור של שטח נרחב לפי מדרג של שימור שטחים. כמו כן יפותח במידה מתונה שטח פתוח עבור מבקרים ומטיילים.

גן הסוס. גן מיתולוגי הנמצא בטבורה של העיר, אל מול בניין הכנסת הישן. בגן המשודרג בוצעו עבודות שיקום ופיתוח נופי, לרבות שתילת צמחייה ומדשאות ונבנו בו אזורי ישיבה לטובת התושבים. כך יכולים תושבי העיר למצוא פינה שקטה להירגעות ומנוחה בלב הרחוב הסואן.

עין לבן.
פארק טבע פופולרי בהרי ירושלים, בו מעיין רחב ידיים לצד צמחייה פסטורלית. הפארק ממוקם כק"מ דרומית למושב עמינדב ומתחת לגבעת משואה ונחשב לגולת הכותרת של הגן הלאומי עוטף ירושלים. המעיין נובע ברכס לבן מעל הגדה הצפונית של נחל רפאים ומוקף עצי תאנה, אגוז, שקד, חרוב, זית, אלה ארץ ישראלית ועץ תות. בעמק עושר שרידים ארכיאולוגיים, מערכות שמורות להפליא של טרסות חקלאיות, מתקנים חקלאיים חצובים בסלע, רוג'ומים, מערות ומכלולי קבורה – ייצוג ארכיאולוגי מרשים הנע מתקופת הברזל, התקופה ההלניסטית, ימי בית שני, התקופה הביזנטית, התקופה המוסלמית הקדומה או ימי האסלאם הקדום, הצלבנית ועד ימינו. המאפיין הבולט ביותר בעמק לבן הוא מערכת המדרגות החקלאיות, ובה קירות מדרגה הניצבים לגובה של שלושה מטרים.

גן הורדים. פארק ותיק בין בית המשפט העליון למשכן הכנסת. הגן משתרע על פני כ-80 דונם ומהווה ריאה ירוקה בלב קריית הממשלה. מהפך אדריכלי נועד להכשירו לאתר תיירות ושוטטות עירוני שיפיח חיים במתחם קריית הלאום. עיריית ירושלים, באמצעות הרשות לפיתוח ירושלים ובביצוע חברת מוריה, תשדרג ותפתח את גן הוורדים בהשקעה של כ-60 מיליון שקל. בימים אלה מתבצעות בשטח עבודות נמרצות לפיתוח הפארק, במטרה להקדים את מועד סיום העבודות המתוכנן. חידוש הגן יכלול ביצוע עבודות נגישות לציבור הרחב, יצירת מעבר בין מתחמי השלטון השונים באזור, הסדרת מבנים שונים והקמת מתחם הסעדה ובילוי לטובת מבקרי המקום. כמו כן יוחלפו השבילים וישודרגו, יוחלף ריהוט הגן לריהוט עדכני, ויחודש כלל מערך הצמחייה בגן, בדגש על עיבוי וחידוש מערך צמחיית הוורדים הייחודית הנטועה בו.


גן הורדים המתחדש • מתוך אתר עיריית ירושלים

פארק אלמליח. פארק רחב ידיים בשכונת הקטמונים, אל מול מרכז הספורט והאירועים ''הארנה'' במלחה. הפארק משתרע על שטח של 45 דונם וכולל בין היתר מדשאות רחבות ידיים, עצי חורש ארץ ישראליים, אזורי פנאי, מתקני משחק מתקדמים וייחודיים, הצללה, פינות ישיבה, ריהוט רחוב חדיש, שירותים ציבוריים, שבילי הליכה ואופניים ועוד.

גן הפעמון. אחד הגנים הגדולים בירושלים, הוקם בשנת 1976 לרגל חגיגות המאתיים של ארצות הברית, ושמו נגזר כהעתק מפעמון החירות המפורסם של פילדלפיה. הגן משתרע מעמק רפאים שבמושבה הגרמנית ועד הרחובות ז'בוטינסקי וקרן היסוד בטלביה. הוא שוכן מול שכונת ימין משה הציורית ובמרחק הליכה של דקות ספורות ממלונות הפאר של העיר, ביניהם מלון ענבל, הצופה על הגן, מלון המלך דוד וממילא. הגן הוא מקום מצוין לפיקניק ובו מתקנים רבים לילדים ולמבוגרים גם יחד, ביניהם מגרשי כדורסל, רחבת גלגיליות, מתקני שעשועים ופסל דרקון שאפשר לטפס על כולו. בגן תמצאו שפע של מדשאות ואזורים מוצלים.


הפעמון המיתולוגי • נתי שוחט פלאש 90

גן עדיקה. הגן אשר ממוקם בלב שכונת הקטמונים, ברחוב יוסי בן יועזר עובר בימים אלה תהליך שדרוג מקיף, אשר במסגרתו הוא מקבל מראה חדש ונאה. במקום מבוצעות עבודות להסדרת גישה מהרחובות הסמוכים, חידוש ושדרוג הריצופים וריהוט הרחוב הנמצא בשטח הגן, הוספת שטחי גינון חדשים והקמת אמפי דשא, וכן מערכת תאורה במרחב הגן ומצלמות אבטחה עירוניות. האלמנט הייחודי בגן יהיה בוסתן לימונים עם תעלות מים, המדמות תהליך השקיה עתיק על ידי הזרמת מים באמצעות כוח הגרביטציה, ולצידו לוח שחמט שישתרע על שטח של 25 מ"ר. שטח הגן יתפרס על כארבעה דונמים, המחולקים לאזורים מרוצפים ולפינות ישיבה עם שולחנות וכיסאות עץ, וספסלים פזורים בשטחי הגן לצד פינות ישיבה מוצלות, פחי אשפה מעוצבים וברזיות מים.

פארק 'פתחת קדרון'. הפארק הגדול בירושלים, אשר נחנך אך לאחרונה, ממוקם מעל שכונת ואדי ג׳וז ועתיד לשמש את כלל תושבי מזרח העיר. במסגרת העבודות להקמת הפארק, הוקמו מגוון אטרקציות ומתקנים כגון מסלול אופניים, מזרקה, מגרשי ספורט, הכנת תשתית להקמת בתי קפה וכן אזורי פיקניק ומבני שירותים ציבוריים לטובת משתמשי הפארק. בפארק פינות ישיבה, מסלולים שונים ומתקני ספורט, שיוכלו ליהנות ממנו גם משפחות וגם כל העסקים באזור.

פארק קק"ל (עמק האסבסטונים). נסיים בפארק נוסף שצפוי להיחנך ועומלים בימים אלו על פיתוחו, פארק קק"ל – עמק האסבסטונים. בחודש מרץ 2022 החלו העבודות להקמתו לאחר חתימה על הסכם פיתוח מיוחד בין עיריית ירושלים, הרשות לפיתוח ירושלים וקק"ל. הפארק משתרע על שטח של 100 דונם, בין השכונות קריית היובל וקריית מנחם. עמק האסבסטונים ישמש כפארק רובעי-עירוני ויכלול אגם מלאכותי, שבילים לאופניים ולהולכי הרגל, בית קפה, מתקני משחק חדישים, מתקני ספורט וגינה קהילתית מחודשת הכל תוך שמירה ושילוב מאפייניו וערכיו הטבעיים הקיימים.

עיריית ירושלים פארקים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 13 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד