כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
ברקע קריאת שר הביטחון

גורם בטחוני מתריע: "כבר היום יש נזק וזאת הסיבה שצריך לעצור"

על רקע קריאתו של שר הביטחון גלנט אתמול לעצור את הליך חקיקת הרפורמה עד אחרי יום העצמאות, גורם ביטחוני סקר היום את האתגרים והאיומים הביטחוניים הניצבים בפני מדינת ישראל שבגינם חובה לעצור את חקיקת הרפורמה המשפטית | איראן, הזירה הפלסטינית, עזה ועוד

גורם בטחוני מתריע: "כבר היום יש נזק וזאת הסיבה שצריך לעצור"
חיילי גבעתי מתאמנים צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

גורם ביטחוני בכיר סקר היום (ראשון) את כלל האיומים הביטחוניים שעומדים בפני ישראל ומחייבים, לדבריו, עצירה של חקיקת הרפורמה המשפטית. הגורם התריע כי "המשך תהליך החקיקה ללא הסכם יביא לפגיעה בכשירות צה"ל" והוסיף כי הדבר עלול להביא לפגיעה גם בכוחות הסדיר - כשכבר היום יש נזק.

לדבריו אלו האיומים הביטחוניים שעומדים בפני ישראל ממש בימים אלה:

איראן:

"איראן קרובה אי פעם ליכולת גרעינית ומתהדק הקשר בינה לבין רוסיה. בנוסף, נרשמים חילופי מהלומות בין הציר האיראני לארצות הברית בסוריה. לכך יש להוסיף כי איראן קרובה יותר מאי פעם ליכולת גרעינית. היא במרחק שבועיים-שלושה מהפקת חומר בקיע מועשר ברמה של 90%. כמו כן, איראן חווה בתקופה האחרונה רצף הצלחות, עם דעיכה של המחאה הפנימית והורדת הפיקוח הבינלאומי".

הזירה פלסטינית

"המשילות של הרשות הפלסטינית ממשיכה לרדת. רצף פיגועים בחווארה. אנחנו נכנסים עם זווית לא אידאלית לרמדאן".

שביתת אסירים והר הבית

"אלה שני נושאים שחולפים מעל לראשם של המנהיגים ברשות הפלסטינית וחמאס. אין להם יכולת להשתלט על זה ויש דינמיקה שצריך לשלוט בה".

עזה

"חמאס מורתע אבל השקט בעירבון מוגבל".

לבנון

"יש ריבוי של אירועי חיכוך. הביטחון העצמי של נסראללה מול ישראל גובר וישנה נכונות לקבע משוואה שונה. לגבי מגידו - החקירה נמשכת בוחנים מעורבות של חיזבאללה. אנחנו מזהים פעילות של גורמי טרור שפועלים מלבנון נגד ישראל בכל מיני שיטות, גם באמצעות גורמים פלסטינים".

סוריה

"יש מאמצים של חיזבאללה להעביר אמצעי לחימה רגישים, וכך גם לכוחות איראניים בסוריה. נמשכים מאמצי התבססות".

"התנאים האזוריים חסרי תקדים בחומרתם"

בזירה הבינלאומית

"באופן כללי, המלחמה באוקראינה היא גורם מערער גלובלי ויש השפעה גם על ישראל".

זירות מתלכדות

"שנים דיברנו על עימותים מוגבלים. כרגע, איראן וארגוני הטרור חיזבאללה וחמאס מזהים הזדמנות להוביל להסלמה בזירה הפלסטינית כדי ללחוץ על ישראל מכל הכיוונים. זאת סיטואציה שלא ראינו בחמש השנים האחרונות ובוודאי שלא לפני עשור".

אילוסטרציה. צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90.

"מי שעומד מאחורי זה היא איראן, שמממנת ודוחפת לפיצוץ כדי שמישהו יערער וידליק את הגזרה כולה". היא מזרימה כסף ואמצעי לחימה, מדריכה פעילי טרור ומעבירה אינדוקטרינציה דרך הרשתות החברתיות. מדובר בתנאים אזוריים חסרי תקדים בחומרתם".

ירידה במידת ההרתעה והכבוד שאויבינו רוחשים לארצות הברית

"אויבנו רואים בישראל חלשה ומוגבלת בתגובתה, בפרט לאור היחלשות התמיכה הבינלאומית".

ההיחלשות של הלכידות הפנימית של ישראל

"עמדתי משקפת נאמנה את עמדת הרמטכ"ל הרצי הלוי, ראש שב"כ רונן בר, ראש המוסד דוד ברנע ואלופי צה"ל. המצב הפנימי הפך למרכיב מרכזי - כל השחקנים מצביעים על כך שישראל נתונה במשבר חריף, ובראייתם (של האויבים) יכול להביא לקריסת ישראל. הם מזהים הזדמנות. יש פגיעה בהרתעה ויש תכנון פיגועים, מתוך הנחה שלהם שישראל משותקת. זה רעיון מסדר למחשבה האיראנית ואנחנו מזהים גם מאמצים לפגוע בהסכמי אברהם".

תופעת הסרבנות בצה"ל

צה"ל נמצא בכשירות מלאה. הפעולה נגד הסרבנות נחרצת ונעשית בצורה חכמה, אבל המשך תהליך החקיקה ללא הסכם יביא לפגיעה בכשירות. זה משפיע גם על הכוח הסדיר - כבר רואים את הסדק. יש הערכות מפקדים שמדברות על עזיבת קצינים מהקבע, סרבנות לצאת לקורס קצינים, הימנעות להתנדבות במילואים ולחץ של משפחות לעזוב את השירות - וזה נכון גם לגופים אחרים".

אילוסטרציה. צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90.

"כבר היום יש נזק וזאת הסיבה שצריך לעצור. יש נזק כי יחידה צריכה לכידות והדבר הזה נוגד את רוח צה"ל. מי שחושב שאפשר להשאיר את הוויכוח על החקיקה בחוץ נמצא במציאות של לפני 40 שנה. אנחנו צריכים לבלום את החקיקה ולקחת את הנתונים האלה בחשבון. אלה נתונים עובדתיים, לפי ידע שיש לנו".

הדברים של הגורם הביטחוני הבכיר מגיעים על רקע קריאתו של שר הביטחון יואב גלנט אמש לעצור את הליך חקיקת הרפורמה עד אחרי יום העצמאות. גלנט הסביר כי "כשר הביטחון אני אומר בצורה ברורה – השסע בחברה חודר לצה"ל ולגופי הביטחון. זו סכנה ברורה ומוחשית לביטחון המדינה". גלנט דרש לכנס את הקבינט לדיון לפני נאומו - כדי לתת לרמטכ"ל לדבר בפני הקבינט ולהסביר את ההשפעות הביטחוניות, אך ראש הממשלה בנימין נתניהו סירב, כך על פי גורם המעורה בנושא, ללא שנאמרה הסיבה.

מצב ביטחוני צה"ל חיילים סרבנות הרפורמה המשפטית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד