כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
"רוצחים שפלים"

זעם ברוסיה: אסירים לשעבר מתים באוקראינה ונקברים כגיבורים

אלפי אסירים לשעבר נלחמים ומתים באוקראינה, כיבוד זכרם הופך להיות דרישה פטריוטית ברוסיה. אבל חלקם ביצעו פשעים ששכניהם הישנים לא יכולים לשכוח. "הם הרגו, גנבו, דקרו, נכנסו לכלא ויצאו להמשיך להרוג. איזה מין גיבורים הם?"

זעם ברוסיה: אסירים לשעבר מתים באוקראינה ונקברים כגיבורים
ארטילריה של צבא אוקראינה צילום: צבא אוקראינה

כאשר גופתו של לוחם שכיר חרב מכח וגנר הגיעה לכפר הרוסי בסוף פברואר לאחר שנהרג בלחימה באוקראינה, כמה תושבים רצו לערוך לו קבורת גיבור. אחרים לא יכלו לשכוח שהאסיר לשעבר דקר את אביו למוות. המהומה עוררה זרם של תגובות נועזות ברשתות החברתיות, כאשר אלה שדרשו כבוד צבאי ללוחם, אילשת אסקרוב, זרקו מילים כמו "בושה!" או "בוגד" לאלו שהתנגדו. המתנגדים טענו שהאסירים יצאו למלחמה תמורת כסף כאילו היו חיילים רגילים.

סכסוכים כאלה פורצים ברחבי רוסיה כאשר אסירים שנהרגו במלחמה מוחזרים לעיירותיהם. נקודות המבט השונות מדגישות את החישובים המוסריים הקשים הכרוכים בשחרור פושעים להילחם למען ארצם, כך דיווח ה'וושינגטון פוסט'.

כמה כפרים הטילו וטו על נוכחותו של משמר כבוד צבאי בקבורה, אחרים מנעו מקרובי משפחה את השימוש בשטחים ציבוריים כדי להקים אוהל אבלים. כפר סיבירי נידח אחד נרתע מלספק תחבורה כדי להביא הביתה את ארונו של אדם שנכלא בעבר בגלל שהיכה את אשתו.

בדרום-מערב מחוז רוסטוב, רומן לזרוק, בן 32, נקבר בפברואר ב"סמטת הגיבורים" המקומית לאחר שמת בקרב על בחמוט. אבל הרישום הפלילי האלים שלו בו הורשע בשריפת אמו ואחותו ב-2014 עורר זעם אצל כמה תושבים מקומיים.

חברה לכיתה לשעבר של האחות הזדעזע מכך שהאסירים נקברים באזור בית הקברות שהיה שמור בעבר לחיילים ממלחמת העולם השנייה. "מה עשה האיש הזה או בחורים אחרים?" היא אמרה לתקשורת המקומית. "הם הרגו, גנבו, דקרו, נכנסו לכלא ויצאו להמשיך להרוג. איזה מין גיבורים הם?".

אחרים היו נחושים בהתנגדותם באותה מידה. "הם לא זהים לחיילים, הם פושעים", כתב אדם אחד בתגובות ברשת, אחר ציין שצבאות שכירי חרב אינם חוקיים מבחינה טכנית ברוסיה. באחונובו, אוכלוסייה של 2,500 תושבים, ליד הגבול עם קזחסטן, פרץ ויכוח, על קבורתו של מר אסקרוב.

אסקרוב, בן 35, יליד הכפר, עבד בעבודות כמו תיקון אופנועים וקצירת חציר. הוא הרג את אביו, איליאס, ביולי 2020 בדקירות ברגלו במהלך קטטה הוא גם ניסה לרצוח עד. האב ובנו היו מסוכסכים לעתים קרובות, אסקרוב נידון ל-12 שנות מאסר במרץ 2021, תושבי הכפר עדיין זוכרים את הפשע.

 

מלחמת אוקראינה רוסיה כח וגנר אסירים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד