י"ב אייר התשפ"ד
20.05.2024
"לגלות אחריות"

עצירת החקיקה: הרצוג וגנץ מברכים - לפיד הזהיר מתרגיל

נשיא המדינה בירך את הודעת נתניהו כי הוא עוצר את החקיקה: "עצירת החקיקה היא הדבר הנכון". לפיד: "אם החקיקה אכן תיעצר, עצירה אמיתית ומוחלטת. אנחנו נכונים ללכת להידברות". לפיד הבהיר: "נוודא קודם כל שאין פה שום תרגיל". גנץ: "מברך על החלטת נתניהו לעצור"

עצירת החקיקה: הרצוג וגנץ מברכים - לפיד הזהיר מתרגיל
ראשי האופוזיציה צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

נשיא המדינה יצחק הרצוג הגיב הערב (שני) להודעת נתניהו על עצירת החקיקה ואמר: "עצירת החקיקה היא הדבר הנכון. זו העת להתחיל בהידברות כנה, רצינית ואחראית שתביא בדחיפות להרגעת הרוחות והנמכת הלהבות".

הרצוג הוסיף: "אני קורא לכולם לגלות אחריות. הפגנה ומחאה – מכל צד שהוא - כן. אלימות - בשום אופן לא. אם צד אחד ינצח - המדינה תפסיד. חייבים לשמור עלינו כעם אחד וכמדינה אחת - יהודית ודמוקרטית".

לדבריו, "למען אחדותנו ולמען עתיד בנינו ובנותינו - צריך להתחיל לדבר כאן ועכשיו. בית הנשיא, משכנו של העם, פתוח להיות מרחב להידברות וגיבוש הסכמות רחבות ככל האפשר, במטרה לחלץ את מדינת ישראל האהובה שלנו מהמשבר העמוק בו אנו נמצאים".

ראש האופוזיציה ויו״ר יש עתיד יאיר לפיד הגיב לנאום נתניהו ואמר: "שמעתי את הצהרתו של ראש הממשלה נתניהו. אם החקיקה אכן תיעצר, עצירה אמיתית ומוחלטת. אנחנו נכונים ללכת להידברות אצל נשיא המדינה".

לפיד הוסיף: "מדינת ישראל פצועה וכואבת. אנחנו לא צריכים לשים פלסטר על הפצעים, אלא לטפל בהם באמת. לקראת שנתה ה-75 של המדינה עלינו לשבת ביחד ולכתוב חוקה המבוססת על ערכי מגילת העצמאות".

לדבריו, "עלינו לתת לנשיא לקבוע מנגנון הידברות ולסמוך עליו כמתווך הוגן. זה כל מה שדרשנו בחודשיים האחרונים: הידברות אמיתית, קונסטרוקטיבית, של מנהיגות שמוכנה לקחת אחריות".

לפיד הזהיר, "למודי ניסיון מר מן העבר, אנחנו נוודא קודם כל שאין פה שום תרגיל או אחיזת עיניים. שמענו בדאגה את הדיווח לפיו נתניהו אמר למקורביו, ״אני לא באמת עוצר, אני רק מרגיע את הרוחות.״

אם הוא ינסה לעשות לנו תרגילים, הוא שוב ימצא מולו מאות אלפי פטריוטים ישראלים שנחושים להלחם על הדמוקרטיה שלנו. נחושים להיות חומת המגן של המדינה היהודית והדמוקרטית", אמר.

עם זאת הבהיר, "מצד שני, אם הממשלה תבוא להידברות אמיתית והוגנת נוכל לצאת מנקודת השבר הזו חזקים יותר, מאוחדים יותר, ולהפוך את הרגע הזה לרגע מכונן בחיים המשותפים. זהו המשבר הגדול בתולדות המדינה. יש לנו אחריות לפתור אותו ביחד, כדי שנוכל לחיות פה ביחד. אנחנו צריכים לבנות היום את המדינה שבה הילדים שלנו יחיו בעתיד".

יו"ר 'המחנה הממלכתי', ח"כ בני גנץ הגיב: "אלו ימים נוראיים, שמהם עלינו לצאת מחוזקים ומאוחדים. עמדתי כאן לפני כמה שבועות ואמרתי שאנחנו עלולים להגיע למלחמת אחים ושנתניהו ישא באחריות. אני מברך על החלטתו לעצור. טוב מאוחר מאשר אף פעם".

גנץ התייחס לפיטורי גלנט וקרא לנתניהו לחזור בו: "לשר הביטחון יואב גלנט, יש אחריות על ביטחון המדינה, והוא מימש אותה בדרך היחידה האפשרית. כך גם יו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין".

לדבריו, "יש לנו אתגרים אסטרטגים אדירים – היחסים עם ארצות הברית, המאבק בגרעין האיראני, הטרור, הטיפטופים מעזה – זה לא הזמן להטיל פצצה על הדמוקרטיה הישראלית, לא העת לפטר את שר הביטחון ולתת פרס לאויבינו. אני קורא לנתניהו להשאיר אותו בתפקידו הקריטי".

גנץ תקף: "ראש הממשלה הוא האחראי הראשון לקרע בעם. אבל כולנו - קואליציה ואופוזיציה נושאים באחריות לאחות אותו. אין לאף אחד זכות להשתמט מהחובה הזו. צר לי, שגם בשעות הקשות האלו, יש פוליטיקאים ציניים וקיצוניים, שלא מתעלים לגודל השעה. שורפי האסמים מנסים להצית מאבק בין טייסים ללוחמי גולני, בין ירושלמים לתל אביבים, בין קיבוצניקים ותושבי עיירות פיתוח. לא ניתן להם".

יו"ר 'המחנה הממלכתי' הבהיר: "אני מתנגד לממשלה הזו, ואמשיך להתנגד לה. אבל בכל מה שקשור לביטחון המדינה, לשלטון החוק ולדמוקרטיה – אתמוך בכל מהלך נכון בלב שלם. דרך ההידברות וההסכמות על נושאים בעלי משמעות היסטורית, שלא דנו בהם מימי הקמת המדינה לפני 75 שנה, היא הדרך הנכונה. הנושאים האלו חייבים לקבל את הכבוד הראוי להם מכולנו".

לדבריו, "אני לא רוצה להביס אתכם – אני רוצה שנחיה כאן ביחד במדינה יהודית, דמוקרטית, ליברלית ובטוחה. אני מתכוון להגיע לחדר להידברות בלב פתוח ונפש חפצה. לא במטרה להכניע, אלא במטרה להצליח! אנחנו נתייצב מיידית בבית הנשיא נושיט את ידנו. אני קורא לנתניהו להסיר את האיומים, האולטימטומים והאמירות הקיצוניות שמרחיקות אותנו מהיעד. לעצור הכל ולשלוח צוות לשם".

יאיר לפיד בני גנץ יצחק הרצוג בנימין נתניהו הרפורמה המשפטית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד