כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
התעלם מרצונו של ביידן

פוליטיקו: נתניהו לא התייחס לבקשות ארה"ב - הרחוב הישראלי הכריע

המשבר הפוליטי הפוקד את ישראל חשף את גבולות ההשפעה האמריקנית על המדינה - גבולות שנכפים במידה מסוימת, מעצמם. אתר 'פוליטיקו' בפרשנות נרחבת על הדרמה אתמול ברחובות ירושלים עם הפגנות ענק נגד ובעד הרפורמה המשפטית

פוליטיקו: נתניהו לא התייחס לבקשות ארה"ב - הרחוב הישראלי הכריע
הפגנה ברח' עזה בירושלים צילום: נועם ריבקין פנטון, פלאש 90

המאמץ של ראש הממשלה נתניהו לשנות את מערכת המשפט בישראל גרם להפגנות ענק ושביתות, ואפילו כלל סירוב להגיע למילואים ביחידות שונות בצבא.

אתר 'פוליטיקו' מדווח כי לאורך המשבר, ששורשיו נמתחים חודשים ארוכים, הנשיא ג'ו ביידן ועוזריו ניסו להגיע לאיזון עם ישראל: הביקורת נאמרה בשיחות פרטיות ברובן, אך היה פרסום פומבי מדי פעם בהצהרות מנוסחות בקפידה שנועדו ללחוץ על נתניהו לסגת מתוכנית הרפורמה. אבל נראה שהפניות של ארה"ב לא עשו את העבודה. ברור שהלחץ הפנימי הישראלי היה הרבה יותר חזק.

במאמר נכתב: "השאלה הגדולה כעת היא כמה השפעה עדיין יש לארצות הברית על נתניהו ואיזו רמת לחץ היא מוכנה להפעיל כאשר נתניהו או מפלגתו ינקטו פעולות שיערערו את ישראל. על פי רוב, פקידי ממשל ביידן ניסו לשמור על פרטיות השיחות שלהם עם נתניהו, וגם אז הם נטו לומר דברים בדרכים מנוסחות בקפידה".

הממשל הזהיר את נתניהו כי עליו להגן על הדמוקרטיה הישראלית. הממשל גם הדגיש את תמיכתו בזכויות מיעוטים ובזכויות הפלסטינים בדרכים שנועדו לאותת לנתניהו שעליו לרסן את ,בעלי בריתו הקיצוניים".

גורמים בממשל אמרו כי מבחינתם נתניהו אחראי לקואליציה שלו, והצביעו על כך שהוא התעקש שהוא האחראי. ובכירי ממשל סירבו להיפגש עם דמויות ימין קיצוני בממשלת ישראל.

אבל ממשל ביידן גם מתעקש שהמחויבות שלו לביטחונה של ישראל היא ברזל. הנשיא אמר שהוא לא יכפה תנאים של סיוע של מיליארדי דולרים בסיוע ביטחוני שארצות הברית מספקת לישראל, ואין שום סימן שהוא שינה את דעתו בעניין זה.

הממשל מתעקש שיש לו מינוף מסוים על ישראל כמו סיוע באו"ם, או סיוע לקדם שיתוף פעולה מעמיק עם כמה מדינות ערביות. לפני ימים ספורים שוחח ביידן עם נתניהו, ביידן רצה שישראל תמצא פשרה בסוגיית הרפורמה המשפטית מכיוון שהיא קריטית לשמירה על הדמוקרטיה הישראלית.

"חברות דמוקרטיות מתחזקות על ידי בלמים ואיזונים אמיתיים, ושיש לחתור לשינויים מהותיים עם הבסיס הרחב ביותר האפשרי של תמיכה עממית" אמר ביידן בהודעה.

זו הייתה שיחה גלויה בצורה יוצאת דופן, אבל בימים שלאחר מכן לא היה סימן שנתניהו לקח ללב את אזהרותיו של ביידן כותב 'פוליטיקו'. "המנהיג הישראלי המשיך עם תוכניות הרפורמה המשפטית. רק כשהקואליציה של נתניהו החלה להיסדק על רקע לחץ עממי, החל לחשוב מחדש על עמדתו בסוף השבוע האחרון".

אך בסופו של דבר ישראל היא גם דמוקרטיה נדירה במזרח התיכון. פקידים אמריקאים רבים רוצים גם לשמור על קשרים טובים עם ישראל, בין השאר כדי לפתור את הסכסוך הישראלי-פלסטיני המתמשך במשך עשרות שנים.

במשך שנים רבות הייתה תמיכה דו-מפלגתית רחבה בישראל בארצות הברית, וכל נשיא שביקר את ישראל הסתכן בהתקפות על ידי חברי מפלגתו שלו. אך זה השתנה במידת מה.

באופן כללי, הדמוקרטים עדיין תומכים נלהבים של ישראל. אבל בשנים האחרונות גברה הדאגה בקרב הדמוקרטים מהיחס של ישראל לפלסטינים. החיבוק הלבבי של נתניהו עם הנשיא לשעבר דונלד טראמפ הכעיס דמוקרטים רבים. ההרכב של ממשלתו החדשה גם הבהיל אפילו כמה מתומכיו הדמוקרטיים החזקים ביותר, מה שמעיד על כך שביידן יכול להרגיש לחץ מצד מפלגתו להיות נוקשה יותר כלפי ישראל בהמשך הדרך.

אבל יש סימנים לכך שתוכנית הרפורמה של נתניהו הולכת רחוק מדי אפילו עבור כמה מהתומכים הגדולים של ישראל בימין האמריקני. שגריר ממשל טראמפ לשעבר בישראל, דיוויד פרידמן, הוא בין אלה שהביעו חששות.

הפגנה ירושלים הרפורמה המשפטית פוליטיקו ארה''ב נשיא ארה''ב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד