כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
לראשונה מזה 1400 שנה

יהודים שתלו עצי דקל בסעודיה כמחווה של ידידות בין-דתית

הפילנתרופ הבריטי ריק סופר הוביל משלחת בין-דתית לביקור היסטורי בסעודיה. בביקור הורשו כמה יהודים בריטים לנטוע עצי דקל בעיר מדינה בסעודיה, אחד משני האתרים הקדושים ביותר לאסלאם. הקבוצה המגוונת כללה אנשי עסקים ופילנתרופים בולטים וכן פרופסור להיסטוריה וחוקרים נוספים מאוניברסיטת קיימברידג'

יהודים שתלו עצי דקל בסעודיה כמחווה של ידידות בין-דתית
אילוסטרציה צילום: unsplash

יהודים נטעו עצי דקל - תמרים בעיר מדינה שבסעודיה, לראשונה מזה 1,400 שנה, במסגרת טיול בין-דתי לאזור. האירוע ההיסטורי התקיים הודות לאירוח של בעל קרקע פרטי שהזמין את המשתתפים כמחווה של ידידות.

בהנהגתו של ריק סופר, 63, בנקאי ונדבן מלונדון, הקבוצה הבין-דתית ביקרה הן בערב הסעודית והן באיחוד האמירויות, בחנה את השינויים האחרונים ביחס לפיוס וידידות בין שלוש הדתות האברהמיות. נציגים מרקע יהודי, נוצרי ומוסלמי נסעו יחד מבריטניה כדי ללמוד על ההיסטוריה, הדת והתרבות של מדינות היעד באמצעות אינטראקציה עם מנהיגי אמונה מקומיים, מוסדות וקהילות.

הקבוצה המגוונת כללה אנשי עסקים ופילנתרופים בולטים וכן פרופסור להיסטוריה וחוקרים נוספים מאוניברסיטת קיימברידג'. לאחר חתימת הסכמי אברהם ב-2020, קבוצות מדתות שונות כולל יהודים החלו לבקר ביתר חופשיות ולפתח הרמוניה בין-דתית באמצעות שיתוף פעולה ודיון דתי.

כל משתתף הוזמן לשתול שתיל של עץ תמר אג'ווה, סוג התמר המיוחד שגדל רק במדינה ומוזכר במיוחד בחדית', 'חדית" הוא השם למסורות המספרות על חייו, אמירותיו ומעשיו של הנביא מוחמד, או תגובותיו למעשיהם ואמירותיהם של אחרים.

בנאום באירוע נטיעת העצים אמר סופר: "אם מישהו היה אומר לי לפני חמש או אפילו עשר שנים שאוכל לבוא לסעודיה כיהודי, לא הייתי מאמין, אבל לא רק להגיע לסעודיה אלא להתקבל בצורה כל כך ידידותית ומסבירת פנים, זה באמת משהו נפלא. לא רק ערב הסעודית אלא להגיע לאל מדינה אל מונוווארה, העיר הקסומה והנאורה, זה משהו נפלא לחלוטין".

"אני מקווה שהרגע הנפלא הזה יוביל לעוד רגעים נפלאים של אחווה והוויה ביחד, ודו קיום והרמוניה שלווה. זה באמת אירוע מחמם לב".

למרות שהאיסור על כניסה של לא-מוסלמים למדינה הוסר רק לפני חמש שנים, קבוצתו של סופר לא היו היהודים הראשונים ששתלו עצים בעיר. כאשר הגיע מוחמד למדינה ממכה בשנת 620 לספירה, חלק ניכר מתושבי העיר היו משלושה שבטים יהודים, ולכמה תושבים יהודים היו מטעי תמרים. מוחאיריק, למשל, היה יהודי עשיר שנהרג בלחימה לצד מוחמד ושחוות תמרים ונכסים משמעותיים שלו הושארו בצוואתו לנביא. לפי ההיסטוריה האסלאמית, אחד השבטים היהודיים לא כיבד את ברית ההגנה הקולקטיבית הכלולה בחוקת מדינה והם, ובסופו של דבר כל החיים היהודיים באותו חלק של ערב הסעודית הסתיימו.

"להזמנה לשתול עץ דקל במקום שבו פעם יהודים שמרו עליהם הייתה תהודה מיוחדת. למעשה הייתי האדם היהודי הראשון ששתל עץ תמר במדינה במשך 1,400 שנה", אמר סופר לעיתון היהודי הבריטי Jewish Chronicle.

הקבוצה גם פגשה חוקרי קוראן שונים, אמנים ואחרים שסייעו לקדם רעיונות חדשים וסובלנות באזור, כולל האימאמים המוסלמים שייח' עבדאללה בן בייה באיחוד האמירויות והשייח' מוחמד אל-עיסא מסעודיה, הדוגלים באיסלאם מתון יותר. בשלום עם דתות אחרות. הם גם פגשו את הבישוף הקתולי ורבנים של איחוד האמירויות.

הנציגים ביקרו בבית משפחת אברהם באבו דאבי, המתחם הבין-דתי שנפתח לאחרונה, הכולל שלושה מבני תפילה שווים בגודלם: בית כנסת, כנסייה ומסגד. סופר הוביל את הדיון הבין-דתי הראשון שנערך במתחם.

סופר הוא יו"ר המרכז הספרדי בלונדון, משפחתו במקור לעיראק. "בביקורים קודמים שלי בסעודיה לעסקים, לא פרסמתי את הדת היהודית שלי", אמר. "עכשיו, סעודים היו מעורבים בגלוי עם העם היהודי בקבוצה שלנו והחום של קבלת הפנים שלהם היה יוצא דופן".

איחוד האמירויות הסכמי אברהם בריטניה סעודיה תמרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד