כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
4,800,000 מיליון שמות

מיצג ספר השמות באורך 8 מטר נחנך ביד ושם

לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה חנך היום יד ושם את מיצג ספר השמות המציג את שמות 4,800,000 מיליון קורבנות השואה שלוקטו ונאספו על ידי אנשי יד ושם במשך 70 שנות פעילותו. "הגרמנים הנאצים ועוזריהם ביקשו להשמיד כל יהודי בכל מקום ולמחוק את זיכרון זהותם ותרבותם"

מיצג ספר השמות באורך 8 מטר נחנך ביד ושם
הספר עם השמות צילום: יצחק הררי / יד ושם

לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה חנך הבוקר (שלישי) יד ושם את מיצג ספר השמות המציג את שמות 4,800,000 מיליון קורבנות השואה שלוקטו ונאספו על ידי אנשי יד ושם במשך 70 שנות פעילותו. האירוע נערך בנוכחות נשיא המדינה יצחק הרצוג, יו"ר הנהלת יד ושם דני דיין, יו"ר מועצת יד ושם הרב ישראל מאיר לאו וניצולי שואה.

"השטן הנאצי ביקש למחות את צלם אלוהים שבאדם. במחיקת הזהות, ברמיסת השם – בהפיכתו למספר - אדם כבהמה. מהותו של ההר הקדוש הזה שאנו עומדים בו בחיל ורעדה היא קריאה בשם- "ונתתי להם בביתי ובחומותי יד ושם" אמר נשיא המדינה, יצחק הרצוג. "איננו זוכרים מספרים. במקום לזכור אסירים מחוקי זהות אנו זוכרים את החיים, את בני האדם. אם ואחות, אב ובן; ילד שנפלה לו שן בערב וסבתא שהטמינה לו סוכריה מתחת לכרית. אנחנו זוכרים את החיים, וזה ניצחוננו הגדול. כי כל שם יהודי שעלה באש ושמונים שנה אחר כך עדיין נקרא בקול רם בירושלים, במדינת הלאום הדמוקרטית של העם היהודי, הוא הניצחון הגדול ביותר בעולם, של מיליוני הלבבות הפועמים בספר הקדוש הזה. דווקא בימים הללו בהם אדמתנו רועדת, על ספר השמות להזכיר לנו מאין באנו, וחשוב מכך – להביא אותנו לחשוב היטב - לאן אנו הולכים".

"הגרמנים הנאצים ועוזריהם ביקשו להשמיד כל יהודי בכל מקום ולמחוק את זיכרון זהותם ותרבותם" אמר יו"ר יד ושם דני דיין, "מיצג ספר השמות ממחיש בפשטות ישירה וברורה את מספר הקורבנות העצום, ואת גיוונם הגיאוגרפי, הגילאי, האנושי. החוויה המרגשת והמשמעותית, של חיפוש וגילוי שמותיהם של קורבנות שואה אינדיווידואליים, מתוך המיליונים הרבים חייבת להתאפשר לכל אדם המבקש להתחבר לסיפור השואה ומבקר ביד ושם בירושלים".

מיצג ספר השמות מציג את שמותיהם של 4,800,000 קורבנות השואה שאסף יד ושם מיום הקמתו ועד היום והמשימה טרם הושלמה. הספר כולל את שמותיהם של הקורבנות, לצד מקום הולדתם, תאריך לידתם ומקום הירצחם - במידה וידוע. השמות הכתובים בספר הם פרי עבודת איסוף של עשרות שנים שמבצע יד ושם מיום הקמתו ועד היום באמצעות דפי עד, איתור מסמכים שונים מתקופת השואה, שיתופי פעולה עם אתרי הנצחה וזיכרון ועוד.

שמות הקורבנות מודפסים על גבי עמודים קשיחים ברוחב של מטר וגובה של מטר וחצי כשפרטי המידע מוארים באלומת עור עדינה בין העמודים. אורכו של הספר כ-8 מטר. גודלו האדיר מעיד על האובדן הקולקטיבי, הבלתי נתפס והעצום לאנושות כולה ולעם היהודי בפרט. עמודיו האחרונים של הספר הינם עמודים ריקים המסמלים את השמות שעדיין לא אותרו, תועדו והונצחו וייתכן כי לעולם לא יאותרו. מטרתו של המיצג היא לנסות ולהמחיש את מספר הקורבנות הבלתי נתפס על ידי תצוגה פיזית של השמות על פני הדפים הרבים וכן לענות על הצורך הרגשי של הציבור במקום פיזי, מוחשי בו אפשר לראות את השמות ואף לגעת בהם - מעין מצבה סמלית קולקטיבית.

מיצג קודם של ספר השמות מוצג בתערוכת הקבע "שואה" של יד ושם בבלוק 27 במוזיאון אושוויץ-בירקנאו בפולין, משנת 2013, ובו 4.3 מיליון שמות. המיצג הנוכחי, שהופק בתמיכתם הנדיבה של מרילין ובארי רובינשטיין מארה"ב, הוצג במטה האו"ם בניו יורק לציון יום הזיכרון הבין-לאומי לשואה שצוין בינואר וכעת הגיע למשכנו הקבוע ביד ושם.

יד ושם דני דיין שואה נשיא המדינה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד