כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
הדרמה לפני עצירת החקיקה

מסכן את המוניטין של ישראל כדמוקרטיה: האזהרה של ביידן לנתניהו

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן ויועציו לחצו על הממשלה הישראלית לעצור את הרפורמה המשפטית ושיגרו אזהרות לפיהן תדמיתה של מדינת ישראל כדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון עומד כעת על כף המאזניים. בארה"ב דווח כי "השיחות עם ממשלת נתניהו היו בוטות יותר ממה שנחשף"

מסכן את המוניטין של ישראל כדמוקרטיה: האזהרה של ביידן לנתניהו
ג'ו ביידן צילום: Arie Leib Abrams/Flash90

48 השעות לפני שראש הממשלה נתניהו הודיע על השהיית התוכנית לרפורמה במערכת המשפט, הוא ספג אזהרות מממשל ביידן כי הוא מסכן בצעד הזה את המוניטין של ישראל כדמוקרטיה האמיתית בלב המזרח התיכון.

בהצהרה ביום ראשון בלילה, זמן קצר לאחר שנתניהו פיטר את שר הביטחון גלנט, הבית הלבן ציין כי הנשיא ביידן אמר לנתניהו בטלפון לפני כשבוע כי, ערכים דמוקרטיים חייבים להישאר סימן ההיכר של מערכת היחסים בין ארה"ב לישראל". שינויים גדולים במערכת, אמר ביידן, חייבים "להתבצע עם הבסיס הרחב ביותר האפשרי של תמיכה עממית".

ההצהרה בלטה במיוחד על רקע העובדה שבזמנים רגילים, הקו המקובל של בית הלבן - בין אם הוא דמוקרטי או רפובליקני - הוא שוושינגטון אינה מתערבת בפוליטיקה הפנימית של בעלות בריתה. אך זה מעולם לא באמת ככה, בדרך כלל מאחורי הקלעים כן יש שיחות. אבל במקרה הזה, ביידן ויועציו נטשו כל העמדת פנים, ופרסמו הודעה רשמית פומבית.

 ה'ניו יורק טיימס' מדווח, כי "השיחות עם ממשלתו של מר נתניהו היו בוטות במיוחד", מה שהצביע על סיכון התדמית של ישראל כדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון. שגריר ארה"ב בישראל, תומס ניידס, בעל שורשים עמוקים במפלגה הדמוקרטית שמקורם בממשל קלינטון, פעל כל סוף השבוע בהעברת מסרים מביידן וצוותו.

עד יום ראשון בלילה הגיעו פקידי הבית הלבן לשתי מסקנות: הראשונה, שנתניהו טעה בחישוב כשהודיע ​​על פיטוריו של שר הביטחון, יואב גלנט, שקרא בפומבי "להשהות את החקיקה שתשנה את אופן מינוי השופטים".

המסקנה השנייה, לדבריהם, היא שנתניהו חיפש מוצא מהמשבר, והרוויח מכך שאמר לשותפיו בקואליציה שהוא לא יכול להסתכן באובדן תמיכה של בעלת בריתה החשובה ביותר של ישראל. המסר שלו, אמר פקיד בכיר, הוא שישראל עלולה "להתמודד בקרוב עם משבר עם איראן, שמתקרבת יותר ויותר ליכולת נשק גרעיני, ושהוא לא יכול להרשות לעצמו להרחיק את וושינגטון".

 

 

 

 

ראש הממשלה נתניהו ניו יורק טיימס הרפורמה המשפטית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 10 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד