י"ט אדר ב' התשפ"ד
29.03.2024

סוף להתפקדות כפולה: המפלגות יוכלו להצליב בוחרים

תקנות יאפשרו למפלגות להצליב בוחרים שלהן עם נתוני מרשם האוכלוסין • ח"כ מקלב הזהיר משימוש לרעה בנתונים

פריימריז. צלם: קובי הר צבי
פריימריז. צלם: קובי הר צבי

ועדת החוקה, חוק ומשפט של הכנסת, בראשות ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו), אישרה היום (ג) את התקנות שנועדו לטפל בתופעה של ההתפקדויות הכפולות למפלגות – ולאפשר למפלגות לבצע לפני בחירות מקדימות (פריימריז) הצלבה של ספר הבוחרים שלהן עם נתוני מרשם האוכלוסין.

ח"כ יריב לוין (הליכוד), שיזם את התיקון לחוק שמתוקפו אושרו היום התקנות בוועדה, הסביר כי התקנות נועדו לאפשר הלכה למעשה את התיקון לחוק. לדבריו, תיקון החוק אושר עוד בכנסת הקודמת והתקנות קובעות את ההסדר המפורט שיאפשר למפלגות שעורכות בחירות מקדימות מכל הסוגים (ליו"ר מפלגה, לרשימה, למרכז ועוד) לעדכן את ספר הבוחרים שלהן ולהצליבו עם נתוני מרשם האוכלוסין.

הוא הסביר כי הדבר נועד לטפל בתופעה בעייתית בפריימריז של התפקדויות כפולות, וכן לאפשר אימות של זיהוי שימנע התפקדויות של אנשים שנפטרו או יאפשר לעדכן את ספר הבוחרים במקרה של מתפקד שנפטר בטרם עריכת בחירות מקדימות. עוד אמר ח"כ לוין כי ההצלבה תאפשר לסווג את המצביעים לפי מקום המגורים המעודכן שלהם, והסביר כי למקום המגורים יש השפעה הן מבחינת מיקום ההצבעה והן מבחינת אפשרויות הבחירה של הנציגים באזורים ובמחוזות.

ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה) הזהיר מפני שימוש לרעה, שלא לצורך ארגון הפריימריז, והעברת הרשימות המעודכנות ממרשם האוכלוסין לאנשים שלא אמורים לקבל אותן. ח"כ לוין הסביר כי הדבר מטופל בחוק הראשי, שאוסר על כך וקובע כי שימוש לצרכים אחרים הינו עבירה פלילית. הוא הוסיף כי מי שמקבל את האפשרות לבצע את ההצלבה חותם על התחייבות כי ההצלבה היא רק לצורך פריימריז ואף מתחייב להשמידה לאחר הבחירות המקדימות. "יש הסדרים למניעת שימוש לרעה, ומי שיעבור על החוק יעמוד לדין פלילי", אמר.

עו"ד מרגלית לוי ממשרד הפנים הסבירה כיצד מתבצע התהליך, ואמרה כי נציג המפלגה שיגיע עם האישורים הדרושים מגיע לרשות האוכלוסין עם קובץ רישום לפי המבנה שנקבע במשרד הפנים. לדבריה, הרשימה מוכנסת למחשב ייעודי שמכיל אך ורק את הפרטים שנדרשים לעדכון, ומנותק מהרשת של נתוני מרשם האוכלוסין על מנת למנוע העברת מידע שלא נחוץ. המחשב מבצע את ההצלבה והמפלגה מקבלת רשומות עם פרטים מעודכנים, הכוללים את מספר הזיהוי של הבוחר, שמו ושם משפחתו, האם הוא נפטר והאם כתובתו השתנתה.

כאמור, הוועדה אישרה היום את התקנות פה אחד, כאשר בהצבעה השתתפו היו"ר רותם, ח"כ לוין וח"כ מירב מיכאלי (העבודה). ח"כ מקלב לא נכח בדיון בעת ההצבעה. התקנות יכנסו לתוקף לאחר 30 יום מיום פרסומן ברשומות.
לוין מקלב הצבעה בוחרים הצלבה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.message }}
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד