י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
בעקבות המתקפות על החינוך התורני בארה"ב

נשיא דרשו הקים שדולה פרו-תורנית בקונגרס האמריקאי; פומפאו ופנס בירכו

מדובר בשדולה דו-מפלגתית בראשות חבר הקונגרס דון בייקון הרפובליקני מנברסקה וחבר הקונגרס הדמוקרטי הנרי קואלר מטקסס והיא תסייע בהגנה על שמירה על עצמאיות החינוך החרדי בארה"ב. בפגישה עם מועמדי המפלגה הרפובליקנית לנשיאות מייק פומפאו ומייק פנס העלה נשיא 'דרשו' את החששות של הקהילה החרדית בארה"ב מפני התערבות בתכני הלימוד במוסדות החינוך. שני הבכירים התייחסו לניסיונות ההתערבות בחינוך החרדי כסוג של אנטישמיות חדשה ועודדו את השדולה החדשה

נשיא דרשו הקים שדולה פרו-תורנית בקונגרס האמריקאי; פומפאו ופנס בירכו
הרב הופשטטר עם השדולה צילום: באדיבות המצלם

נשיא דרשו הגאון רבי דוד הופשטטר ערך סדרת פגישות עם בכירים בממשל האמריקאי בנוגע להתגברות האנטישמיות ביבשת שבאה לידי ביטוי בין היתר בניסיונות התערבות בחינוך החרדי בארה"ב. הוא נועד עם מייק פומפאו מזכיר המדינה לשעבר של ארה"ב ועם סגן נשיא ארה"ב לשעבר מייק פנס, שניהם בכירי המפלגה הרפובליקנית ומועמדי המפלגה לנשיאות ארה"ב. במהלך הפגישות הציג נשיא דרשו את השדולה הפרו-תורנית החדשה שהקים בקונגרס במטרה להגן על מוסדות החינוך החרדים מפני התערבות זרה.

הנושא המרכזי במפגשיו עם בכירי הממשל בארה"ב היה הקמפיין הנרחב בשנים האחרונות נגד החינוך הטהור שמגובה ע"י עיתונים פרוגרסיביים בארה"ב בסיוע בתי המשפט וגופי אכיפה. "הם מתעקשים שלא נוכל לחנך את ילדינו על פי האמונות שלנו" אמר נשיא דרשו. "התנהלות מהסוג הזה מהדהדת את זו של המשטרים הקומוניסטיים האפלים ביותר".

פומפאו התייחס לנושא זה והביע תמיכה בשמירה על החינוך החרדי ואמר שכדיפלומט הוא מחפש כל הזמן פשרה ודרכים למצוא מכנה משותף, גם עם יריבים, אבל הוא הדגיש כי יש כמה דברים שאינם נתונים לפשרה. "היחסים שלנו עם הבורא, המוסר שלנו וביטחון הקהילה היהודית גם כאן באמריקה וגם בישראל. הדברים האלה חייבים להישמר בכל מחיר, ואנחנו לא יכולים 'לוותר בסנטימטר' כשמדובר בערכים העמוקים האלה. בדומה לכך, בכל הנוגע לקשר העמוק והקרוב שיש לארה"ב עם ישראל - הדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, אין מקום לפשרות".

בפגישה עם סגן הנשיא לשעבר מייק פנס הציף נשיא דרשו את החששות בקהילה החרדית בארה"ב מפני התערבות זרה בתכני הלימוד ומקפיינים עוינים מצד התקשורת המזוהה עם השמאל הפרוגרסיבי המבקשים לקעקע את החינוך החרדי.

סגן הנשיא אמר כי חשוב לפעול באופן ישיר מול לפוליטיקאים, מול עיתונאים שמוכנים לומר את האמת ולהשתמש בכל דרך קיימת, הן בממשלה והן אחרת כדי להילחם באנטישמיות, במיוחד מסוג האנטישמיות שמוצגת במסווה של זכויות אדם, ובפועל מתערבת בחיי הקהילה. "בין אם האנטישמים מכוונים לפגוע בזכויותיהם של יהודים להעניק לילדיהם חינוך דתי, ובין אם הם מכנים את מדינת היהודים כ"אפרטהייד". יש להילחם בהם בכל מה שיש לנו ובכל הכלים העומדים לרשותנו. אם לא נעמוד אחד על השני, נשאיר את הדלת פתוחה לרווחה עבורם!". סגן הנשיא חיזק את השדולה הפרו-תורנית וביקש מנשיא נשיא דרשו להמשיך ולחזק את השדולה החשובה.

שיח נרחב נערך גם בנושא האנטישמיות הקלאסית והתקיפות נגד יהודים. בפגישה עם שר החוץ לשעבר מייק פומפאו תהה נשיא דרשו האם אנו מתקרבים למצב שבו יהודים חרדים ישאלו את עצמם האם עדיף להם להסתיר את יהדותם. "יש מי שמתחילים לטעון שיהודים חרדים בארה"ב צריכים להסתיר את היהדות שלהם, וכך זה יפחית את התקיפות האלימות נגדם" אמר הגר"ד הופשטטר. "אני שואל, האם זו ההגדרה המתקדמת של חופש? האם בשביל זה נלחמו, חיו ומתו אמריקאים? כדי שאזרחיה יצטרכו להסתיר את מי שהם? האם על יהודים להחביא את יהדותם בעליית גג?".

הרב הופשטטר ציטט בדבריו מחקר מצמרר שמראה שרוב היהודים בקמפוסים באוניברסיטאות חוששים להצהיר על היותם יהודים בגלל חשש לפגיעה מצד חבריהם ללימודים או מצד אנשי סגל. פומפאו הסכים עם הרב הופשטטר שבכל הנוגע לעמידה על האמונה אין מקום לפשרה, והוא אמר שהוא מייחס את עליית האנטישמיות לחילון החברה האמריקאית ולאידיאלים הפרוגרסיביים והפוסט-מודרניים שהשתלטו על השיח.

בדבריו נשיא דרשו סיפר על המניעים שלו מאחורי הפעילות הענפה של ארגון דרשו אותם הציג לפומפאו. "ההיסטוריה היהודית היא לא רק סיפור על הישרדות, אלא גם על ניצחון! עברנו כל כך הרבה אינקוויזיציות, פוגרומים, שואה וכל כך הרבה סבל והרס. אולם לאורך ההיסטוריה שלנו, לא רק שרדנו אלא גם נבנו מחדש. ההורים שלי וההורים של אשתי, חוו שניהם את זוועות מחנות הריכוז שבהם איבדו הכל. הם הגיעו אל החופים הללו ללא פרוטה, אך בכל זאת היה להם הכוח לבנות מחדש. הם בנו מחדש את חייהם, את משפחותיהם, את קהילותיהם ומוסדות לימוד התורה שלהם" סיפר בהתרגשות נשיא דרשו.

"זה היה הבסיס וההשראה מאחורי ההקמה והבנייה של דרשו, ארגון תורני המקדם לימוד תורה כי לימוד התורה הוא הבסיס לחיינו ולמצפן המוסרי שלנו. למרות כל הכאב, הזוועות, המוות והחורבן, שרדנו ותודה לקב"ה שעולם התורה פורח" הוסיף.

נשיא דרשו אמר בנאומו שהדרך היחידה להתמודד עם האנטישמיות היא לא להרכין את הראש ולהסתיר את היהדות ח"ו, אלא להפך, להרים את הראש ולעמוד זקופים. "למרות שאנחנו רואים שבגלל הזיהוי שלנו יש סיכון גבוה יותר להיראות כיהודי במקומות רבים בעולם, למרות זאת עלינו לעמוד זקופים ולהיות גאים במי שאנחנו ובמה שאנחנו מייצגים".

המאמצים של נשא דרשו הגר"ד הופשטטר לפעול מול מנהיגי ציבור למען הציבור היהודי אינם חדשים. במהלך השנים האחרונות השקיע נשיא דרשו מאמצים רבים בגיבוש וועד דו-מפלגתי הן מהצד הרפובליקני והן מהצד הדמוקרטי כדי לגנות את אנטישמיות מימין ומשמאל.

באירוע המכונן של השדולה השתתפו אנשי הקונגרס בכירים, כמו חברת הקונגרס קאט קמק מפלורידה, חבר הקונגרס בריאן פיצפטריק מפנסילבניה, חבר הקונגרס הנרי קיואלר מטקסס, חבר הקונגרס דון בייקון מנברסקה, חבר הקונגרס בריאן סטיל מוויסקונסין וחבר הקונגרס דן מיוזר מפנסילבניה.

למרות שהמשימה העיקרית של דרשו היא הגדלת לימוד התורה, ולא שתדלנות בנושאים יהודיים, נשיא דרשו אומר כי מי שיש לו את היכולת להשפיע על השיח הציבורי בנושאים בוערים הנוגעים ללימוד התורה, מחויב להשקיע כל מאמץ שהוא יכול. הרב הופשטטר אמר כי הוא רואה את הסכנה הגדולה בניסיון לקדם רגולציה הממשלתית נגד החינוך היהודי, שהיא למעשה אנטישמיות מוסווית וניסיון לכפות ערכים זרים על הקהילה התורנית, ובכך יש להילחם בכל דרך אפשרית.

 

הרב דוד הופשטטר שדולה מייק פנס מייק פומפאו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד