כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024

תקנות חדשות: כך יתנהל ניהול ההליכים בהוצאה לפועל

שר המשפטים יריב לוין חתם על תקנות ההוצאה לפועל (תיקונים שונים) התשפ"ג-2023 שיסדירו היבטים שונים בניהול תיקים והליכים בהוצאה לפועל | הפירוט בכתבה 

תקנות חדשות: כך יתנהל ניהול ההליכים בהוצאה לפועל
סניף הוצאה לפועל צילום: פלאש 90

ביום חמישי האחרון, חתם שר המשפטים יריב לוין על תקנות ההוצאה לפועל (תיקונים שונים) התשפ"ג-2023. התקנות מסדירות היבטים שונים בניהול תיקים והליכים בהוצאה לפועל.

בדברי ההסבר לתקנות נאמר, בין היתר, כי מאחר ותקנות ההוצאה לפועל, התש"מ- 1979, כוללות הפניות למינוחים ולהוראות מתקנות סדר הדין האזרחי הישנות, בוצע תיקון של אותם הפניות ומינוחים בהתאם לנוסחן החדש של תקנות סדר הדין האזרחי, שנכנסו לתוקף בשנת 2021.

עוד נאמר, כי בתקנה 11(א) נקבע כי יש להגיש לצורך ביצוע פסק דין, פסיקתא, החלטה או צו, העתק מאושר מאותו מסמך. כיום מתאפשרת פתיחת תיקים באופן מקוון, ולפיכך תוקנה התקנה ותתאפשר פתיחת תיקים על סמך ההעתק ולאו דווקא על סמך המקור. הזוכה יידרש להצהיר בעת פתיחת התיק כי קיים בידו מקור מסמך הפתיחה, הניתן להמצאה ללשכת ההוצאה לפועל לפי דרישה.

בתקנה 12 בוצעו מספר תיקונים. מאחר שמערכת ההוצאה לפועל, מתרגמת את החלק של האיגרת שהינה חלק בלתי נפרד מהאזהרות לערבית נקבע, כי בעת ביצוע המצאה של האזהרה על ידי בא כוחו של הזוכה עליו להמציא באותה עת, לחייב, גם את עותק תרגומה לערבית של האיגרת. 

במקרה של החייאת תיק שנסגר, התקנה מחייבת את הזוכה, כתנאי מוקדם להגשת הבקשה להחייאת התיק, להמציא את הבקשה לחייב בהמצאה מלאה. מאחר שקיים קושי בביצוע ההמצאה המלאה, זוכים בתיקי מזונות נמנעים מלסגור את התיק גם אם החוב שולם וזאת על מנת שלא ייאלצו לפתוח את התיק מחדש ולהמציא את הבקשה לחייב אם יבקשו להגדיל את החוב בתיק- מקרה שכיח בתיקי מזונות. על מנת להקל על הזוכה בפתיחת תיק מזונות שנסגר נקבע, כי הבקשה להחייאת התיק תועבר לרשם הוצאה לפועל והוא יחליט מה לעשות בה. הרשם רשאי לדחות את הבקשה ובמקרה זה ממילא אין טעם בהמצאת הבקשה לחייב אך רשאי גם לקבל אותה ולהתנות בתנאים- המצאת הבקשה, המצאת האזהרה או כל החלטה אחרת כפי שימצא לנכון.

תיקון נוסף שנקבע בתקנות מבקש להסדיר את סמכותו של רשם ההוצאה לפועל לסגור תיק מחמת חוסר מעש, ובלבד שחלפו שנתיים ממועד פתיחתו, גם אם בוצעו פעולות בתיק, מטעמים מיוחדים שירשמו. בדברי ההסבר נאמר, כי קיימים מצבים בהם יש תיק הוצאה לפועל שלכאורה בוצע בו הליך, המונע את הפעלת תקנה 126 שעניינה מחיקת תיק מחוסר מעש, אך בפועל מדובר בהליך סרק, בודד, שאין בו כדי להביא לגביית החוב ושכל תכליתו היא למנוע מבחינה טכנית את הפעלת תקנה 126. על כן מוצע לאפשר לרשם ההוצאה לפועל, לאחר שנתן זכות תגובה לזוכה, לסגור גם תיק כזה מחוסר מעש.

התקנות יכנסו לתוקף 30 יום ממועד פרסומן. 

 

הוצאה לפועל שר המשפטים תקנות חדשות חובות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד