כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
מסיים את פעילותו

שלוש שנים אחרי פרוץ המגיפה: זהו ייעודו של משל"ט הקורונה

מרכז השליטה לקורונה של משרד הבריאות מסיים את פעילותו ועתיד לעצב עצמו מחדש כמפקדה משימתית לניהול משברים לאומיים אזרחיים | אמש נערך טקס סגירה מיוחד במעמד מנכ"ל משרד הבריאות והפרויקטורים של הקורונה שסייעו במאבק במגיפה

שלוש שנים אחרי פרוץ המגיפה: זהו ייעודו של משל"ט הקורונה
העברת חולי הקורונה צילום: סורוקה

לאחר שלוש שנים בהן ניהל מרכז השליטה לקורונה של משרד הבריאות את המגפה במדינת ישראל, מסתיימת פעילותו של המשל"ט. פעילות המפקדה המשימתית 'אלון' של פיקוד העורף, שהיוותה את הזרוע המבצעית בסיוע למשרד הבריאות, עתידה לעצב עצמה מחדש כמפקדה משימתית קבועה לניהול משברים לאומיים אזרחיים. מי היה מאמין לפני שלוש שנים תחת סגר קפדני ראשון, ריחוק ומסכות שאי פעם נגיע לכך.

במקביל, החל תהליך הטמעת הפעולות החיוניות מהמשל"ט למשרד הבריאות, הצפוי להסתיים בזמן הקרוב. בטקס הסגירה אמש (רביעי) בראשות מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, השתתפו הפרויקטורים שניהלו את 'מגן ישראל', ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות, מפקד פיקוד העורף, מפקד מפקדת אלון ועשרות עובדי משל"ט הקורונה בתחומי הפעילות השונים בשלוש שנות ניהול המגפה.

מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב אמר בטקס: "בשנת 2018 עשינו תכנית אסטרטגית למערכת הבריאות וכתבנו שמערכת הבריאות מתעצבת לפי אירועים בלתי צפויים. אחד מהם היה מגפה. במבחן התוצאה ישראל תפקדה יפה מאוד במגיפת הקורונה. היא תפקדה טוב בזכות האנשים שיושבים כאן, במשלט הקורונה שנסגר היום, ובזכות הרוח הישראלית גם של הארגונים וגם של האנשים שעובדים במערכת הבריאות שפעלו כולם יחד למען המטרה המשותפת".

לדבריו, "זו היתה ההתגייסות של כולם יחד שבחרו להיות חלק באירוע הזה כדי לסייע למדינת ישראל לעבור את המגיפה הזו בשלום. היום, אחרי מגיפת הקורונה, אנו מבינים את חשיבותה של מערכת הבריאות, זוהי מערכת חשובה לא פחות מהביטחון בתרומתה להצלת חיים ולתפקוד תקין של הכלכלה והמדינה. בלי בריאות אין כלכלה ואין חיים. ולכן זוהי מערכת שדורשת תוספת הקצאת משאבים וקשב ציבורי".

"ראינו את האנשים לפני המערכות והבנו שאי אפשר להערך לכל איום אבל אפשר לפתח איתנות של מערכת. מערכת שיודעת לספוג אירועי חירום כמו מגיפה או מלחמה או כל אירוע חירום אחר ולחזור מהר לתפקוד. זו מערכת שהיא מודל שאין שני לו בישראל, מערכת של קיום משותף. כולם עובדים יחד. כל מרכיבי החברה הישראלית משילים מעליהם את הזהות השבטית שלהם ופועלים כבני אדם עבור בני אדם. עוצמתה של המערכת היא בשילוב של כלל האנשים. בימים שבהם יש עיסוק במחלוקות אפשר להסתכל על מערכת הבריאות ולראות שלא רק שהדבר אפשרי - זה מה שהופך אותנו למצוינים".

פרויקטור הקורונה הנוכחי, פרופ' סלמאן זרקא נאם גם הוא בטקס הסגירה ואמר: "רשמית, היום הורד השאלטר ממשל"ט הקורונה. זו אכן נקודת ציון להצלחת המדינה, ובתוך כך מערכת הבריאות בשותפות עם רבים, להכיל את המגפה ולהביאה לרמת תחלואה נמוכה שלא משבשת את חיי השגרה ואת פעילות המשק כולו".

"כאיש מערכת הבריאות ובמסגרת תפקידי כפרויקטור, פגשתי והתוודעתי לכל מערכת הבריאות של ישראל, במגוון פניה. בקהילה, בבתי החולים, בלשכות הבריאות, במעבדות, במוסדות מגן אבות ואמהות, בחיל הרפואה, בארגוני הסיוע כמו מד"א וגופים פרטיים נוספים. חטיבות משרד הבריאות, האגפים וגופי המטה והביצוע הנוספים מהווים משענת מקצועית גדולה ליכולת לנהל אירוע משברי כזה, וכן מפקדת אלון שהתאפיינה במשימתיות, בחתירה מתמדת למגע, בתרבות ארגונית של משמעת, עשייה, תהליכי עבודה מסודרים, יכולות תחקור ולמידה גבוהות".

מפקד המפקדה המשימתית 'אלון', תא"ל שלומי בן מוחה אמר: "לפני כשלוש שנים, במהלך חסר תקדים, הוקמה המפקדה המשימתית ׳אלון׳ במטרה לסייע למשרד הבריאות בקטיעת שרשראות הדבקה ובצמצום התחלואה. כחלק מכך, המפקדה פיתחה יכולות, סיפקה מענה לצרכים הלאומיים ושינתה את פניה בהתאם להתפתחות המגיפה. אני מודה על המשימה שניתנה לנו והזכות לסייע במאמץ הלאומי".

קורונה משה בר סימן טוב משרד הבריאות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד