כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
זו הסיבה

גם מתעטשים ללא הפסקה, העיניים מגרדות והאף נוזל?

בימים אלה שאנחנו עוברים מעונת החורף לעונת האביב, רבים חווים "קדחת השחת" המלווה בגירודים בעיניים, באף מנוזל, בשיעול ובקושי בנשימה

גם מתעטשים ללא הפסקה, העיניים מגרדות והאף נוזל?
אילוסטרציה. למצולם אין קשר לכתבה צילום: pixabay

האביב הגיע והאלרגיות איתו! אתם מתעטשים ללא הפסקה, העיניים מגרדות והאף נוזל? יש סיכוי שאתם סובלים מנזלת אלרגית עונתית המכונה לעיתים קדחת השחת ומתרחשת בדרך כלל בעונות האביב או הסתיו. אם התסמינים מלווים בשיעול ובקושי בנשימה, ייתכן שיש לכם גם תסמינים של אסתמה.

מה גורם לאלרגיה?

פריחת האביב מביאה איתה אבקני פרחים הנישאים באוויר ונשאפים דרך האף והפה, ומעוררים תהליך דלקתי באף, בעיניים, ולעיתים בריאות.

תסמיני האלרגיה

נזלת אלרגית היא הנפוצה ביותר, קושי נשימתי וגרד בחיך, עיניים מגרדות, הפרשות וצריבה. במקביל תיתכן גם החמרה של אסתמה (שיעול, קושי בנשימה, צפצופים).

איך מאבחנים אלרגיה? 

מרבית האנשים שסובלים מהתסמינים שהזכרנו יודעים כי אכן מדובר באלרגיות עונתיות. אנו ממליצים לקיים בירור לאלרגיות ע"י רופאי אלרגיה במוסדות הבריאות השונים. הבירור כולל תבחין עורי שנעשה ומפוענח במקום בכל מרפאת אלרגיה ומאפשר לדעת במדויק מה הגורם לתסמינים.

איך מונעים אלרגיה עונתית? 

ניתן להפחית את תסמיני האלרגיה באמצעות התרחקות מהגורמים לה. למשל, לינה באביב בצימר בתוך מטע זיתים אינו רעיון טוב למי שאלרגי לפריחת הזית. עם זאת, הימנעות זו מוגבלת ביעילותה מאחר וצמחים אלרגניים הינם נפוצים, והאלרגנים נישאים למרחק רב.

איך מטפלים באלרגיה? 

תרופות אנטי-היסטמיניות מקלות מאוד על תסמיני האלרגיה, כמו נזלת ודמעת

תרסיס לאף המכיל כמויות קטנות של סטרואידים, המדכאות את הדלקת בחלל האף. התחלת טיפול מיידי עם הופעת התסמינים ולאורך עונת הפריחה תביא לשיפור משמעותי בתסמינים במרבית החולים.

אימונותרפיה "חיסונים לאלרגיה"- זהו טיפול שנמשך לאורך מספר שנים, ומשנה את המחלה מיסודה. הטיפול ניתן במסגרת מרפאות אלרגיה בלבד.

שימו לב!

▪️ שימוש בטיפות אף נוגדות גודש שנמכרות בבתי המרקחת ללא מרשם יעילות לטווח קצר (מספר ימים), אולם שימוש ממושך עלול להוביל לתלות, ל"ריבאונד" (החמרה של התסמינים לאורך זמן), ולקושי להפסיק את השימוש בהם.

▪️ חולי אסתמה - חשוב לבקר במרפאת רופא האלרגיה לצורך מעקב לפני תחילת עונת האביב, על מנת לוודא שהאסתמה אכן מאוזנת ולהחליט אם יש צורך בשינוי בטיפול.

אביב אלרגיה בעיות עיניים קשיי נשימה התקררות צינון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד