כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024

האם כדאי להגיש תביעת כתובה

כל ובני הזוג עורכים הסכם גירושין כאשר שני בני הזוג מבקשים להתגרש בגלל חוסר התאמה, או משום שכל אחד מבקש ללכת לדרך אחרת, אכן אין מקום להגיש תביעת כתובה. כתובה משולמת לאישה אך ורק כאשר האישה מבקשת שלום בית או לחלופין האישה מביאה סיבה מוצדקת לכך שהיא מבקשת להתגרש

האם כדאי להגיש תביעת כתובה
תביעת כתובה צילום: פיקסביי

תביעת כתובה הינה למעשה התביעה המשמעותית ביותר שיש לאישה כנגד בעלה שמבקש להתגרש. הכתובה משמשת כעוגן לאישה שהבעל לא יוכל לסלק אותה ולקחת אישה אחרת מתי שיתחשק לו, וככל והוא יעשה זאת הרי שהוא יצטרך לשאת בנטל כלכלי לא פשוט. במאמר זה נסקור מה הם ההשלכות והאם כדאי להגיש תביעת כתובה או כמו שישנן נשים שסבורות שכתובה בין כה וכה הוא לא מחייב אז אין בכך כל טעם.

תביעת כתובה בהסכם גירושין

ככל ובני הזוג עורכים הסכם גירושין כאשר שני בני הזוג מבקשים להתגרש בגלל חוסר התאמה, או משום שכל אחד מבקש ללכת לדרך אחרת, אכן אין מקום להגיש תביעת כתובה. כתובה משולמת לאישה אך ורק כאשר האישה מבקשת שלום בית או לחלופין האישה מביאה סיבה מוצדקת לכך שהיא מבקשת להתגרש. גם במקרה ובני הזוג ערכו הסכם ממון לפני הנישואין בו הם הסדירו שהבעל לא ישלם את הכתובה, הרי שאין מקום לתבוע את הכתובה.

כתובה כשיש חלוקת רכוש

מקרה נוסף בו אין כל טעם לנהל הליך של תביעת כתובה בו האישה תוכיח כי האשם היחידי לפירוק התא המשפחתי הוא הבעל, כאשר לבעל ישנם הרבה זכויות הרשומות על שמו. הסיבה לכך שבהתאם לחוק יחסי ממון בין בני זוג האישה זכאית לקבל מחצית מהזכויות הרשומות על שם הבעל, גם אם הבעל הביא את הכספים הללו במהלך שנות הנישואין לבדו ללא סיוע האישה. לא כן לפי הדין העברי האישה אינה זכאית לקבל זכויות אלו אשר אינם רשומות על שמה. לכן, האישה לא תוכל לקבל מחצית מהזכויות הרשומות על שם הבעל לפי החוק וגם לקבל את הכתובה לפי ההלכה, כאשר שלילת זכות זו נקראת בשפה המשפטית "אין כפל מבצעים".

מקרים שכדאי להתעקש על תביעת כתובה

במקרה בו הבעל הוא האשם היחידי בפירוק התא המשפחתי, הרי שהבעל יחוייב לשלם את מלוא הסכום הנקוב בכתובה. טענות של הבעל כגון "לא הבנתי" "לא ידעתי על מה אני חותם" "סתם חתמתי" יידחו על ידי בית הדין, ובית הדין יחייב את הבעל לשלם את מלוא הכתובה. החריג לכך הוא במקרה בו הבעל רשם סכום דמיוני של כמה מיליוני שקלים, אשר בזה ישנם דיינים הסבורים שהתחייבות הבעל אינה מחייבת.

מחיר טוען רבני לעומת זכייה בכתובה

על פי יהודה אבלס רבים מהנשים חוששות להגיש תביעת כתובה עקב מחיר הייצוג שהיא צריכה לשלם עבור התביעה, כך לדוגמה מחיר טוען רבני יכול להסתכם בעשרות אלפי שקלים. מנגד, אין ספק שלאחר ההצלחה וזכייה בתביעה כנגד הבעל מלבד הזכות הכלכלית שיהיה לאישה, הרי שהיא למעשה תקבל "תעודת יושר" בו בית הדין ייקבע שהאשם בפירוק התא המשפחתי הוא הבעל ולא האישה.

כתובה דמי כתובה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד