כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
היועמ"שית תצטרך להכריע

דרמה: נבחן גישור פלילי במשפט נתניהו

משפט נתניהו עומד בפני צומת דרכים כשהמדינה תצטרך להחליט בהקדם אם להיענות להצעה להעביר את המשפט למסלול של גישור. עורכי הדין של הצדדים כולל סנגורו של נתניהו לא שללו את המהלך

דרמה: נבחן גישור פלילי במשפט נתניהו
נתניהו צילום: Yonatan Sindel/Flash90

משפט ו של ראש הממשלה בנימין נתניהו מתנהל כבר שלוש שנים ועדין לא עברנו חצי ממנו. אלא שכעת מסתבר, כי הוא עומד בפני צומת דרכים משמעותי כשהמדינה תצטרך להחליט בהקדם אם להיענות להצעה להעביר את המשפט הזה למסלול של גישור מחוץ לאולם בית המשפט. כך דווח ב'חדשות 12'.

נתניהו באמצעות סנגורו לא שלל את הרעיון והודיע שימסור את עמדתו ביחד עם המדינה. כל האירוע הזה מתרחש בימים האחרונים בדלתיים סגורות בבית המשפט המחוזי בירושלים. השופט עודד שחם, אחד משופטי ההרכב קיים שורה של דיונים עם הצדדים בעיקר במטרה לצמצם את רשימת העדים. 

במהלך הדיונים עולה הצעה מפתיעה - להעביר את המשפט כולו להליך של גישור. באמצע השבוע שעבר השופט שחם פנה לנציגי המדינה וביקש שישקלו ברצינות את האפשרות ללכת לגישור.

הכוונה היא להליך וולונטרי שקורה בדרך כלל בפני שופט. אותו שופט לא שומע בדרך כלל עדים ולא מנהל את המשפט מחדש, אלא מנסה להגיע למשהו שדומה להסגר טיעון.

המגשר יכול למשל להוריד את האישום בשוחד ולהאשים בהפרת אמונים, ברוח הסדר היטעון שנידונה בזמנו מול היועץ המשפטי לשעבר אביחי מנדלבליט. אבל המגשר יכול ליצור גם פתרונות יצירתיים, בין היתר בשאלת הקלון מתי יתחיל ומתי יפוג. הוא יכול לדון גם בשאלה מתי נתניהו יפרוש מהחיים הפוליטיים אם בכלל. 

היוזמה באה מעורך הדין ז'ק חן, פרקליטו של שאול אלוביץ'. את ראש הממשלה נתניהו מייצג בתיק 4000 עו"ד בועז בן צור לצד עמית חדד בתיקים הנוספים.

באותו הדיון השופט עודד שחם לא שולל את הרעיון ובמילים אחרות, אם המדינה תסכים לגישור בלי תנאים מוקדמים אפשר להניח בזהירות שנתניהו יבוא.

גם צוות ההגנה של נוני מוזס המואשם בתיק 2000, נמצא בתמונה וגם שם ככל הנראה תהיה נכונות לגישור. 

בשורה התחתונה: היועמ"שית גלי בהרב מיארה צריכה להחליט בימים הקרובים אם היא נענית ליוזמה הזאת. עיקר הקושי הוא ללכת להליך כזה בלי בירור מוקדם של הפערים, וגם זה אומר שההליך לא יתקיים בפומבי.

יצוין כי גם אם ילכו למהלך כזה, כל צד יכול לפוצץ את ההליך בכל שלב. מכיוון שמפלס האמון בין הצדדים הוא נמוך, גם מי שמאוד רוצה לא נותן למהלך הזה סיכוי רב.

גישור פלילי משפטו של בנימין נתניהו בנימין נתניהו בועז בן צור גלי בהרב מיארה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד