כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
בעקבות מעצר עיתונאי

הבית הלבן קורא לכל אזרח אמריקני ברוסיה לעזוב במיידי

בעקבות מעצר העיתונאי האמריקני איוואן גרשקוביץ: הבית הלבן קורא לכל אזרח אמריקני שנוסע לרוסיה או חי בה לעזוב אותה במיידי. מערכת העיתון מסרה כי הם "מכחישים בתוקף את ההאשמות" נגד אוון גרשקוביץ', הבית הלבן כינה את מעצרו "בלתי מתקבל על הדעת"

הבית הלבן קורא לכל אזרח אמריקני ברוסיה לעזוב במיידי
העיתונאי (משמאל) עם תושבים ברוסיה צילום: פייסבוק

השלטונות הרוסיים הודיעו היום כי הם עצרו עיתונאי אמריקאי מ"וול סטריט ג'ורנל" והאשימו אותו בריגול, סימן למתיחות נוספת של מוסקבה עם ארצות הברית ועם ארגוני תקשורת זרים מאז תחילת פלישתה לאוקראינה.

העיתונאי, אוון גרשקוביץ', כתב אמריקאי ממוצא רוסי שעבד במוסקבה, הוא ככל הנראה הכתב האמריקני הראשון שנעצר כמרגל ברוסיה מאז התמוטטות ברית המועצות. מעצרו מגיע כאשר היחסים בין רוסיה וארצות הברית ממשיכים להידרדר, כאשר וושינגטון מובילה קואליציה של מדינות שתומכות בהגנה הצבאית של אוקראינה ודוחפת להמשך הבידוד הדיפלומטי והכלכלי של מוסקבה.

שירות הביטחון הפדרלי הרוסי, מסר בהצהרה כי גרשקוביץ' "חשוד בריגול למען האינטרסים של הממשל האמריקאי" ונעצר ביקטרינבורג, עיר במרחק של כ-1500 קילומטרים מזרחית למוסקבה בהרי אורל.

שעות לאחר מכן, הקרמלין אישר את מעצרו של מר גרשקוביץ'. "אנחנו לא מדברים על חשדות", אמר דמיטרי פסקוב, דובר הנשי פוטין, ווהוסיף: "הוא נתפס על חם". פסקוב אמר שאינו יכול לספק פרטים נוספים.

המעצר הוא סימן מבשר רעות לזכויותיהם של עיתונאים זרים היושבים ברוסיה. הוול סטריט ג'ורנל דחה בתוקף את ההאשמות נגד מר גרשקוביץ' ומסר כי הם דורשים את שחרורו המיידי. "אנו עומדים בסולידריות עם אוון ומשפחתו", נכתב בהצהרה בעיתון.

ממשל ביידן אמר שהוא "מודאג מאוד" ממעצרו של מר גרשקוביץ', ופקידי משרד החוץ יצרו קשר עם הרשויות ברוסיה כדי להבטיח גישה לכתב ולבדוק את שלומו. גרשקוביץ', בן 31, עובד במוסקבה מאז ינואר 2022 ועבד בעבר ברוסיה עבור סוכנות הידיעות הצרפתית AFP, ועבור 'מוסקבה טייימס' לפני כן, הוא היה גם תקופה ב"ניו יורק טיימס".

מזכירת העיתונות של הבית הלבן קארין זאן פייר פרסמה הצהרה חריפה וקראה לאמריקאים לעזוב במיידית את רוסיה. "אנו מודאגים מאוד מהדיווחים המטרידים לפיהם אוון גרשקוביץ', אזרח אמריקאי, נעצר ברוסיה. אמש שוחחו פקידי הבית הלבן ומחלקת המדינה עם מעסיקו של מר גרשקוביץ', ה'וול סטריט ג'ורנל'. המינהל גם היה בקשר עם משפחתו. מחלקת המדינה הייתה בקשר ישיר עם ממשלת רוסיה בעניין זה, ופועלת להבטחת גישה קונסולרית למר גרשקוביץ".

עוד נאמר: "ההצקות של ממשלת רוסיה לאזרחים אמריקאים אינה מקובלת. אנו מגנים בתוקף את מעצרו של מר גרשקוביץ'. אנו גם מגנים את המשך הכוונה והדיכוי של ממשלת רוסיה נגד עיתונאים וחופש העיתונות. אני רוצה להדגיש בתוקף שהאמריקאים צריכים לשים לב לאזהרה של ממשלת ארה"ב שלא לנסוע לרוסיה. אזרחי ארה"ב המתגוררים או מטיילים ברוסיה צריכים לעזוב מיד, כפי שמשרד החוץ ממשיך לייעץ".

מלחמת אוקראינה רוסיה מעצר עיתונאי ארה''ב הבית הלבן וול סטריט ג'ורנל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד