א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
רוצה להשתלט על טייוואן

סין מפיקה לקחים מההפסד של רוסיה באוקראינה

במאבק עקיף בין שתי מעצמות בצד השני של העולם, סין רואה את המלחמה בין רוסיה לאוקראינה מקור לשיעורים יקרי ערך בנושא נשק, כוחות, מודיעין והרתעה שיכולים לעזור לה להתכונן למלחמות פוטנציאליות משלה

סין מפיקה לקחים מההפסד של רוסיה באוקראינה
חיילי צבא סין צילום: צבא סין

אנליסטים צבאיים סיניים בחנו בקפדנות טקטיקות שיכולות לסייע במלחמה אפשרית עם טייוואן, מדינה דמוקרטית האי שבייג'ין רוצה לכבוש וארצות הברית התחייבה להגן עליה. המלחמה בין רוסיה לאוקראינה נותנת לסין הזדמנות ללמוד מהצלחות וכישלונות משני הצדדים. ה'ניו יורק טיימס' בחן כמעט 100 מאמרי מחקר ומאמרי תקשורת סיניים המספקים הערכות של המלחמה על ידי אנליסטים של צבא ונשק. הנה כמה מהם.

הסינים חקרו כיצד חיילים אוקראינים השתמשו בלוויינים של 'סטארלינק' שפיתח אילון מאסק. כדי לתאם התקפות ולעקוף את המאמצים הרוסיים לסגור את התקשורת שלהם, והזהירו שסין חייבת לפתח במהירות מערכת לוויינית דומה ולתכנן דרכים להכחיד את אלה המתחרים.

הם טענו כי הנשיא פוטין הרתיע את מעצמות המערב מלהתערב ישירות באוקראינה על ידי איום בנשק גרעיני, דבר שיכול לעודד הרחבת תוכנית הנשק הגרעיני של סין עצמה. מנג שיאנגצ'ינג, פרופסור באוניברסיטת ההגנה הלאומית בבייג'ינג, כתב: "אסטרטגיית ההרתעה הגרעינית של רוסיה בהחלט מילאה תפקיד בהבטחה שנאט"ו בהנהגת ארצות הברית לא תעז להיכנס ישירות למלחמה".

גורמים רשמיים בפנטגון אמרו כי הפלישה הבעייתית של רוסיה משמשת אזהרה מוחלטת לסין מפני סיכון במלחמה על טייוואן, השוכנת כ-180 קילומטרים מחופיה. כוחות רוסים סבלו ממחסור בנשק ובתחמושת ומכשלים במודיעין, וכתוצאה מכך אובדן כבד של חיילים. כמה אנליסטים סיניים היו בוטים בדעותיהם לגבי האופן שבו רוסיה פעלה.

"החסרונות שנחשפו בלוגיסטיקה ובאספקה ​​של הצבא הרוסי צריכים להיות אזהרה עבורנו", נכתב במאמר במגזין שפרסמה הסוכנות הסינית לפיתוח טכנולוגיה צבאית מרכזית. סין נאלצה להתכונן לאתגרים דומים "כאשר אנו שוקלים מעברים ימיים עתידיים, תפיסת איים" ופעולות אחרות מלאות סכנות. התייחסות מרומזת לכיבוש טייוואן.

התקציב הצבאי הרשמי של סין בסך 225 מיליארד דולר גדול כמעט פי שלושה מזה של רוסיה, ויכולת הייצור והטכנולוגית העצומה של סין פירושה שהיא יכולה לייצר שפע של מל"טים מתקדמים וכלי נשק אחרים שחסרו לכוחות הרוסים.

כמה מומחים סינים אמרו כי הקשיים של רוסיה לגייס מספיק חיילי חי"ר מעידים על כך שסין צריכה לשמור על כוחות היבשה שלה חזקים וגדולים, גם בזמן שהיא מרחיבה את אלו של הים והאוויר. הניסיון של רוסיה הראה ש"מעצמה גדולה חייבת לשמור על כוחות קרקע בקנה מידה סביר, אחרת היא תאבד את יתרונה בשדה הקרב", כתב השנה וו דאהוי, חוקר צבאי לשעבר באוניברסיטת טסינגואה בבייג'ינג.

סין גינתה את השימוש בנשק גרעיני במלחמה ונשבעה שלעולם לא תיזום מתקפה עם נשק גרעיני. למרות זאת, נשיא סין, שי ג'ינפינג, ציין בשנה שעברה שסין תמשיך להרחיב את הארסנל הגרעיני שלה, שכיום יש לו למעלה מ-400 ראשי נפץ, עדיין הרבה פחות מהמספר שבידי רוסיה או ארצות הברית. הארסנל הגרעיני של סין עשוי לגדול לכ-1,000 ראשי נפץ עד 2030, לפי הפנטגון.

סין ארה''ב מלחמת אוקראינה רוסיה טייוואן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד