כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
נמלטו ממסך הברזל

העיתונאי היהודי שנעצר ברוסיה והקשר הישראלי

אוון גרשקוביץ' אהב את רוסיה, המדינה שהפנתה אליו עורף. כתב הוול סטריט ג'ורנל, שהוריו ברחו מברית המועצות, הפך את מוסקבה לביתו השני. הוא נעצר והואשם בריגול, טענה שהעיתון והנשיא ביידן מכחישים בתוקף

העיתונאי היהודי שנעצר ברוסיה והקשר הישראלי
העיתונאי אוון גרשקוביץ' צילום: אינסטגרם

בשעה 10:35 בבוקר יום חמישי בבוקר שעון מוסקבה, סוכנות הידיעות הממלכתית של רוסיה דיווחה כי העיתונאי של 'וול סטריט ג'ורנל' אוון גרשקוביץ' נעצר והואשם בריגול על ידי לשכת הביטחון הפדרלית. זו הייתה הפעם הראשונה שרוסיה הגישה כתב אישום בגין ריגול נגד כתב מאז המלחמה הקרה. תמונות בטלוויזיה הממלכתית הרוסית הראו את גרשקוביץ' מלווה על ידי סוכנים בלבוש אזרחי.

גרשקוביץ', בן 31, הוא בנם האמריקאי של גולים יהודים ילידי ברית המועצות שהתיישבו בניו ג'רזי. הוא התאהב ברוסיה ובשפה שלה, האנשים שאיתם שוחח שעות בברים אזוריים, כעת הוא עומד בפני 20 שנות מאסר בגין האשמות על ריגול, דבר שהנשיא ביידן ומערכת העיתון מכחישים בתוקף.

מעסיקו, עמיתיו וממשל ביידן מכחישים את טענת רוסיה כי הוא ריגל מטעם ארה"ב, וקראו לשחררו המיידי. דיפלומטים ומומחים משפטיים רואים מעט תקווה שגרשקוביץ', כתב שקיבל אישור עבודה ברוסיה על ידי משרד החוץ הרוסי, ישוחרר מיד, בהתחשב בכך שמשפטי הריגול ברוסיה מתנהלים בסתר וכמעט תמיד מסתיימים בהרשעה.

כמעט כל העיתונאים המערביים עזבו את רוסיה בעקבות מעצרו של גרשקוביץ'. ביום שישי האחרון הוציא העיתון ה'וול סטריט ג'ורנל' את ראש הלשכה שלו במוסקבה, כתב ותיק שסיקר את המדינה מאז השנים האחרונות של המלחמה הקרה. סוכנויות חדשות מערביות רבות ששלחו כתבים למוסקבה תחת הרודן סטאלין קבעו כי רוסיה של הנשיא ולדימיר פוטין מסוכנת מדי לעיתונאות.

אמו של העיתונאי היהודי שנעצר ברוסיה בעוון ריגול, הייתה בת 22 כשברחה מברית המועצות באמצעות מסמכים ישראליים, (לא פורסמו פרטים מפורטים על כך). היא הוברחה על ידי אמה שלה, אחות אוקראינית וניצולת שואה שהייתה בוכה כשדיברה על ניצולי מחנות ההשמדה שבהם טיפלה בבית חולים צבאי פולני בסוף מלחמת העולם השנייה. לפני שנמלטו מרוסיה שמעו שמועות שיהודי ברית המועצות עומדים להיות מגורשים לסיביר.

גם אביו של אוון גרשקוביץ', מיכאיל, עזב את ברית המועצות במסגרת אותו גל הגירה יהודי. השניים הכירו בדטרויט ואז עברו לניו ג'רזי, שם גדלו אוון ואחותו הגדולה, דוסיה. אמו אמרה שהתקופה של מסך הברזל גרמה לבנה להתעניין יותר בשורשיו הרוסיים והיהודיים. יום אחד, עשרות שנים לאחר נפילת הקומוניזם, היא לקחה אותו לבניין שבו פחדה לבקר בהיותה נערה: בית כנסת. נאמר לה שכל מי שייכנס אליו יצולם וייעצר על ידי השירות החשאי, "אז אוון התחיל להבין אותנו טוב יותר" היא אמרה. אביו ואחותו של אוון גרשקוביץ' גם ביקרו בעבר במוסקבה במוזיאון היהודי החדש בעיר.

מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין ביידן מעצר עיתונאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד