כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024

מועמד ספרדי ראשון לרבנות: הגר"מ טולידאנו

פרסום ראשון • חתנו של הגר"ע יוסף זצ"ל, הגאון רבי מרדכי טולידאנו, הגיש את מועמדותו לרבנות העיר ירושלים, לאחר שזכה להמלצות מחברים במועצות חכמי וגדולי התורה • הגר"ח איזירר: "אני רואה בגר"מ טולידאנו המועמד המעולה ביותר להיות רב ראשי לירושלים ת"ו ולראב"ד ירושלים" • בפנים: מכתב התמיכה והחתימות

הגאון רבי מרדכי טולידאנו. צילום: ארכיון
הגאון רבי מרדכי טולידאנו. צילום: ארכיון

חשיפת 'בחדרי חרדים': חברים ממועצות חכמי וגדולי התורה תומכים בגאון רבי מרדכי טולידאנו, חתנו של הגר"ע יוסף זצ"ל, לתפקיד רבה הספרדי של ירושלים.

שמות רבים עולים ויורדים לקראת הבחירות לרבנות ירושלים, שיתכן ויתקיימו כבד בעוד חודש,
אך כעת מסתמן שם חדש לתפקיד הרב הספרדי של ירושלים - הגר"מ טולידאנו, חתנו של הגר"ע יוסף שזוכה לתמיכה נלהבת גם מחברים במעצת חכמי התורה של ש"ס וגם ממועצת גדולי התורה.

מזה זמן רב מבקשים כמה מגדולי ישראל מהגר"מ טולידאנו להגיש את מועמדותו לרבנות ירושלים, ואכן הוא נעתר לבקשתם והציג את מועמדותו בתמיכה רחבה של חברי מועצת חכמי התורה, חברי מועצות גדולי התורה, חברי בית הדין הגדול, ראשי ישיבות, אדמו"רים, רבנים ראשיים וגדולי תורה מכל החוגים והעדות, שכבר חתמו והביעו תמיכה ברורה במועמדותו, כמועמד המאחד בין כל החוגים ביהדות, ונראה כבעל סיכויים גדולים גם בקרב הפוליטיקאים וחברי המפלגות השונות.

הגר"מ טולידאנו ידוע ומוכר בכל שכבות הציבור אודות לפעולתו הענפה בשיעורים ודרשות לפני קהל רבבות בכל רחבי הארץ, בקרב הציבור הרחב, ובין לומדי הישיבות, חיילים, בני נוער וילדים, כשההמונים מרותקים למוצא פיו, ודבריו משאירים עליהם את חותמם. כן הרביץ תורה בהקמת בתי מדרש מפורסמים להוראה ודיינות "יביע אומר" בירושלים, חיפה וטירת הכרמל, בהם הוכשרו דיינים, מורי הוראה ור"מים חשובים, המכהנים פאר ברחבי הארץ.

הגר"מ ישב במשך חצי יובל שנים עם גדולי הדיינים בבתי הדין החשובים בערים הגדולות, בחיפה עם רבני העיר מו"ר הראש"ל הגאון רבי אליהו בקשי דורון, הגאון רבי שאר ישוב הכהן, הגאון רבי שלמה שלוש והגאון רבי אברהם אטלס זצ"ל. בתל אביב עם המומחה הנודע לגיטין הגאון רבי מנחם ציוני זצ"ל והראב"ד הגאון רבי נסים בן שמעון. ובעיה"ק ירושלים עם האדמו"ר מסאווראן הגרי"ד הגר זצ"ל, ועם עוד דיינים חשובים.

במשך השנים הוציא הגר"מ לאור ספרים חשובים ונכבדים הידועים בקרב לומדי התורה ומשפטנים כנכסי צאן ברזל, כתביו וספריו "מעשה בית דין" - פסקי דין מנומקים שעלו על שולחנו בבית הדין, התפרסמו מאד. כן מצויים בו עשרות פסקים יחודיים ונדירים שקיבל מחמיו הגדול הגר"ע יוסף זצ"ל, בשאלות הרות גורל וכבדות משקל שנידונו בין כותלי בתי הדין, ופסקים שהסכים עליהם חמיו זצ"ל. גם בספריו "מטל השמים" ד' חלקים, שעורי הלכה והגות לפי סדר פרשיות התורה, משולבים בחידודים ופרפראות העולים על שולחן מלכים, ניכרת גאונותו וחשיבתו הייחודית לפתרונות מעשיים לבעיות העומדות על הפרק.

כן זכה הגר"מ טולידאנו לקרבתו של שאר בשרו רבה של ירושלים הגאון רבי שלום משאש זצ"ל, והיה חביב עליו עד מאוד, וזכה גם שיצטרף עימו בכבוד גדול לפסקים בעניינים העומדים ברומו של עולם, ונדפסו בשו"ת שמש ומגן ובספר מעשה בית דין.

הגר"מ טולידאנו גדל על ברכי דוד זקנו ראב"ד מקנס (מרוקו) הגאון רבי רפאל ברוך טולידאנו זצ"ל, וזכה ממנו לקרבה נדירה. אביו הרה"צ רבי יצחק טולידאנו זצ"ל בספרו "מקנס ירושלים דמרוקו" הדפיס מכתב נדיר מהגאון רבי רפאל ברוך טולידאנו המעיד על הגר"מ טולידאנו עוד בקטנותו "כי הוא ממולח ומופלא במידות טובות, גם מתמיד בלימודו ויש לו מח טוב, ואם ימשיך בתורה יהיה גדול בישראל ותלמיד חכם".

הגר"מ נסמך להוראה בשנת תשמ"א על ידי חמיו הגדול מרן הגר"ע יוסף זצ"ל, רבני עיה"ק ירושלים הגאון רבי שלום משאש והגאון רביבצלאל ז'ולטי, רבותיו הגאון הגדול רבי ברוך מרדכי אזרחי והגאון הגדול רבי זלמן נחמיה גולדברג ועוד מגדולי הדור.

כן זכה ללמוד אצל גדולי תלמידי מרן ה"חזון איש" זיע"א, בלומדו בצעירותו בישיבת "תפארת ציון" בעיר התורה בני ברק אצל איש סודו של החזון איש, הגאון רבי שרגא פייבל שטיינברג זצ"ל, ראש הישיבה הגאון רבי יעקב שניידמן זצ"ל, הגאון רבי משה דויטש זצ"ל, הגאון רבי שמעון משה דיסקין זצ"ל (בעל "משאת המלך") ועוד גדולי עולם. ואח"כ למד בישיבת "שארית יוסף" בראשות בן דודו הגאון רבי נסים טולידאנו זצ"ל, ובישיבת "עטרת ישראל" קיבל רבות ממרן המשגיח הגאון רבי מאיר חדש זצ"ל וממרן ראש הישיבה הגרב"מ אזרחי.

הגאון הרבי מרדכי טולידאנו אמר השבוע, כי הוא מציג את מועמדותו עתה להרבות לעצמו זכויות לפני ימי הדין ולשמור על חומות ירושלים, ורואה זאת כקיום צוואת חמיו מרן זיע"א, כשליחות קודש ממרנן ורבנן שליט"א, וכשליח ציבור המאחד את כל עם ישראל.

קול קורא: "ואשרינו שבעיה"ת נזכה לכתר תורה"
חבר ביה"ד הגדול הגאון רבי חגי נפתלי איזירר כתב בקול הקורא המתפרסם מגדולי ישראל: "מהיכרות עמוקה בעבודה משותפת בבתי הדין מזה שנות דור, אני רואה בגאון הרב מ. טולידאנו שליט"א את המועמד המעולה ביותר להיות רב ראשי לירושלים ת"ו ולראב"ד ירושלים".

ראש מוסדות "אור החיים" הגאון רבי ראובן אלבז כתב במכתבו: "שמח לבי לשמוע שכבוד הגאון חתנא דבי נשיאה מרן גאון עוזינו -ותפארתינו רבינו עובדיה יוסף זיע"א, הגאון הגדול כמוהר"ר רבי מרדכי טולידאנו שליט"א חבר ביה"ד ירושלים עיה"ק, שמגיש מועמדותו לרבה של ירושלים תו"ב. ואשרינו שבעיה"ת נזכה לכתר תורה, המשכיות של הגאון סבא דמשפטים ראב"ד מקודש רבינו שלום משאש זצ"ל, שהרב שליט"א שאר בשרו. אישיות בכירה שיכולה לגשר בין כל הפלגים גווני אוכלוסיה של ירושלים עיה"ק. ויה"ר שחפץ ה' בידו יצלח להגדיל תורה ולהרבות אהבה אחוה שלום ורעות".

רבה של חיפה הגאון רבי שאר ישוב הכהן כותב בהמלצתו עליו לכהן כחבר בביה"ד הגדול: "הכרתי את גדלותו בתורה, את גישתו השיפוטית והמעשית בתקופת כהונתי כראב"ד חיפה, הוא ישב עמי "בבית הדין המיוחד" שלנו, אליו הובאו בעיות מיוחדות מבחינה אישית והלכתית, שהטיפול דורש מיומנות מיוחדת. תמיד התפעלתי מהבנתו וגישתו המעשית שהביאה לפתרון בעיות שנמשכו בהרכבים אחרים במשך זמן רב".

הרב אריה שטרןצילום: הרב אריה שטרן
הרב אריה שטרן

מחר: דיון בעתירת יהדות התורה
עד כה, הגיש את מועמדותו הגאון רבי אריה שטרן, מועמד הציונות הדתית לרבנות ירושלים, שהגיש את מועמדותו הרשמית לתפקיד רבה האשכנזי של העיר באמצעות שליחו במשרד לשירותי דת בירושלים.

מחר ידון בית המשפט העליון בעתירת סיעת יהדות התורה שימנע את קיום הבחירות לרבנות ירושלים בתאריך כ"ז בתשרי, כפי שקבעה ועדת הבחירות לרבנות ירושלים לפני כ-10 ימים.

בעתירה המתפרסת על פני 44 עמודים, מגולל עו"ד רענן בר זוהר באריכות את פעילותם של השר בנט, סגנו בן דהן וראש עיריית ירושלים ניר ברקת, לקידום מינויו של הרב שטרן בירושלים. לדבריו, "כל פעילותם להרכבת הגוף הבוחר, מונחת ומודרכת אך ורק על ידי מטרה זו ולשם השגת מטרה זו".

העתירה גם מתייחסת לחברותו של ראש עירית ירושלים, ניר ברקת, בוועדת הבחירות, ונטען כי הוא פסול מלכהן בוועדה בשל העובדה שקבע מראש ובפומבי את תמיכתו ברב מסוים, ולכן כל פעולותיו ומעשיו בוועדה הן לקדם את אותו רב, בניגוד למתבקש מחבר בוועדה לפעול בממלכתיות, בשקיפות, בהוגנות, מקצועיות ונייטראליות.


טולידנו רב ירושלים מועמד שס

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 19 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד