כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
ללא מתנגדים

חוק מירון אושר בקריאה שנייה ושלישית

מליאת הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק להסדרת אירוע הילולת רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון. 7 חברי כנסת תמכו ללא מתנגדים

חוק מירון אושר בקריאה שנייה ושלישית
פרוש במירון צילום: David Cohen/FLASH90

מליאת הכנסת אישרה הבוקר (ראשון) בקריאה שנייה ושלישית את החוק להסדרת אירוע הילולת רבי שמעון בר יוחאי בהר מירון בשנת תשפ"ג, לאחר שאושר בוועדה לביטחון לאומי בראשות ח"כ צביקה פוגל. שבעה חברי כנסת תמכו בהצעת החוק, לא היו מתנגדים.

כזכור, משרד ירושלים ומסורת ישראל גיבש הצעת חוק בהוראת שעה הנועד להסדיר את ניהול הילולת הרשב"י הקרובה בהר מירון, במטרה להבטיח את קיום האירוע בהתאם לחוק, תוך שמירה על ביטחון המשתתפים וללא פגיעה בשמחה הנהוגה במקום מזה דורות.

החוק מסדיר את ניהול כמות העולים להר מירון, בעקבות דרישת גורמי הבטיחות והמלצות ועדה החקירה, שיגובשו לאחר הערכה מקסימלית של כמות המשתתפים האפשרית, בהתאם לשטחים הרבים והחדשים שיוקצו להתכנסויות קהל.

בהתאם להמלצת ועדת החקירה, על גג הציון תתקיים הדלקה אחת בלבד, כמסורת מזה שנים. הדלקות נוספות יתקיימו במתחמי ענק שיוכשרו לקראת המעמד ממול מושב מירון, שם יתכנסו אלפי אנשים למעמדים בראשות גדולי ישראל ואדמו"רים.

בחוק נכתב כי "כמתואר גם בדו"חות ועדת החקירה במהלך השנים התקבעה מסורת לפיה אירוע ההדלקה המרכזי המתקיים בל"ג בעומר הוא בציון קבר רבי שמעון בר יוחאי. הסדר זה נקבע בעקבות אחת מהמלצות ועדת החקירה לפיה יש לקיים במהלך ההילולא הדלקה מרכזית אחת בלבד, על גג ציון קבר רבי שמעון בר יוחאי, על ידי האדמו"ר מבויאן, לנוכח מסורת הדלקה ארוכת שנים".

עוד מוצע בחוק כי משרד ירושלים ומסורת ישראל יהיה הגורם אשר יעניק את ההיתרים לעריכת אירועים נוספים, על-פי המלצתו של הממונה על ההילולא אשר יבטיח את קיומם של אישורים לתנאים המקצועיים שייקבעו לאותו אירוע נוסף, במנגנון הדומה לזה אשר נקבע לאירוע ההדלקה המרכזי.

הצעת החוק מחריגה מדיני התכנון והבניה הרגילים בניה ועבודות זמניות המבוצעות לצורכי ההילולא מכוחה של הצעת החוק. לפי הצעת החוק מבנים, מתקנים ועבודות, המבוצעים או מוקמים באופן זמני – החל משבועיים לפני ההילולא ועד שבועיים לאחריה – לצורכי ההילולא, בכלל אלה באים אמצעי העזר לאירועים וכן מבנים ומתקנים שיותקנו על-ידי הממונה על ההילולה לצורכי ההילולא וניהולה, כדוגמת אהלי נוחות ותפילה או גרמי מדרגות זמניים או גשרי תצפיתנים לניהול קהל, יובטח פירוקם ופינויים והקרקע בה הוקמו תושב לקדמותה, ככל הניתן. הצעת החוק דורשת לעניין זה את אישורו של מהנדס מתאים על כך שמתקיימים היבטי הבטיחות ותכנון הבניה הנדרשים בקשר אליהם.

בעקבות המלצות ועדת החקירה ודרישות הגורמים המשפטיים, כהפקת לקחים מהאסון הקשה, נקבעו בחוק הכללים לפיהם יכולים גורמי הבטיחות להזהיר בזמן אמת מהתפתחות התקהלות מסוכנת ובמקרים קיצוניים ביותר לקצר את האירועים ולפזר את הקהל בבטחה.

החוק מתייחס רק להילולת תשפ"ג שתחול בעוד פחות מחודשיים, לאור קוצר הזמן, מתוך כוונה לפעול בשנים הבאות להסדרה מערכתית מלאה של הר מירון, הכשרת שטחים נוספים והוספת דרכי גישה, שיאפשרו בעתיד להגדיל את כמות המשתתפים ושיפור האירוע.

שר ירושלים ומסורת ישראל, מאיר פרוש אמר: "גיבשנו הצעת חוק, שנועד לאפשר לנו להוציא לפועל הילולא שמחה ובטוחה, בה כמה שיותר אנשים יוכלו לבוא ולהשתתף במעמד, לצד שמירה על ביטחונם של כל הבאים. בשיתוף פעולה עם הציבור, ובמאמצים של הפרויקטור הרב יוסי דייטש, נוכל בעזרת ה' להגיע לתוצאה הקרובה למושלמת. מיד לאחר ל"ג בעומר נתחיל לעבוד על ההילולא הבא, בשאיפה שתהיה מושלמת לחלוטין".

הפרויקטור יוסי דייטש אמר: "בהתאם להנחיות של השר הרב פרוש, אנו פועלים להגדיל למקסימום האפשרי את הקיבולת של מתחם ההילולא, מתוך מטרה שכמה שיותר יוכלו לבוא ולהשתתף. אם הציבור יפעל יחד איתנו לפיזור נכון של המשתתפים, כל מי שירצה להגיע, יוכל לעשות זאת, בבטחה ובשמחה, ובסייעתא דשמיא. הצעת החוק תאפשר לנו להסדיר את כל הפעילות בהר, למען שיפור ההילולא הקדושה".

הילולת הרשב''י מאיר פרוש צביקה פוגל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד