י"ח ניסן התשפ"ד
26.04.2024
קשר פיננסי מובהק

הכסף לדירה שהעניק פוטין לישראלית הגיע מרומן אברמוביץ'

נשיא רוסיה פוטין רצה להעניק דירה בת"א למורתו הקשישה. את הכסף לכך העבירה חברה של רומן אברמוביץ', כך עולה מתחקיר של כמה גופי תקשורת בינלאומיים, בהם "שומרים" הישראלי וה"וושינגטון פוסט"  

הכסף לדירה שהעניק פוטין לישראלית הגיע מרומן אברמוביץ'
פוטין נואם בירושלים צילום: יונתן זינדל / פלאש 90

מינה יודיצקיה ברלינר לימדה גרמנית את הנער ולדימיר פוטין בתיכון בסנט פטרסבורג. ב-1973 עלתה ברלינר לישראל ונהגה לעקוב אחר קורותיו של תלמידה לשעבר, שהפך לימים לראש הממשלה ולנשיא רוסיה.

לפני אחד מביקוריו של פוטין בישראל בשנת 2005, ניגשה ברלינר לשגרירות הרוסית ביקשה להעביר מסר לנשיא הרוסי. היא הוזמנה לאירוע שהתקיים בנוכחותו של פוטין, שמיד זיהה את מורתו. לימים הפתיע אותה פוטין, כשדיפלומט רוסי הגיע לדירתה ובישר לה שהנשיא פוטין החליט לקנות לה דירת חדר וחצי ברחוב פינסקר.

מהמסמכים שפורסמו בתחקיר "שומרים", וושינגטון פוסט ואתר התחקירנים הבינלאומי ICIJ, עולה כי את התשלום עבור הדירה, כרבע מיליון דולר, העבירה חברת "אוף שור" של המיליארדר בעל האזרחות הישראלית רומן אברמוביץ'. מהתחקיר עולה שמדובר בחשיפה נדירה של קשר פיננסי מובהק בין הקרמלין לאברמוביץ' - דבר שאותו מכחיש האוליגרך כבר שנים. עם זאת, יש לציין כי המסמכים אינם כוללים הוראה ישירה של פוטין אלא רק עדויות להעברת הכספים.

ימים ספורים לאחר הפלישה הרוסית לאוקראינה אישר יו"ר ועד הבית בפינסקר 17 לחדשות 12, שהמורה, שהלכה לעולמה לפני מספר שנים, הורישה את הדירה בחזרה לשגרירות הרוסית. הדירה אומנם עומדת ריקה, אבל בשגרירות משתמשים בחנייה ובבניין מספרים כי התשלומים מועברים שנה מראש.

דוברו של פוטין, דימטרי פסקוב, לא התייחס לשאלות שהועברו אליו בבקשה להגיב על התחקיר ביחס לתפקידו של הנשיא בהעברת הכספים. הוא הפנה את השאלות לפדרציית הקהילות היהודיות ברוסיה ומסר כי "כל פעולות הצדקה שהתבצעו בישראל, נעשו על ידם" כך דווח בחדשות 12.

דובר מטעם אברמוביץ' אישר כי הכספים אכן הועברו, אך טען כי הדבר לא נעשה בהוראת פוטין אלא בעקבות בקשה של הקהילה היהודית. "זה יהיה לא נכון לרמוז שלמישהו יש שליטה על ענייניו הפיננסים של מר אברמוביץ' בשל תרומה של 240 אלף דולר, בוודאי לאור העובדה שהוא תרם יותר מ-500 מיליון דולר למטרות יהודיות".

מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין רומן אברומוביץ תל אביב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד