י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
חברת סינרג'י בשדרות

"גרמו לנזק ממשי למפעל הישראלי": היטל ההיצף יוארך

היטל ההיצף על יבוא כבלי נחושת למתח נמוך מטורקיה הוארך בחמש שנים נוספות לאחר שנמצא כי הכבלים מטורקיה מיובאים במחירי היצף, הגורמים נזק לייצור הכבלים של חברת סינרג'י בשדרות

"גרמו לנזק ממשי למפעל הישראלי": היטל ההיצף יוארך
ניר ברקת צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ועדת הכספים אישרה הבוקר (ראשון) את החלטתו של שר הכלכלה והתעשייה ניר ברקת להאריך את היטל ההיצף על יבוא כבלי נחושת למתח נמוך מטורקיה בחמש שנים נוספות. בחקירת הממונה על היטלי סחר במשרד הכלכלה, דני טל, נמצא כי הכבלים מטורקיה מיובאים במחירי היצף, הגורמים נזק לייצור הכבלים של חברת סינרג'י בשדרות.

יבוא בהיצף אסור על פי החוק הבינלאומי ועל פי החוק הישראלי והנו בניגוד לאמנות הסחר הבינלאומיות עליהן חתומה ישראל. מחירי היצף מתקיימים כאשר המוצרים מיובאים לישראל מתחת למחיר המקובל בעוד שהם נמכרים במחיר גבוה יותר במדינת המקור.

יבוא כבלים למתח נמוך מיצרנים בטורקיה יהיה חייב בהיטל בשיעור 14.5% למעט חברת הסליק עליה הוטל היטל של 7.6% וחברת פאמוקלה עליה הוטל היטל בשיעור 1.6% המשקפים את שיעורי ההיצף הנמוכים יחסית שנמצאו בקרב מוצרי יצרניות אלה.

בהחלטתו אישר שר הכלכלה והתעשייה את המלצותיה של הוועדה המייעצת אשר בחנה את ממצאי החקירה ואמצה אותן. בנוסף החליט השר כי בשנתיים הקרובות, יבחן הממונה האם שיעורי ההיטל אפקטיביים ומאפשרים לחברת סינרג'י להמשיך ולהתחרות ביבוא ובמידת הצורך, ככל שיתברר כי הימשכות ההיצף מחמירה את הנזק לתעשייה המקומית, להביא בפניו המלצה לתיקון שיעור ההיצף.

דני טל, הממונה על היטלי סחר מסר כי מטרתו של ההיטל הנה למנוע מצב לפיו קיים ניצול לרעה של הסחר החופשי בכדי להציף את המשק המקומי במוצרים במחירים הנמוכים מעלות ייצורם או ממחירם בשוק המוצא, תוך גרימת נזק לתעשייה המקומית, אם ממניעים טורפניים לשם פגיעה ביצור המקומי ואם ממניעי עודפי כושר ייצור וצבירת מלאים. עם זאת, היטל ההיצף אינו נועד למנוע תחרות או להגן על התעשייה המקומית מפני יבוא מתחרה או מפני הצורך להתייעל.

טל הוסיף כי קידום תחרות באמצעות יבוא מסייע להליכי התייעלות בתעשייה המקומית, להתמקדות ביתרונות יחסיים, לשיפור האיכות ולהורדת מחירי המוצרים ויש לו ערך רב בטיפול ביוקר המחיה, אולם במקרה זה נמצא כי מחירי היבוא היו מתחת למחיר המקובל בטורקיה, באופן שגרם לנזק ממשי לתעשייה המקומית אשר כמעט והביא לקריסתה. יבוא כזה הנו אסור על פי החוק הישראלי ועל פי ההסכמים עליהם חתומה ישראל במסגרת ארגון הסחר העולמי.

 

 

 

יבוא סחר תחרות כלכלה מפעלים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד