כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
נופש פסח במלחמה

מאות יהודים מרחבי המדינה יסבו לשולחן הסדר בכפר היהודי

נופש פסח ליהודי אוקראינה. האירוח יכלול סעודות ולינה ויינתן ללא כל תמורה. בקייב נערכים למאות משתתפים בשני לילות הסדר. אלפי ערכות יחולקו לאזרחים המרותקים לבתיהם ואינם יכולים להשתתף בסדרים הציבוריים. והוצאתי והצלתי 2023

מאות יהודים מרחבי המדינה יסבו לשולחן הסדר בכפר היהודי
פסח בכפר היהודי אנטבקה צילום: הרבנות הראשית לאוקראינה

בשנים האחרונות תפסה תאוצה תופעת היציאה לנופש בימי חג הפסח, והשנה, היא לא תפסח גם על יהודי אוקראינה. במסגרת יוזמה מיוחדת של הרב משה ראובן אסמן רבה הראשי של המדינה, יחגגו יהודים רבים את הפסח בתנאי נופש בכפר היהודי 'אנטבקה' הסמוך לבירה קייב, ללא כל תמורה. עבור מאות יהודים מרחבי אוקראינה שאין קהילה יהודית בעירם מדובר בבשורה דרמטית.

בערים רבות ברחבי אוקראינה שבהן שררו חיים יהודיים תוססים עד למלחמה, למרבה הצער, לא מתקיימים כיום חיי קהילה יהודיים, למרות שישנם יהודים שנותרו בהן. את החלל הזה החליט רבה הראשי של אוקראינה למלא, והזמין לעיירה 'אנטבקה' את כל מי שחפץ לחגוג ביחד את שני לילות הסדר, ואף להישאר במקום לכל אורך ימי חול המועד. 

במהלך ימי החג יתקיימו פעילויות למבוגרים וילדים, שיעורי תורה, לימודי העשרה יהודיים, פעילויות חינוכיות ויופעלו מתקני משחקים לילדים. לאור המצב ובשל הנסיבות, שכרה הקהילה היהודית חברת שמירה שמאבטחת את המקום לאורך כל שעות היממה בכל ימי החג.

אך לא ב'אנטבקה' מתקיימות הכנות קדחתניות, גם במרכז הקהילה היהודית בקייב בסמוך לבית הכנסת המרכזי 'ברוצקי', נערכים השנה לאכלס כחמש מאות יהודים שצפויים להסב בשני לילות הסדר שיערכו במקום לראשונה מאז פרוץ המלחמה. 

הרב אסמן מספר על הקשיים הרבים בדרך לארגון ליל הסדר: "לאור העובדה שאנחנו במצב מלחמה קיים קושי רב לייבא מוצרים כשרים לפסח, מה שמצריך היערכות לוגיסטית מקיפה ועבודה של חודשים רבים מראש. אנחנו לא נרתעים, ויודעים שככל שישנו קושי גדול יותר המצווה גדולה יותר. זה נוסך בנו אנרגיות ומוטיבציה לאפשר לכמה שיותר יהודים לחגוג את הפסח כהלכתו".

אתגר נוסף שמציג הרב הראשי, "על פי הנחיות המדינה, נוכח המצב המלחמתי, קיים סגר מהשעה אחת עשרה בלילה. המשמעות היא שאנחנו צריכים להיערך בהתאם על מנת לסיים בשעה מוקדמת, ולאפשר לחוגגים לשוב לבתיהם לפני כניסת הסגר לתוקפו, אנחנו בעצם חוגגים את 'ליל הסגר'".

במקביל לסדרים הציבוריים, דאגו במרכז הקהילה היהודית גם לאלו המרותקים לבתיהם ואינם יכולים לצאת כגון חולים וקשישים או כאלה הדרים בריחוק מקום. אנשיו של הרב אסמן הכינו עבורם כ-3,000 ערכות לליל הסדר הכוללות מצות, יין, הגדה של פסח וכל סימני הסדר. הערכות יחולקו ע''י מתנדבים מקרב הקהילה בכל רחבי קייב והפרברים, בנוסף לחלוקת מזון לנצרכים שתימשך במשך כל ימי החג.

ליל הסדר הרב משה אסמן מלחמת אוקראינה רוסיה פסח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד