י"ט ניסן התשפ"ד
27.04.2024
"שבת שלא הייתה 40 שנה"

שבת היסטורית בטלזסטון: אלפים באירוע לכבוד בחורי הישיבות

אלפים עברו במהלך השבת להתברך מהגאון הצדיק רבי שמעון גלאי, והאזינו לשיחותיו המחזקות. עשרות בחורים סיימו מסכם באירוע מרגש במוצאי שבת בהשתתפות המרא דאתרא הגר"א שולמן. תיעוד מסכם

שבת היסטורית בטלזסטון: אלפים באירוע לכבוד בחורי הישיבות
השבת ההיסטורית בטלז סטון צילום: באדיבות המצלם

זו הייתה שבת שטלז סטון לא תשכח לעולם. עם סיום זמן חורף הכריז ראש המועצה יצחק רביץ על שבת 'ורוממתנו' כהוקרה והערצה למאות בחורי הישיבות השבים הביתה לאחר זמן חורף ארוך. במשך כחודש ימים נמשכו ההכנות למאורע האדיר שירומם וייקר את כבוד בני התורה השבים הביתה מזמן חורף.

היישוב כולו לבש חג. שלטי ענק נתלו מקצה אל הקצה, והכריזו בשמחה על בואם של בני הישיבות לברכה. לקראת השבת ההיסטורית קיבלו אלפי ילדי הישוב שקיות ממתקים מעוצבות, בהם גם ציור קומיקס מיוחד שצוייר עבור השבת המרוממת, עם סיפור מרגש והיסטורי של בני הישיבות ששבו הביתה בעולם התורה של מזרח אירופה. רכבי הכנסת ספר תורה סובבו שעות ארוכות ברחבי היישוב, השמיעו שירי כבוד התורה, והזמינו את הציבור כולו לקחת חלק באירועי השבת. ביום חמישי ראש חודש ניסן חולק לכל מאות בני הישיבות בישוב ערכה לפתח ביתם ובו מתנה הספר "ורוממתנו" 2 חלקים עם סיפור מסעותיו של הגרב"מ אזרחי לליטא ופולין.

כמה שעות לפני כניסת שבת הגיע הגאון רבי שמעון גלאי ליישוב, והתושבים התמלאו בהתרגשות עצומה. לקראת שבת נהרו מאות רבות של תושבים לקראת תפילת מנחה וקבלת שבת הפותחים את שרשרת אירועי השבת המרגשת.

אירועי השבת התקיימו בישיבת בעלזא ביישוב, על מנת לאפשר השתתפות המונית של כלל התושבים. בתפילות ניגש לפני התיבה החזן ר' אברמי רוט וחברי מקהלת 'ישיש' שהנעימו בשירה והודיה לריבונו של עולם ולכבוד לומדי התורה.

בין קבלת שבת למעריב נשא הגר"ש גלאי דברי פתיחה לשבת 'ורוממתנו'. הוא עורר על כבוד לומדי התורה, וריגש את התושבים הרבים שנדחקו בבית המדרש הגדול בסיפורים על אביו הגאון רבי שלום גלאי זצ"ל שלמד בראדין וסעד על שולחנו של מרנא בעל ה'חפץ חיים'. "אבא אכל על שולחנו של החפץ חיים. והחפץ חיים היה מבקש מהנערה שחילקה את האוכל לתת קודם לבחור ישיבה, כי הוא צריך לחזור ללמוד בישיבה".

בשבת בבוקר לאחר התפילה נערך קידושא רבא המוני לכלל תושבי היישוב, כאשר אלפים נוהרים לקחת בו חלק. הגר"ש גלאי נשא דברים נרגשים בשבח ההוקרה לבני התורה, ואמר כי כל מי שלקח חלק בשבת הזו, הרי הוא ממוקירי התורה וזכויותיו עצומות בזה ובבא.

בסעודה שלישית סעדו מאות בחורי הישיבות על שולחנו של הגר"ש גלאי, לסעודה מיוחדת ומרגשת. במהלך הסעודה עבר הגר"ש גלאי בין מאות הבחורים, כשהוא מעודד בידיו את השירה המרגשת והדומעת. לאחר מכן דרש בשבח בני התורה העמלים יומם ולילה, ועוררם שלא ליפול לייאוש בניסיונות העוברים עליהם, אלא להבין כי להיפך, זה רצונו של הקדוש ברוך הוא, שיעבדו אותו בשר ודם.

לאחר תפילת מעריב והבדלה התקיים מעמד מפואר, מעמד הסיומים, בו נטלו חלק המונים מתושבי היישוב בראשות המרא דאתרא הגר"א שולמן שנשא דברים נלהבים על כבוד התורה שהיו חולקים בעלי הבתים לבחורי הישיבות בעולם התורה שלפני השואה. "מרגש לראות כיצד גם בטלז סטון ישנה מהפכה, והציבור כולו נוהר לחלוק כבוד לבני התורה, אשריכם ואשרי חלקכם".

עשרות בחורים עלו אל הדוכן בזה אחר זה וסיימו את המסכת עליה עמלו במהלך החורף, כאשר ההורים והקהל כולו מוחה דמעה של התרגשות. בסיום האירוע נשא דברים אורח הכבוד הגר"ש גלאי שנפרד מהתושבים והודה להם על שבת מרוממת ומופלאה. הוא הודה לראש המועצה יצחק רביץ על היוזמה המהפכנית שטרם נראתה כמותה, ואיחל שממנו ילמדו בערים ויישובים אחרים.

בטרם נפרדו הבחורים נשא ראש המועצה הרב יצחק רביץ דברים והודה לבחורים על הזכות הגדולה שנפלה בחלקה של המועצה לרומם ולכבד את עמלי התורה. הוא סיפר על מכתב מרגש שנשלח לביתו בערב שבת, בו מספרת אמא מתושבות היישוב שבנה היקר חזר הביתה מזמן חורף, ומיד מיהר לבית הכנסת ללמוד כמה שעות. מאוחר יותר כששאלה אותו לפשר מעשיו, הסביר: "באתי מהישיבה וראיתי כמה שמכבדים ביישוב את בני התורה, התעוררתי לחשוב שבשבועיים האחרונים, באווירת סוף הזמן, אולי למדתי פחות. אז החלטתי ללכת ולהשלים מיד כמה שעות כדי להיות ראוי לכבוד הגדול שחלקו כאן".

התושבים והבחורים התפזרו לביתם ברוח של התרוממות, כאשר רבים וותיקים מעידים כי שבת מרוממת ועמוסה כל כך לא נראתה בטלזטסטון מאז היווסדה לפני 40 שנה.

טלז סטון יצחק רביץ הרב שמעון גלאי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד