כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
"בלתי מקובל"

בלינקן קורא למקבילו הרוסי לשחרר את העיתונאי היהודי

שר החוץ האמריקני אנתוני בלינקן קורא למקבילו הרוסי לשחרר את אוון גרשקוביץ'. שר החוץ האמריקני אמר לסרגיי לברוב כי מעצרו של הכתב אינו מתקבל על הדעת. אוון גרשקוביץ' הוא יהודי שהוריו היגרו לפני שנים רבות מרוסיה לארה"ב

בלינקן קורא למקבילו הרוסי לשחרר את העיתונאי היהודי
אוון גרשקוביץ צילום: באדיבות המצלם

שר החוץ האמריקני, אנטוני בלינקן, לחץ על עמיתו הרוסי לשחרר את כתב ה'וול סטריט ג'ורנל' שנעצר לאחרונה, אוון גרשקוביץ' יהודי שהוריו היגרו לפני שנים רבות מרוסיה לארה"ב, השניים שוחחו היום בטלפון, כך מסרה מחלקת המדינה, הוא נעצר בשבוע שעבר באשמת ריגול.

בלינקן העביר את "דאגתו הכבדה" לשר החוץ הרוסי סרגיי לברוב על המשך מעצרו של גרשקוביץ' שנעצר שלא כדין, כמו כן שר החוץ האמריקאי הזכיר בשיחה את פול וילן, אמריקאי נוסף שעצור ברוסיה מאז 2018 בהאשמות ריגול מופרכות. בלינקן כינה זאת "בלתי מקובל" ודרש את שחרורם המיידי.

משרד החוץ של רוסיה מסר בהצהרה כי "יש צורך לכבד את החלטות הרשויות הרוסיות, בהתאם לחוק ולחובות הבינלאומיות של הפדרציה הרוסית". המשרד מסר כי "זה לא מקובל שגורמים רשמיים בוושינגטון ובתקשורת המערבית יעוררו סערה מתוך כוונה ברורה לתת למקרה הזה צבע פוליטי". ממשרד החוץ הרוסי נמסר כי שגרירות ארה"ב במוסקבה קיבלה הודעה על מעצרו של גרשקוביץ' "בהתאם לנהלים שנקבעו".

"העובדה ששר החוץ, אנטוני בלינקן, דיבר היום עם עמיתו מרגיעה אותנו מאוד", אמרה אמה טאקר, העורכת הראשית של הוול סטריט ג'ורנל, לרשת CBS. "אנחנו יודעים שממשלת ארה"ב לוקחת את זה מאוד ברצינות עד לפסגה, וכפי שאמרתי, זה בשבילנו היה משמח לדעת שהם לוקחים את זה ברצינות".

"התחזית שלי היא שהשירות החשאי לא יאפשר לאף אחד מהשגרירות לראות אותו עד שהם יסיימו את חקירתם", אמר ג'ון סאליבן לעיתון, מוותיקי מחלקת המדינה ששימש כשגריר ארה"ב ברוסיה עד ספטמבר האחרון. "הפוקוס של כולם עכשיו בשגרירות הוא לקבל גישה לאוון. אבל הנה העובדה המסבכת: הוא מואשם בריגול והוא במעצר של ה-FSB, לא מערכת המעצר הרגילה של מוסקבה לפני משפט".

הוא הוסיף: "ביקור קונסולרי הוא בדרך כלל הראשון בסדרה של צעדים שממשלת ארה"ב נוקטת כדי לקבוע את מצבו של אזרח אמריקאי. זהו גם צעד ראשון בקביעה אם אמריקאי מעבר לים נעצר שלא כדין, ממצא המחייב את ממשלת ארה"ב להבטיח את שחרורו ומקדיש משאבים ממשלתיים למאמץ".

גרשקוביץ' נעצר ב-29 במרץ בעת טיול בעיר יקטרינבורג, כ-1500 קילומטרים מזרחית למוסקבה. הוא העיתונאי האמריקני הראשון שנעצר באשמת ריגול על ידי השלטונות הרוסיים מאז 1986, והוא אחד מכמה אמריקאים שלפי ארצות הברית נחשבו כעצור שלא כדין על ידי רוסיה בשנים האחרונות.

משרד החוץ הרוסי מסר כי גרשקוביץ' "נתפס על חם בזמן שניסה להשיג מידע סודי, תוך איסוף נתונים המהווים סוד מדינה במסווה של מעמד עיתונאי, לאור העובדות שנקבעו על הפעילות הבלתי חוקית של אזרח ארה"ב, גורלו ייקבע על ידי בית המשפט", נכתב. מעסיקו, עמיתיו וממשל ביידן מכחישים את טענת רוסיה כי הוא ריגל מטעם ארה"ב, וקראו לשחררו המיידי.

מעצר עיתונאי מלחמת אוקראינה רוסיה ארה"ב וול סטריט ג'ורנל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד