כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024
מדינה "נייטרלית"

התגלתה אנדרטה נאצית בבית קברות בשוויץ

מחקר של עיתונאי מקומי בעיר צ'ור שבשוויץ, חשף קשרים לגרמניה הנאצית וליחסים המביכים של שוויץ הנייטרלית עם שכנותיה ממלחמת העולם השנייה. אנדרטה נאצית התגלתה בבית הקברות בשוויץ ומעוררת מחלוקת. "למה יש לנו אבן נאצית בבית הקברות שלנו?"

התגלתה אנדרטה נאצית בבית קברות בשוויץ
נאצים שופכים נפט ומציתים בית כנסת צילום: צילומסך, מתוך הטוויטר של אביטל

במשך עשרות שנים התעלמו עוברי אורח מגוש הגרניט הענק באמצע בית הקברות בעיירה צ'ור שבשוויץ, נראה שאף אחד לא ידע מה זה בדיוק. אבל אנדרטת האבן במשקל 13 טון (13,000 ק"ג) שמגמדת את המצבות הסמוכות מעוררת כעת מחלוקת - ומבוכה.

מחקר של עיתונאי מקומי חשף קשרים לגרמניה הנאצית וליחסים המביכים של שוויץ "הנייטרלית" עם שכנותיה ממלחמת העולם השנייה. בית הקברות של צ'ור נמצא במרכז העיר. אנשים רבים, כמו העיתונאית סטפני הבלוצל, חולפים על פניו כל יום בדרך לעבודה או לקניות, היא סיפרה ל-BBC כי

כיום האנדרטה בבית הקברות, ללא טיפוח, מכוסה עשבים, וקשה להבחין בחריטות שעליו. "במבט ראשון זה נראה כמו אנדרטת מלחמה", אומרת סטפני ומציינת כמה אותיות קלות: "1914 - 1918; hier ruhen deutsche Soldaten. כאן שוכנים חיילים גרמנים".

מדוע, לעומת זאת, ייקברו כאן חיילים גרמנים? למעשה, אלפי שבויי מלחמה פצועים, צרפתים ובריטים כמו גם גרמנים, טופלו בשוויץ במהלך מלחמת העולם הראשונה. חלקם מתו מפציעותיהם, אחרים במהלך מגיפת השפעת ב-1918.

אבל האנדרטה של ​​צ'ור נבנתה רק ב-1938. "זה 20 שנה אחרי שהגברים האלה מתו", אמרה סטפני. "זה לא נבנה כדי להתאבל על החיילים המתים האלה, זה נבנה מטעמי תעמולה, למען המשטר הנאצי".

ההיסטוריון השוויצרי, מרטין בוכר, מסביר שככל שהנאצים גדלו בשלטון בגרמניה, התעמולה שלהם כללה פולחן דמוי כת לגבי המלחמה שלהם. בשנות ה-30 ועדת קברי המלחמה הגרמנית הפכה לחלק ממכונת התעמולה של היטלר. משימתו, ליצור סימנים גלויים לכוח הנאצי בשכנותיה של גרמניה וגם בבית.

בשווייץ חיו אז אלפי רבים גרמנים, והם היו מאורגנים, אמר מרטין לרשת BBC. "בשווייץ כל הארגונים האלה שאתה מכיר מגרמניה היו קיימים. המפלגה הנציונל-סוציאליסטית, חזית העבודה הגרמנית, הנוער ההיטלראי. כולם היו כאן, אבל רק לגרמנים, לא לאנשי שווייץ".

חלק מהתושבים לא מרוצים. סטפני הבלוצל, שדיווחה על הסיפור עבור תאגיד השידור הציבורי של שוויץ SRG, חשפה מכתב לעיתון המקומי, שנכתב ב-1938, ושאלה "למה יש לנו אבן נאצית בבית הקברות שלנו?"

בשוויץ עדיין אין אנדרטה רשמית לשואה, הפרלמנט אישר תוכניות לכך במרץ אשתקד. עם זאת, ישנם כ-50 אנדרטאות לא רשמיות. לאורך כל המלחמה המשיכו הגרמנים בשוויץ להיות פעילים במפלגה הנאצית, והמשיכו להפגין את אהדתם הנאצית. והשוויצרים, שקיוו כרגיל להישאר מחוץ ללחימה, עשו פשרות עם ברלין, שמרו על הזהב הנאצי והסגירו פליטים יהודים.

ואז, יום אחד בלבד לאחר סיום המלחמה, שווייץ הנייטרלית ירדה מהגדר. "היה טיהור ענק", אמר מרטין. "ממשלת שוויץ ניסתה להעניש נאצים שוויצרים, היו משפטים". הנאצים הגרמנים, בינתיים, גורשו. "אני חושב שאחרי זה הרבה אנשים חשבו שהנאצים רחוקים, אז אין בעיה", הוא אומר. "ואני חושב שהם שכחו את האנדרטה הזאת".

חבר הפרלמנט המקומי ג'ון פולט הופתע. "שוויץ לא הייתה חופשית נאצית, ואני ידעתי את זה", הוא אמר ל-BBC. "אבל לא ידעתי על האנדרטה הזו, אני גר אולי 500 מטר מבית הקברות שבו נמצאת האבן הזו, ועברתי על פני האבן הזאת כנראה מאה פעמים, ואף פעם לא הבנתי שזו כמובן אבן נאצית. עכשיו כשאני יודע שזה ברור מאוד. אני מבין את זה, אני רואה את זה".

נראה כי נוצר קונצנזוס סביב הצעה לפרסם את התקופה ההיא בהיסטוריה של שוויץ, בדיוק כפי ששוויץ נאלצה לבחון מחדש ולהתנצל על יחסה לפליטים יהודים במהלך המלחמה. "אני חושב שזה צריך להישאר בצ'ור" אומר מרטין. "אבל אני חושב שחשוב לספר לאנשים למה זה שם", הוא הוסיף. "אולי זה יכול להיות אנדרטה לזכר כל האנשים שמתו במלחמת העולם השנייה". חבר הפרלמנט ג'ון פולט טוען כי שוויץ צריכה "ליצור אנדרטה" מתוך האנדרטה "כדי לזכור את הפשעים הנוראיים של הנאצים".

מלחמת העולם השניה נאצים שואה שווייץ

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד