כ"ז ניסן התשפ"ד
05.05.2024
"אין שינוי במדיניות"

בעקבות הדיווח של היהודי: פקיסטן מכחישה סחר עם ישראל

פקיסטן הכחישה שמועות על סחר עם ישראל בעקבות ציוץ של איש עסקים יהודי פקיסטני על יצוא מוצלח של דגימות מזון לירושלים ולחיפה. "אין שינוי במדיניות", אמרה דוברת משרד החוץ, מומתז זהרה באלוך, לתקשורת בתגובה לשאלות על סחר דו-צדדי

בעקבות הדיווח של היהודי: פקיסטן מכחישה סחר עם ישראל
התיעוד שפרסם בנחאלד צילום: באדיבות המצלם

סרטון של פישל בנחאלד, יהודי פקיסטני מעיר הנמל קראצ'י שבדרום המדינה, הפך לוויראלי בגלל שצייץ על משלוח האוכל הכשר הראשון שלו לישראל. לשתי המדינות אין קשרים דיפלומטיים. "כל הכבוד לי כפקיסטני. ייצאתי את המשלוח הראשון של מוצרי מזון פקיסטניים לשוק הישראלי", כתב בשבוע שעבר.

בנחאלד שיתף וידאו המציג את ביקורו בשוק ישראלי. בו הוא עובר על פני דוכנים עם תמרים, פירות יבשים ותבלינים עם תגיות בעברית. פקיסטן הכחישה כל קשר דיפלומטי או מסחר עם ישראל. "אין שינוי במדיניות", אמרה דוברת משרד החוץ, מומתז זהרה באלוך, לתקשורת בתגובה לשאלות על סחר דו-צדדי.

פקיסטן תומכת רשמית בפתרון שתי מדינות לסכסוך הישראלי-פלסטיני ויש לה עמדה ארוכת שנים של אי-הכרה בישראל עד להקמת מדינה פלסטינית עצמאית בגבולות שלפני 1967 ובירתה מזרח ירושלים. משרד המסחר של פקיסטן מסר שהשמועות על סחר דו-צדדי הן "תעמולה צרופה".

"אין לנו שום קשרי סחר עם ישראל וגם אין בכוונתנו לפתח כאלה", נכתב בהצהרה. בנחאלד, שהוא חלק מקהילה יהודית קטנטנה במדינה עם רוב המוסלמי המונה 220 מיליון איש, מעמד דתו במסמכים הפקיסטניים הלאומיים שלו תוקן מהאיסלאם ליהדות בשנת 2017. למרות הצהרה בדרכון הפקיסטני שאומרת שהדרכון תקף לכל המדינות מלבד ישראל, הוא הפקיסטני הראשון שהגיע לישראל באישור השלטונות.

"אוכל, מסחר, מוזיקה ותיירות מביאים אנשים יחד. בוא נבנה גשרים", כתתב בנחאלד בציוץ שלו. בנחאלד שלח דגימות מזון לשלושה אנשי עסקים בירושלים ובחיפה דרך איחוד האמירויות הערביות, שם פגש אותם בתערוכות מזון, לפי משרד המסחר. המשרד אמר שהמשלוח לא נתמך על ידי ממשלת פקיסטן ולא היה מעורב שום העברה בנקאית או ערוץ רשמי.

הקונגרס היהודי האמריקני בירך על המשלוח, וכתב כי יכולות להיות לכך השלכות רחבות יותר על כלכלות שתי המדינות ועל האזור בכללותו. בנחאלד עובד בתעשיית כשרות פקיסטנית קטנה אך צומחת, המייצאת מזון ליעדים שונים.

אבל היו דעות מעורבות בפקיסטן לגבי המיזם של בנחאללד. שירין מזארי, ממפלגתו של ראש הממשלה לשעבר אימראן חאן והשרה לשעבר לזכויות אדם, מתחה ביקורת על הממשלה ושאלה כיצד אזרח פקיסטני מייצא לישראל ישירות ומבקר במדינה עם דרכון פקיסטני. אבל נציג בין-דתי מהממשל הנוכחי, תהיר מחמוד אשרפי, אמר שבנחאלד הורשה לבקר בישראל במהלך כהונתו של חאן.

בנחאלד סיפר בשנה שעברה בעת ביקורו בישראל: "למיטב ידיעתי יש בפקיסטן מספר יהודים בודדים. בתי כנסת פעילים אין, האחרון נהרס בשנות ה-80. אפשר להשיג אוכל כשר בחלק מהמוצרים שפקיסטן מייצאת החוצה, ויש להם אישור כשרות מרב שמגיע למדינה". הוא משמש כיום, בין השאר, כמהנדס בתעשיית המזון הכשר בפקיסטן.

בנחאלד פעיל בהגנה על אתרי מורשת יהודית ברחבי פקיסטן, כולל בית הקברות היהודי קראצ'י. באשר ליחסי ישראל ופקיסטן, אמר כי "יש הרבה כוחות בפקיסטן המושכים לכיוון החיובי של הסכמי אברהם. אומנם לא מדובר ברוב, אבל אני מאמין שזה הכיוון. אני אופטימי ומאמין שתהיה נורמליזציה ביחסים בין ישראל לפקיסטן".

בעבר סיפר פישל על האתגרים האישיים והקהילתיים, על האנטישמיות המקומית, וכן על ההיסטוריה כיהודי פקיסטני. "במקצוע שלי, אני מהנדס אזרחי", ציין חאלד לפני שנתיים וחצי בשיחה מקראצ'י, "אני עובד בתור משגיח כשרות אצל יצרני מזון ויצואנים בפקיסטן".

"יש אנטישמיות בפקיסטן, ולכן אני לא מגלה את הזהות שלי ל-99% מהאנשים שאני בקשר איתם", מספר פישל, "כשאני חובש כיפה – אני מחביא אותה עם כובע בייסבול. ככלל, אני לא כל כך חושש – כל עוד לא יודעים שאני יהודי".

פקיסטן אוכל כשר ייצוא

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד