כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
דואג לפלסטינים

שגריר ארה"ב לחץ על ישראל לפתוח את מעבר אלנבי 24 שעות ביממה

ישראל החלה להפעיל את מעבר אלנבי 24 שעות ביממה לאחר למעלה משנה של לחץ מצד ממשל ביידן. שגריר ארה"ב בישראל החל למעשה לתפקד כשגריר ארה"ב לפלסטין, ולקח על עצמו ללחוץ את ישראל להפעיל את אלנבי על בסיס 24/7  

שגריר ארה"ב לחץ על ישראל לפתוח את מעבר אלנבי 24 שעות ביממה
טום נידס במעבר אלנסי צילום: שגרירות ארה"ב בישראל

ישראל התחילה להפעיל את מעבר אלנבי באופן מלא אחרי שנה של לחץ מצד ארה"ב. המעבר משמש בעיקר פלסטינים שנאסר עליהם להשתמש בנמל התעופה בן גוריון. כתוצאה מכך, הם טסים מעמאן, אך תחילה עליהם לשלם דמי מעבר גבול נוספים ולחכות זמני המתנה ארוכים לאורך כל השנים שאפיינו את הנסיעה דרך אלנבי.

במשך למעלה מעשור, ממשלים אמריקאים דחפו את ישראל להרחיב את שעות הפעילות של מעבר אלנבי כדי לעזור לצמצם את זמני ההמתנה. בעוד שהמעבר היה פעם פתוח רצוף, בשני העשורים האחרונים, אלנבי היה פתוח רק מ-8 בבוקר עד 23:30 בימי חול ומ-8 בבוקר עד 15:30 בסופי שבוע. נוסעים עם טיסות בוקר מוקדמות מחוץ לעמאן נאלצו לשלם עבור מלון או לבלות את הלילה בשדה התעופה.

שגריר ארה"ב בישראל החל למעשה לתפקד כשגריר ארה"ב לפלסטין, ולקח על עצמו ללחוץ את ישראל להפעיל את אלנבי על בסיס 24/7.

לאחר שהאישור הישראלי לפתוח את המעבר 24/7 לקראת נסיעתו של נשיא ארה"ב ג'ו ביידן לישראל ביולי האחרון ובזכות שתדלנות נפרדת מממשלת מרוקו, הודיעה ארה"ב כי ישראל תתחיל להפעיל את אלנבי בכל שעות היממה החל מה-30 בספטמבר 2022.

אך ישראל הודיעה לאחר מכן כי אין כוח אדם לעמוד בתאריך היעד של ארה"ב והציעו במקום זאת לקיים באוקטובר האחרון תוכנית פיילוט בת שישה ימים שתבחן את יכולתה של רשות שדות התעופה להפעיל את המעבר 24/7. תוכנית הפיילוט התעכבה גם היא, אך הושלמה בהצלחה בנובמבר. רשות שדות התעופה הודיעה אז לממשל ביידן שהיא תהיה מוכנה להפעיל את שעות הפעילות באלנבי בינואר, לפי גורם ישראלי ששוחח עם אתר טיימס אוף ישראל.

אבל גם המועד הזה הוחמץ, מכיוון שרשות המעברים התקשתה לגייס מספיק צוות. כתוצאה מכך, פקידי ביידן קיבלו הודעה שתאריך ההתחלה החדש יהיה 2 באפריל ביום ראשון האחרון. עם זאת, במקום להפעיל את אלנבי 24/7 כפי שהובטח. מרשות הנמלים נמסר כי אלנבי יהיה פתוח מסביב לשעון בימי חול ובשישי ושבת בין השעות 8:00-15:30.

בשבוע שעבר הודיעה ישראל לממשל ביידן כי היא לא חושבת שהיא תוכל לעמוד במועד שוב - הפעם בשל שביתה מתוכננת של עובדי רשות הנמל שדורשים להעלות את שכרם, כך אמרו שני בכירים לביידן, וחשפו כי ארה"ב הביעה את מורת רוחה העמוקה מאי-יכולתה של ישראל לעמוד במילתה.

לאחר לחץ רשות הנמלים הצליחה לפתוח את אלנבי ביום ראשון האחרון ב-8 בבוקר לחמישה ימים שלמים ללא הפרעה, כפי שהובטח. נידס היה במקום לפתיחה החגיגית יחד נציגי ירדן וישראל כולל אנשי צבא ישראלים וירדנים, נידס גם הגיע לגבול ישראל-ירדן.

בשיחה עם ה"טיימס אוף ישראל" עם חזרתו מאלנבי, נידס הביע את שביעות רצונו מישראל על כך שסידרה את הנושא, למרות העיכובים. "אני לא רוצה להגזים יתר על המידה בחשיבות של זה. זה לא שלום במזרח התיכון, אבל זה רק עושה את החיים קצת יותר קלים לאנשים, וזה גם חשוב מבחינה סמלית, אז שמחתי לעשות את זה", אמר, והודה שנדרש כמות משמעותית של לחץ. "אבל כשאתה מתחייב, אתה צריך למלא אותה, וזה מה שאמרתי [לישראלים]", הוסיף נידס.

עם התממשות ההתחייבות של אלנבי, כעת השגריר מתמקד ביישום צעד נוסף לשיפור חיי הפלסטינים, שעליו החל לדון לראשונה לפני יותר משנה - הרחבת דור 4 הסלולרי לפלסטינים בעזה ובשטחים, שכרגע מוענקים להם שירות 2G ו-3G. זה גם נושא עליו הודיע ​​ביידן במהלך ביקורו ביולי האחרון.

היוזמה זזה לאט, על פי גורמים ישראלים וארה"ב, אבל השגריר אמר שהוא נחוש לסיים אותה בחודשים הקרובים. "אני רוצה שזה יופעל בטלפונים שלהם עד סוף השנה".

 

 

 

 

 

 

תומאס ניידס שגרירות ארה''ב מעבר אלנבי ירדן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד