כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
לאחר שהצטברו תלונות

צה"ל בהוראה למפקדים: אסור לחפש חמץ על חיילים

בשבועות האחרונים הפיץ צה"ל למפקדים את ריענון הפקודה שאוסרת על חיפוש חמץ במרחבים פרטיים של חיילים, בתיקיהם או בארוניות בחדריהם בבסיסים. "אין לערוך חיפושי חמץ על גופם של חיילים ובתיקיהם, וגם אין לערוך בדיקות יזומות של חמץ בכניסות לבסיסים"

צה"ל בהוראה למפקדים: אסור לחפש חמץ על חיילים
חייל התותחנים בגבול סוריה צילום: אייל מרגולין, פלאש 90

לאחר שהצטברו עדויות ותלונות של חיילים מיחידות שונות, לפיהן נערכים "מסדרי חמץ", ללא התראה מוקדמת לחיילים כנדרש, כחלק מההכנות לפסח. הפקודה המעודכנת קובעת כי איסור הימצאות חמץ בבסיסים רלוונטית החל מיומיים של לפני תחילת החג ובהתאם תקפה על המטבחים, חדרי האוכל והמרחבים המשותפים בבסיסים שצריכים להיות נקיים מחמץ.

לאחר עתירה של מספר ארגונים נגד ההוראה, בצה"ל עדכנו באופן רשמי כי "במסגרת ההנחיות שהופצו מחדש, נכתב כי יש להודיע לחיילים מראש על פעולות מתוכננות להכשרת מתחמים משותפים ביחידות ולאפשר לחיילים להיערך לכך".

יואב זיתון מדווח באתר Ynet כי במכתב נאמר: "אין לערוך חיפושי חמץ על גופם של חיילים ובתיקיהם, וגם אין לערוך בדיקות יזומות של חמץ בכניסות לבסיסים. יש לנהוג ברגישות תוך שמירה על כבוד כל החיילים". במכתב צוין כי הגבלות הכנסת החמץ לבסיסים התחילו אפוא הבוקר, יומיים לפני תחילת החג.

אחד הארגונים שעתר לבג"ץ מסר ל-Ynet: "עתירתנו לבג"ץ הגיעה אחרי שנים של תלונות חיילים על חיפושים משפילים, ענישה ומחסור במזון בגלל ההקצנה על שמירת הכשרות בבסיסים בפסח, אין שום כוונה לפגוע בכשרות המטבחים וחדרי האוכל, אלא רק לאפשר לחיילים לצרוך מזון פרטי במרחב הפרטי שלהם בלבד".

תגובת דובר צה"ל: "בהתאם לפקודות הצבא חל איסור על הכנסת חמץ למחנות במהלך ימי החג. לאחר בחינה, הוחלט כי פעולות ההכשרה יחלו זמן קצר בלבד לפני החג במועדים שנקבעו, כדי לאזן בין הצורך להכשיר את מתקני הצבא כנדרש, לבין הרצון שלא לפגוע מעבר לנדרש בשגרת שירותם של החיילים, ובאפשרותם לצרוך מזון לפי בחירתם. כמו כן הובהר, כי אין לערוך חיפושים יזומים לאיתור חמץ בכניסה לבסיסים, בתיקים אישיים או על גופם של חיילים. ההנחיה שלא לחפש בתיקים היא לא הנחיה חדשה, והופיעה גם בעבר".

פסח חיילי צה''ל פקודות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד