כ"ה ניסן התשפ"ד
03.05.2024
לִשְׁמֹעַ אֶנְקַת אָסִיר

מושב ריק בשולחן הסדר: היוזמה בעקבות מעצר העיתונאי היהודי

עמיתיו היהודים וגם כאלה שאינם, של אוון גרשקוביץ', שרוסיה עצרה באשמת ריגול מופרכת ושוהה בכלא בו נכלא בעבר נתן שרנסקי, רוצים להביא את סיפורו לקדמת הבמה: "זה היה טבעי לבקש מהקהילה היהודית לחשוב על עמיתנו שנמצא בכלא בזמן שאנו חוגגים את חג החירות"

מושב ריק בשולחן הסדר: היוזמה בעקבות מעצר העיתונאי היהודי
קמפיין לשחרור אוון גרשקוביץ צילום: באדיבות המצלם

קבוצה של עיתונאים ועורכים יהודים ב"וול סטריט ג'ורנל" החלה יוזמה להשאיר מושב ריק בליל הסדר של פסח השנה, כך דיווח העיתונאי סם סוקול באתר 'הארץ', כאמצעי להסב את תשומת הלב למצוקתו של עיתונאי היהודי-אמריקאי שנעצר כברוסיה באשמת ריגול מופרכת.

הכתב האמריקאי בוול סטריט ג'ורנל במוסקבה, אוון גרשקוביץ', נעצר על ידי השלטונות ברוסיה ביום חמישי האחרון, והואשם בניסיון להשיג מידע מסווג, טענה שהוכחשה בתוקף על ידי עיתונו וארגונים רבים לחופש העיתונות כולל נשיא ארה"ב.

"הייתה ​​תמיכה באוון בחדר החדשות, וכמה מאיתנו היו מודעים לתזמון. זה טבעי לבקש מהקהילה היהודית לחשוב על הקולגה שלנו שנמצא בכלא כשאנו חוגגים את חג החירות הזה", אמרה עורכת הראשית של העיתון, אלנה צ'רני, ל"הארץ".

"אחד הקולגות שלנו הגה את הרעיון בצ'אט קבוצתי של השארת מושב ריק בליל הסדר, וכולנו הבנו שכדאי לפרסם את זה בצורה רחבה יותר, שאר הקהילה היהודית צריכה להצטרף אלינו", אמרה. צ'רני ציינה כי העיתון עובד בשיתוף פעולה הדוק עם מחלקת המדינה והחל במאמצים להעלות את המודעות למצוקה של גרשקוביץ', כולל השימוש בהאשטאג #aPlaceForEvan. (מקום לאוון).

אוון הוא בנם של יהודי ברית המועצות שנמלטו לארצות הברית בסוף שנות ה-70, גרשקוביץ' סיקר את רוסיה, אוקראינה ומדינות סובייטיות אחרות לשעבר ככתב בלשכת מוסקבה של הוול סטריט ג'ורנל, אך כעת עלול לעמוד בפני עד 20 שנות מאסר אם יורשע.

גרשקוביץ' בילה את זמנו ברוסיה ב"לחקור את זהותו הרוסית" כמו גם את "העבר של הוריו" ו"מעריץ לחלוטין את זהותו היהודית", ציינה פולינה איבנובה, חברה וכתבת במוסקבה ב"פייננשל טיימס".

כל עמיתיו של גרשקוביץ' במוסקבה "מאוד מבולבלים ועצובים, לא רק מהרעיון שהוא לבד בתא, אלא גם בגלל היעדר קולו בחיינו", אמרה איבנובה ל"הארץ".

קמפיין לשחרור העיתונאי אוון גרשקוביץ

"הוריו של אוון היו יהודים סובייטים, והוא שוהה באותו כלא שבו הוחזק נתן שרנסקי, (אסיר ציון ולימים חבר כנסת, שר, ויו"ר הסוכנות היהודית). אז עבור אלה מאיתנו שהם יהודים בעיתון, זה נראה ברור שזה יהדהד על ידי יהודים. אני חושבת שהרבה אנשים יראו את התהודה, שלאנשים שלנו יש היסטוריה של רדיפה ברוסיה", כך אמרה שיינדי רייס, סגן ראש לשכת המזרח התיכון ב'וול סטריט ג'ורנל', שנמצאת בישראל.

שרנסקי, אסיר פוליטי סובייטי לשעבר ופעיל זכויות אדם שנכלא בכלא לפורטובו, שבו מוחזק כעת גרשקוביץ', אמר כי למרות שהוא לא מאמין שמסעות מודעות ציבורית ירשימו את נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, הם בהחלט "הנשק העיקרי של העולם החופשי כדי לגייס את הממשלות שלהם".

הרוסים "פשוט מתנהגים כמו נבלים ופושעי מלחמה וזו הסכנה לעיתונאים. הם חושבים שהם יכולים להשתמש באזרחים אמריקאים כערבון", אמר שרנסקי ל"הארץ" וציין כי יזכיר את גרשקוביץ' בליל הסדר לצד כל היהודים הרוסים והאוקראינים שסובלים תחת פוטין.

כמעט כל העיתונאים המערביים עזבו את רוסיה בעקבות מעצרו של גרשקוביץ'. ביום שישי האחרון הוציא העיתון ה'וול סטריט ג'ורנל' את ראש הלשכה שלו במוסקבה, כתב ותיק שסיקר את המדינה מאז השנים האחרונות של המלחמה הקרה. סוכנויות חדשות מערביות רבות ששלחו כתבים למוסקבה תחת הרודן סטאלין קבעו כי רוסיה של הנשיא ולדימיר פוטין מסוכנת מדי לעיתונאות.

אמו של העיתונאי היהודי שנעצר ברוסיה בעוון ריגול, הייתה בת 22 כשברחה מברית המועצות באמצעות מסמכים ישראליים, (לא פורסמו פרטים מפורטים על כך). היא הוברחה על ידי אמה שלה, אחות אוקראינית וניצולת שואה שהייתה בוכה כשדיברה על ניצולי מחנות ההשמדה שבהם טיפלה בבית חולים צבאי פולני בסוף מלחמת העולם השנייה. לפני שנמלטו מרוסיה שמעו שמועות שיהודי ברית המועצות עומדים להיות מגורשים לסיביר.

גם אביו של אוון גרשקוביץ', מיכאיל, עזב את ברית המועצות במסגרת אותו גל הגירה יהודי. השניים הכירו בדטרויט ואז עברו לניו ג'רזי, שם גדלו אוון ואחותו הגדולה, דוסיה. אמו אמרה שהתקופה של מסך הברזל גרמה לבנה להתעניין יותר בשורשיו הרוסיים והיהודיים. יום אחד, עשרות שנים לאחר נפילת הקומוניזם, היא לקחה אותו לבניין שבו פחדה לבקר בהיותה נערה: בית כנסת. נאמר לה שכל מי שייכנס אליו יצולם וייעצר על ידי השירות החשאי, "אז אוון התחיל להבין אותנו טוב יותר" היא אמרה. אביו ואחותו של אוון גרשקוביץ' גם ביקרו בעבר במוסקבה במוזיאון היהודי החדש בעיר.

ג'ון בולטון, שהיה יועץ לביטחון לאומי של הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, כינה את מעצרו של גרשקוביץ' "פעולת טרור של המדינה", שנועד להפעיל לחץ על הנשיא ביידן. "זוהי לקיחת בני ערובה ממוקדת ככל שאתה יכול לדמיין", אמר.

שעות ספורות לאחר מעצרו ביום רביעי האחרון, הממשל בארה"ב הכחיש את ההאשמות נגד גרשקוביץ', וקרא לשחררו והאשימו את מוסקבה ברדיפת אמריקאים. "תן לו ללכת" אמר ביידן לעיתונאים כשהוא מעביר ככה מסר לפוטין.

ממשלות אירופה גינו את מעצרו של כתב הוול סטריט ג'ורנל אוון גרשקוביץ' ודרשו את שחרורו, דיפלומט רוסי בכיר אמר שהחקירה בעניינו של הכתב נמשכת וסירב לציין מתי יורשו לו ביקורים מעורכי דין ודיפלומטים אמריקאים, כך דיווח ה'וול סטריט ג'ורנל'.

גרשקוביץ', בן 31, נעצר ביום רביעי האחרון בעיר יקטרינבורג שברוסיה. הרשויות ברוסיה האשימו את גרשקוביץ' בריגול, דבר שבעלי העיתון וממשל ביידן מכחישים בתוקף. כעת הוא מוחזק בכלא במוסקבה המנוהל על ידי שירות הביטחון הפדרלי של רוסיה ה-FSB.

"עיתונות היא לא פשע", אמרה שרת החוץ הגרמנית אנאלנה בארבוק בציוץ. "רוסיה חייבת לשחרר את אוון גרשקוביץ' מיד. מעצרו אינו מקובל לחלוטין. אסור לעיתונאים להפוך לכלי המשחק של תמרונים פוליטיים בוגדניים ושל השרירותיות של הקרמלין".

דובר ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק אמר, "אנחנו עומדים כתף אל כתף עם ארה"ב, שמובילה את המאמצים לשחרר את מר גרשקוביץ'. אנו תומכים באופן מלא בעקרונות הדמוקרטיים שפועלים כאן".

מזכ"ל נאט"ו, ינס סטולטנברג, אמר כי הוא מצפה כי מעצרו של מר גרשקוביץ' יועלה בפגישות השבוע של שרי החוץ של הברית בבריסל. "מעצרו מעורר דאגה רבה", אמר סטולטנברג. "חשוב לכבד את חופש העיתונות, את זכויות העיתונאים ואת הזכויות לשאול שאלות ולבצע את עבודתם".

האיחוד האירופי אמר כי הוא מגנה את מעצרו של גרשקוביץ' על ידי רוסיה וקרא לרשויות שם לטפל בתיק באופן שיביא לשחרורו. "זה לא מקובל", אמר פיטר סטאנו, דובר הנציבות האירופית, הגוף המבצע של הגוש. "איסוף המידע והעבודה הנלווית הם דבר שהוא חלק טבעי וחיוני מעבודתו של כל עיתונאי, ועיתונאים צריכים להיות מסוגלים לממש את חובותיהם ואת תפקידם ללא כל הפחדה ואיומים מצד הרשויות", אמר.

אתמול קיימה רוסיה את יום העבודה הראשון של נשיאותה בת החודש של מועצת הביטחון של האו"ם. חברי המועצה האירופים שוקלים להוקיע את מוסקבה בפורום על רקע כליאתו של גרשקוביץ' והפלישה לאוקראינה.

"זה כמו בדיחה אחד באפריל", אמרה שגרירת ארה"ב באו"ם, לינדה תומס-גרינפילד, על הנהגת רוסיה במועצת הביטחון, גוף המוקדש לשאיפה לשלום עולמי. "אנחנו מצפים שהם יתנהגו בצורה מקצועית. אבל אנחנו גם מוכנים לכך שהם יפיצו דיסאינפורמציה ויקדמו את האג'נדה שלהם בכל הקשור לאוקראינה".

נתן שרנסקי מלחמת אוקראינה רוסיה מעצר עיתונאי וול סטריט ג'ורנל

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 6 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד