כ"ו ניסן התשפ"ד
04.05.2024
ארמונות ויאכטות

כמה באמת שווה נשיא רוסיה ולדימיר פוטין

האם פוטין הוא האיש העשיר בעולם? איך המנהיג הרוסי עם משכורת רשמית של 150 אלף דולר לשנה, צבר הון של 250 מיליארד דולר עם ארמונות, מטוסים, יאכטות והמעיל האהוב עליו ב-15.000 דולר

כמה באמת שווה נשיא רוסיה ולדימיר פוטין
יאכטה פרטית, אילוסטרציה צילום: pixabay

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הרוויח סכום שווה ערך ל-150 אלף דולר בשנת 2021, כך על פי רישומי המדינה. עם זאת, איכשהו האיש ששלח טנקים לכבוש את קייב והורה על התקפות טילים על מטרות אזרחיות ברחבי אוקראינה נחשב באופן אוניברסלי לאחד האנשים העשירים ביותר עלי אדמות.

אף אחד לא יודע בדיוק כמה יש למנהיג הקרמלין בבנק, או איזה נכסים הוא מחזיק. אבל כמה מומחים העריכו את הונו העצום עד ל-250 מיליארד דולר או יותר. אם זה היה נכון הוא יהיה בראש רשימת העשירים של מגזין פורבס ויעקוף את איל מוצרי היוקרה הצרפתי ברנרד ארנו בעשרות מיליארדים.

ניסיונות קודמים להוכיח אילו נכסים נמצאים בבעלות הנשיא היו חסרי תוחלת, אם כי המציאות שונה באופן דרסטי מהתמונה שצויירה ברישומים הרוסיים הרשמיים.

ה'דיילי מייל' מדווח כי פוטין בנה את עושרו יוצא הדופן בדרך לקרמלין, הוא מסתיר את העושר בהצלחה. הזינוק של פוטין לשלטון והעושר הבלתי מוסבר החלו בתחילת שנות ה-90 לאחר קריסת ברית המועצות. הוא החל את דרכו בפוליטיקה כיועץ לראש עיריית סנט פטרסבורג, לפני שעבר למוסקבה וקיבל עבודה בקרמלין שם עלה בסולם הדרגות תחת חסותו של הנשיא בוריס ילצין, אותו החליף כנשיא בשנת 2000.

רוסיה הייתה שקועה בסערה כלכלית לאחר נפילת ברית המועצות והממשלה הייתה זקוקה נואשות לכסף. פוטין, שהיה לו תפקיד בולט בשירות הביטחון הממלכתי הידוע לשמצה של הק.ג.ב לפני מעברו לפוליטיקה, היה מעורב בהסדרת הפרטת נכסים בבעלות המדינה.

בתקופת ילצין, פוטין ושלל יועצים כלכליים מכרו את הנכסים הללו לקבוצה קטנה של אנשי עסקים תמורת שבריר מערכם האמיתי ולאחר מכן העניקו להם חוזי מדינה, ויצרו מעמד של אוליגרכים רוסים שהעושר שלהם זינק בזמן שאזרחים רוסים נורמליים נאבקו לקנות אוכל.

פוטין ומקורביו לא רק קיבלו תמורה מהמכירות הללו, אלא למעשה עשו הסכם עם האוליגרכים - עושר בתמורה לנאמנות, ובסופו של דבר, כפיפות. האוליגרכים של רוסיה הגיעו במהירות לשלוט במגזרי מפתח של הכלכלה כמו נפט וגז, כרייה וטלקומוניקציה, עם תשואות רווחיות.

אבל הם יודעים שהם חייבים את הונם לפוטין, וככזה, פוטין חופשי לקחת ולהשתמש במה שהוא אוהב, ממי שהוא אוהב, ומשתמש בהם כדי להסתיר את העושר האישי שלו באמצעות רשת מורכבת של חברות מעטפת, בנקים שונים ועסקאות סודיות.

על פי ההערכות, לנשיא רוסיה יש גישה לעשרות בתי מגורים פרטיים ברחבי רוסיה והעולם, אך שני ארמונות במיוחד מציגים את עושרו המקומם של האיש. כמובן, אף ארמון לא רשום על שם פוטין כולל מספר יאכטות ודירות נוספות ומכוניות רבות, חליפות יוקרה בשווי אלפי דולרים ושעוני יוקרה.

מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין יאכטה ארמון

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד