כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
מאבקי הרפורמה

הקול הישראלי: כמה ימנים חושבים שישראל נמצאת בסכנה חמורה

מנתוני מדד הקול הישראלי של המכון הישראלי לדמוקרטיה לחודש מרץ 2023, עולה כי רוב הציבור סבורים כי הדמוקרטיה בישראל נמצאת בסכנה חמורה, כך גם שליש ממצביעי הימין | עוד סבורים הרוב כי יש להתחשב בעמדת ארה"ב בנוגע לשינויי החקיקה | והאם הציבור מסכים עם סמוטריץ'

הקול הישראלי: כמה ימנים חושבים שישראל נמצאת בסכנה חמורה
הפגנה נגד הרפורמה המשפטית צילום: גילי יערי, פלאש 90

מדד הקול הישראלי לחודש מרץ 2023 שנערך על ידי פרופ' תמר הרמן וד"ר אור ענבי ממרכז ויטרבי לחקר דעת קהל והמדיניות במכון הישראלי לדמוקרטיה מתפרסם הבוקר (שלישי). המדד, המתפרסם אחת לחודש, בוחן את עמדות האזרחים בסוגיות מרכזיות.

מנתוני המדד, חלה ירידה לשיעור הנמוך ביותר מזה 4 שנים הן באחוז האופטימיים לגבי השלטון הדמוקרטי בישראל והן בשיעור האופטימיים לגבי עתיד הביטחון של ישראל.

57% סבורים שהדמוקרטיה הישראלית בסכנה חמורה. בשמאל יש כיום כמעט קונצנזוס מלא שנשקפת סכנה שכזו (93%), לעומת 33% בימין.

21% מעידים שהשתתפו בפעולת מחאה אחת או יותר נגד שינויי החקיקה שהממשלה מקדמת, עלייה מחודש שעבר. בקרב מרואיינים הערבים לא דווחה עלייה בהשתתפות.

56% סבורים כי השפעתה של המחאה על מדיניות הממשלה היא מעטה עד כה, ו-31.5% מעריכים השפעה זו כגבוהה.

באשר לתפקוד המשטרה בטיפול במחאה נמצאו שיעורים שווים של הסבורים שהוא טוב ומי שסבורים שאינו טוב (כשליש מהנשאלים בשני המקרים). משתתפי המחאה מעריכים באופן חיובי יותר את תפקוד המשטרה מאשר מי שלא לקחו חלק בפעולות המחאה.

39% מהמרואיינים היהודים דיווחו כי חוו חילוקי דעות חריפים עם בני משפחה או חברים לעבודה בנושא שינויי החקיקה והמחאה. לא נמצאו כמעט הבדלים על בסיס מחנה פוליטי, אבל נמצאו הבדלים על בסיס השתתפות או אי השתתפות במחאה.

41% מעריכים כי הסיכויים לפרוץ מלחמת אזרחים אלימה גבוהים – עלייה מהחודש הקודם. עם זאת, רוב של 51.5% מעריכים כי הסיכויים לפרוץ מלחמת אזרחים אלימה נמוכים. השמאל מעריכים יותר מהמרכז ומהימין שהסיכויים לכך גבוהים.

הציבור חלוק בשאלה האם ישראל צריכה או אינה צריכה להתחשב בעמדת ארה"ב בנוגע לשינויי החקיקה שמקדמת הממשלה. 47% סבורים שיש להתחשב בעמדת וושינגטון, בעוד 37% סבורים שאין להתחשב בעמדת האמריקנים בנושא.

84% בציבור הערבים מתנגדים לקביעתו של השר בצלאל סמוטריץ' שאין דבר כזה עם פלסטיני. הציבור היהודי מפוצל – בשמאל 83% מתנגדים, במרכז 56%, ובימין רק 21% חולקים על קביעת השר.

הרפורמה המשפטית דמוקרטיה מדינת ישראל מדד הקול הישראלי המכון הישראלי לדמוקרטיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 5 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד