כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
חשש שהמצב יחמיר

האזהרה החריגה של אמ"ן: נשחקת ההרתעה של ישראל מול אויביה

חטיבת המחקר באגף המודיעיני מתריע כי בחודשים האחרונים מצבה האסטרטגי של מדינת ישראל החמיר. האזהרה נשלחה לאחרונה לראש הממשלה נתניהו שר הביטחון גלנט וראש המל"ל צחי הנגבי

האזהרה החריגה של אמ"ן: נשחקת ההרתעה של ישראל מול אויביה
כוחות צה"ל בחווארה צילום: דובר צה"ל

בחודשים האחרונים מצבה האסטרטגי של מדינת ישראל החמיר, כך מזהירה חטיבת המחקר באגף המודיעין. האזהרה חריגה נשלחה באחרונה במסמכים רשמיים לבכירי צה"ל ולצמרת המדינית-ביטחונית, ובראשה ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, וראש המועצה לביטחון לאומי צחי הנגבי. כל דווח בישראל היום.

ההערכה היא כי אותה אזהרה עמדה ברקע הדברים החריפים שגלנט שיגר בשבוע שעבר, ואשר הובילה לפיטוריו, מהם נסוג נתניהו בשלב הזה. חטיבת המחקר מצביעה על מספר סיבות שהובילו לנסיגה המסוכנת במצבה האסטרטגי של ישראל. המרכזית שבהן היא החולשה שמזהים אויבי ישראל בעקבות הקרע הפנימי ברקע חקיקת הרפורמה המשפטית.

זה מתבטא בכל אחד ממרכיבי הציר האנטי-ישראלי שאיראן בראשו. עדות לכך היא רצף הפגישות שקיים בשבועות האחרונים חסן נסראללה עם בכירי החמאס והג'יהאד האיסלאמי, במטרה לתאם עמדות.

בכירים איראנים מקיימים מגעים דומים גם וסביר להניח כי היא גם הגבירה את לחציה על הגורמים השונים בציר לבצע פיגועים בישראל. נראה שזה עמד ברקע הפיגוע שבוצע לפני כשבועיים מלבנון ככל הנראה בהשראת חיזבאללה, וכן במאמץ הגובר לבצע פיגועים מיו"ש, שנתפסת על-ידי כל הגורמים בציר כנקודה הארכימדית שעלולה להצית את האיזור כולו.

איראן - הנהנית מהמצב 

סיבה נוספת לירידה היא המתיחות בין ישראל וארצות-הברית. איראן היא הנהנית העיקרית מכך, משום שהיא סבורה שישראל לא תוכל לנהל מערכה נגדה או לתקוף את פרויקט הגרעין שלה ללא תמיכה אמריקנית.

מי שעוד מעודדת מהמצב הזה היא הרשות הפלשתינית, והיא מקווה להסתייע במתיחות ובריחוק שבין המדינות בעיקר בפורומים בינלאומיים שונים, מוועדות באו"ם ועד לבית הדין הבינ"ל בהאג.

מנגד, ההתרחקות הזאת מעוררת דאגה אצל ידידי ישראל, בעיקר במפרץ אבל גם במצרים, ירדן ובמדינות נוספות. אם בעבר היו מדינות שהתקרבו לישראל בשל הקשר ההדוק לוושינגטון, והבנתם כי ישראל מביאה לכל הסכם גם את ארצות־הברית. תוצאה מיידית של הריחוק הישראלי-אמריקני היא התקרבות בין ידידי ישראל באיזור לאיראן. זה בא לידי ביטוי בחידוש יחסי איראן־סעודיה ובחריין, אך גם בקבלת הפנים החמה שציפתה באחרונה לשר החוץ האיראני בקהיר.

החשש - המצב רק יחמיר

המשמעות המיידית של הדברים היא שחיקה בהרתעה הישראלית, ובהמשך לכך בעוצמתה המדינית-ביטחונית בזירה האזורית והבינלאומית. החשש הוא שהנסיגה במצבה האסטרטגי של ישראל תעמיק עוד יותר, על-רקע התהליכים המואצים בזירה הפנימית והחיצונית.

אגף המודיעין בנימין נתניהו יואב גלנט צחי הנגבי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 8 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד