כ"ח ניסן התשפ"ד
06.05.2024

המהפכה הטכנולוגית והשיר החסידי • טור שבועי

איך שיר בסגנון קלאסי ובטעם של פעם הופך לפופולארי בעידן של מוזיקה קצבית וקופצנית? • ישראל הירשמן בטור מוזיקאלי

המהפכה הטכנולוגית והשיר החסידי • טור שבועי

עשרות, מאות או אולי בכלל אלפי שנים (כמה בדיוק, על זה עדיין מתווכחים ביניהם המומחים) לא היה במגזר החרדי שיר שהפך ללהיט היסטרי שכזה, במהירות שכזו והתנחל בכל העולם כולו.

השיר שפרץ בסערה בזמן שוך הדי הקרב בסאג'עייה, והפך בין רגע לנחלת הכלל, כל מי שמכבד את עצמו בענף המוזיקה הביא גירסה עם ביצוע משלו, ליטוש משלו. כל אחד ניסה ועדיין מנסה לגעת בשיר הזה. מסתבר שבשיר שמילותיו כל כך רלוונטיות ומנגינתו כה פשוטה, קליטה וגאונית, אפשר לראות את התגלמות המושג "הגאונות שבפשטות".

השיר הזה הדליק לנגד עיני כל מבקרי ומביני המוזיקה החסידית בשנים האחרונות, נורה אדומה מהבהבת וזועקת מקצה העולם ועד קצהו - "חפצים אנו במוזיקה יהודית אמיתית ואותנטית", רוצים אנו את שירי החסידויות מפעם וכדומה. השיר הזה אומר לנו חד משמעית "פני המוזיקה החסידית לחסידית יהודית ואותנטית יותר". כל מי שניסה לקדוח חור בספינת המוזיקה החסידית השורשית בשנים האחרונות והשחיר את פניה, מקבל סנוקרת לפרצוף שמנערת אותו ואומרת לו "לא, לא זה מה שאנחנו חפצים באמת", לא 'גיור' שירים ולא דאנס/פופ וכדו' בגירסה תלמודית, או סתם להעתיק ולהדביק מילים ללא קשר מתוך התנ"ך ללחנים לועזיים.

העם צמא וזועק הבו לנו את המקור, תנו לנו את הנשמה של פעם, אל תתעללו במוזיקה שלנו, תנו לנו קרליבך או הלל פלאי או שלמה קאליש (והרשימה עוד ארוכה, כמובן). תנו לנו מים לנשמה ואל תרווו את צמאונינו במים עכורים כאלה או אחרים.

היום הזה הוא יום היסטורי, יום של תיקון עוול רב שנים, יום של נתינת דין וחשבון לכל אלה שנהגו אחרת בשנים האחרונות. מה שמפליא בשיר הוא המלחין, קלידן חתונות בשם ישעי גרוס, אברך חסידי ברמ"ח ושס"ה שצץ במוחו המוזיקלי הרעיון ליצירה מפוארת זו, אין הוא מלחין רב וותק ומלומד בכך, או יוצר מוכר ומבוקש, 'סתם' אברך יר"ש המתפרנס מלשמח חתן וכלה בהידור. על שמו תיחרט תובנה זו, שתהדהד עוד רבות בשנים בענף המוזיקה היהודית בעולם כולו.

הדבר הנוסף שמפליא הוא העובדה שהמבצע הראשון, גם הוא אינו סופרסטאר כזה או אחר, לא אליל זמר ולא מישהו מהברנז'ה, אלא זמר חתונות פופלארי, שגם הוא אברך חסידי במלוא מובן המילה בשם יואלי קליין.

קליין שמבצע את הלהיט הזה בתום חסידי, כשהוא מלווה בילד ששירתו מתוקה, קורעת רקיעים וחודרת ללבבות, כל אלה יחד אומרים לנו וחובטים בפנינו בעצמה "השירה החסידית האותנטית והשורשית היא מקור גאוותנו ופסגות שאיפותינו".

אמנם אינני מוזיקאי כידוע, אבל החיכוך שלי עם המקצוע הוא גדול לאין שיעור לעומת מוזיקאים בכירים, גם מבחינת היכולת שלי לחזות ברוב גווני המקצוע, מה שיוצר את הזיקה שלי לעניין עד כדי להתיימר לכתוב טור שבועי. החתונות בהן אני נוכח מתוקף עיסוקי הן רבגוניות ולכולן מכנה משותף אחד, מחתונות בני הישיבות של כותל המזרח של עולם התורה ועד ישיבות הבן החמישי דרך חוזרים בתשובה, ספרדים, אשכנזים, חסידים, ליטאים, דתי לאומי, הסדרניקים, הפלגים הקיצוניים ביותר עד המגזרים המודרניים ביותר, כולם חפצים במוזיקה חסידית, מוזיקה יהודית מלאת נשמה, גם אם פה ושם יבקשו שיר מסגנון שונה - עדיין בסיס החתונה הוא חסידי.

כל אחד ואחד מרגיש את החיבור האמיתי לנשמה בשיר זך וטהור, רבי לוי יצחק מברדיטשוב היה יכול למצוא הרבה סניגוריה עלינו בעניין הזה, יה"ר שנזכה לשמוח ולשמח בבניין בית המקדש במהרה מתוך שמחת אמת ומוזיקה איכותית וטהורה.

ואם תשאלו באיזה שיר מדובר... תהיו בטוחים שאפילו שהוא כאן בהסתרה, כולם זיהו והבינו, וכנראה גם התחילו לזמזם את אחת הגרסאות שלו.

ולסיום, נודה לאכסניה, בחדרי חרדים - האתר החרדי הגדול בעולם, ולכם, ציבור הקוראים - מקווה שנהניתם ובעז"ה ניהיה כאן שוב בשבוע הבא, עם נושאים אחרים סביב עולם המוזיקה שלנו, היו שלום.

הכותב עומד בראש משרד ההפקות 'ישמח ישראל' ו'סדר שלישי'
מוזיקה טור חסידי שיר הסתרה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 16 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד