כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
מֵאֲפֵלָה לְאוֹר גָּדוֹל

צפו: החיילים היהודיים באוקראינה חוגגים את חג הפסח

חיילים אוקראינים יהודים רבים זכו לקבל הסבר על חג הפסח. הרב הלל כהן, יועץ לשכת הנשיא ורבה של צבא אוקראינה חגג עם החיילים את החג המתקרב. לחלקם זהו חג הפסח הראשון שהם חוגגים

צפו: החיילים היהודיים באוקראינה חוגגים את חג הפסח
החיילים היהודים באוקראינה חוגגים את חג הפסח צילום: באדיבות המצלם

הרב הלל כהן, מתרוצץ בין חיילים יהודים בחזית המלחמה באוקראינה, הרב כהן הפך לרב צבאי ראשון בכוחות המזוינים של אוקראינה, בתהליך התנדבותי השמור לאנשי דת. הרב כהן מכהן גם כיועץ בלשכת הנשיא זלנסקי לענייני יהודים והרב הראשי של הצבא האוקראיני: אחד החיילים היהודים סיפר ל'בחדרי חרדים' לפני מספר שבועות כי "הרב הלל כהן עוזר הרבה וזה לא משהו חדש מה שהוא עושה ותורם. בחגים הוא מביא את כל הצוות לחגוג את החגים, ולאנשים שבאים מהשטח זה מאוד משמעותי שהם רואים שמישהו מתייחס אליהם ככה בכבוד ובאהבה".

הרב כהן בימים האחרונים מתרוצץ כדי לסייע לחיילים היהודים באוקראינה ומסביר להם על פסח ועל ליל הסדר, לחיילים רבים זהו סדר פסח ראשון אותו הם חוגגים.

בנוסף הגנרל ויקטור חורנקו ראש הכוחות למבצעים מיוחדים של צבא אוקראינה, המקבילה של ה'מוסד', הגיע היום ללשכת הרב הראשי לאוקראינה, הרב משה אסמן והעניק לו את האות הגבוה ביותר של הארגון על כל העזרה של הרב לאוקראינה ביום הולדתו של הרבי מליובאוויטש י"א בניסן, הצדדים דנו בפרויקטים משותפים בנושאי שיקום חיילי הכוחות.

הגנרל ויקטור חורנקו עם הרב אסמן

במסגרת יוזמה מיוחדת של הרב משה ראובן אסמן רבה הראשי של המדינה, יחגגו יהודים רבים את הפסח בתנאי נופש בכפר היהודי 'אנטבקה' הסמוך לבירה קייב, ללא כל תמורה. עבור מאות יהודים מרחבי אוקראינה שאין קהילה יהודית בעירם מדובר בבשורה דרמטית. בערים רבות ברחבי אוקראינה שבהן שררו חיים יהודיים תוססים עד למלחמה, למרבה הצער, לא מתקיימים כיום חיי קהילה יהודיים, למרות שישנם יהודים שנותרו בהן.

את החלל הזה החליט רבה הראשי של אוקראינה למלא, והזמין לעיירה 'אנטבקה' את כל מי שחפץ לחגוג ביחד ע את שני לילות הסדר, ואף להישאר במקום לכל אורך ימי חול המועד. במהלך ימי החג יתקיימו פעילויות למבוגרים וילדים, שיעורי תורה, לימודי העשרה יהודיים, פעילויות חינוכיות ויופעלו מתקני משחקים לילדים.

בנוסף לקראת פסח, נשלחו ערכות ליל הסדר לעשרות בתי סוהר בהם כלואים אסירים ועצירים יהודים שמרצים את עונשם. לצד ערכות לעריכת ליל הסדר כהלכתו, זכו האסירים גם למוצרי מזון, היגיינה ומצרכים נוספים שיקלו עליהם במעט את שהותם מאחורי סורג ובריח.

מי שעוד זכו למשלוחים מהקהילה היהודית בקייב, לאזורים מרוחקים בכל רחבי אוקראינה, הם למעלה מ-100 חיילים וקצינים מקייב השוהים בחזית הקרב, אך לא מוותרים על אכילת מצה ועריכת ליל הסדר גם מול התותחים הרועמים.

הפעילות היהודית בבתי הכלא ברחבי אוקראינה, קיבלה תאוצה משמעותית מאז מינויו של הרב יונתן מרקוביץ' רבה הראשי של קייב לתפקיד רב בתי הסוהר של אוקראינה. עוד ועוד אסירים יהודים פנו בחודשים האחרונים, על מנת לקבל מענה דתי לאורך השנה ובחגי ישראל בפרט.

מלחמת אוקראינה רוסיה הרב משה אסמן הלל כהן ולדימיר זלנסקי פסח

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד