כ' ניסן התשפ"ד
28.04.2024
ויש לא מעט

היתרונות לעומת החסרונות: רכב חשמלי או בנזין?

זה לא סוד שלכלי רכב חשמליים ישנם יתרונות על פני כלי רכב אחרים אך חשוב להדגיש שיש גם חסרונות- ויש לא מעט | הפרטים בכתבה

היתרונות לעומת החסרונות: רכב חשמלי או בנזין?
רכבי טסלה צילום: unsplash

כניסת רכבים חשמליים EV (Electric Vehicles) לארץ ולעולם ניכרת ונעשית בקצב מהיר. מעבר לתרומתם להפחתת זיהום האוויר והרעש, נשאלת השאלה האם הם גם תורמים לבטיחות בדרכים. בהשוואה של מספר מדדים ניתן לראות שלכלי רכב חשמליים ישנם יתרונות על פני כלי רכב אחרים אך גם חסרונות. להלן מספר מדדים להשוואה שאספה עבורכם הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים.

משקל הרכב: רכבים חשמליים לרוב כבדים יותר מרכבים מסורתיים בשל ערכות הסוללות שלהם, דבר העלול להגביר את הסיכון לפגיעה חמורה יותר בזמן תאונה עקב התנע הגדול יותר של הרכב (מהירות כפול משקל). כמו כן קיימת השפעה על מרחקי העצירה. עם זאת, לרכבים חשמליים יש מרכז כובד נמוך יותר בגלל מיקום הסוללות בתחתית הרכב, מה שמספק יציבות טובה ומפחית את הסיכון להתהפכות.

מומנט מיידי: רכבים חשמליים מספקים מומנט מיידי המועבר מהמנוע לגלגלים, מה שאומר שהם יכולים להאיץ במהירות לתמרן ולהיחלץ מסכנה במצבים הדורשים האצה גבוהה כמו למשל בזמן עקיפה. מצד שני, ייתכן שימוש לרעה בהאצת הרכב גם שלא לצורך, דבר העלול להפתיע את משתמשי הדרך האחרים.

חרדת טווח הנסיעה: כדי לשמור על טווח נסיעה ארוך והחשש שמא הסוללה תיגמר לפני ההגעה ליעד, הנהיגה ברכב חשמלי גורמת לנהגים לנהוג במהירות המותרת בצורה רגועה ומתונה יותר ופחות במהירות מופרזת.

זמן טעינת הסוללה: בעוד שתדלוק ברכב המונע בבנזין אורך מספר דקות בודדות, טעינת רכב חשמלי, גם אם מדובר בטעינה מהירה, אורכת עשרות דקות, מה שמחייב את הנהג במנוחה והתרעננות ארוכה יותר לפני היציאה לדרך, ובכך תורמת להגברת הבטיחות.

בלימה רגנרטיבית: רכבי EV משתמשים בבלימה רגנרטיבית, כלומר כאשר הנהג מפעיל את הבלמים, האנרגיה לבלימה מנותבת לטובת טעינת הסוללה. בלימה זו מפחיתה את בלאי מערכת הבלמים, משפרת את ביצועי הבלימה ועוזרת לשמור על השליטה ברכב לאורך זמן.

פעולה שקטה יותר: רכבים חשמליים שקטים הרבה יותר מרכבים המונעים בבנזין, מה שעלול להגביר את הסיכון למשתמשי הדרך האחרים שלא שומעים את הרכב המתקרב. בהקשר זה יש לציין שהדירקטיבה האירופית מחייבת את יצרני הרכבים השקטים בהשמעת צלילית מלאכותיים מהרכב הנוסע במהירויות נמוכות כדי להזהיר את משתמשי הדרך.

חשש משריפה ברכב: לרכבים חשמליים ולרכבים המונעים בבנזין קיימים סיכונים וגורמים שונים לשריפות. ראוי לציין ששני סוגי הרכב כפופים לבדיקות בטיחות קפדניות ולתקנות כדי להבטיח שהם בטוחים לנסיעה, והסיכוי להתלקחות ופריצת שריפה בהם הוא נמוך.

 

רכבים חשמליים בנזין בטיחות נהגים יתרונות וחסרונות רכישת רכב

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 32 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד