ל' ניסן התשפ"ד
08.05.2024

בשוק העבודה חרדים הם סוג ג' • טור כאוב

את לימודי הליב"ה הם משלימים בהצלחה, רק כשמדובר על קבלה לעבודה החרדי הממוצע מאבד את ערכו יותר מאתיופי

בשוק העבודה חרדים הם סוג ג' • טור כאוב

מדוע חרדים לא מצליחים להשתלב בשוק העבודה?
רמז: התשובה לא מדעית...

בשיח הציבורי טוענים בין היתר, כי החרדים הם הגזעניים הגדולים ביותר, שונאים בין היתר חילונים, דתיים, בני מיעוטים, אתיופים וגם חלקים מתוכם, ובעיקר את מי שלא דומה להם...

יכול להיות שכתוצאה מזה אנחנו נפגעים בקבלה למקומות העבודה בציבור הכללי ובמגזר הציבורי?

למרות דעת גדולי הדור נגד יציאה ללימודים אקדמאים של אברכים ובנות סמינר הגורם לפרישה מספסלי הכולל\הסמינר, לטובת לימודי מקצוע שאינם תורניים ו\או הוראה, יש בציבור הרבנים ובציבור החרדי בכלל הסכמה שבשתיקה בעקבות המצב הכלכלי וכצורך הקיום ליציאה לעבודה, רואים כנסים וירידי תעסוקה שמופיעים בהם מאות חרדים שלא פוסלים את עניין לימוד המקצוע בכדי להתפרנס, אף שרואים בהם כפורשים ובד בבד מוותרים על הסטטוס החשוב והזכות להיקרא "תלמיד ישיבה" או "סמינריסטית", נוצר מצב שרוב הציבור החרדי מקבל את הדבר הזה.

כשחושבים על זה במאקרו, לא ברור למה ילד בכיתה ד' שולט במתמטיקה ומחשבים יותר מילד חרדי המגיע לצורך האמיתי לפרנס משפחה, שמקסימום הידע המתמטי שלו הוא לוח הכפל.

אל לנו לשכוח, במיקרו, שאברך או בחור ישיבה שהעביר את שנותיו בלימוד גמרא ומוסר ולאחר מכן מעוניין ללמוד מקצוע, יכול היום במספר חודשים מועט להדביק את הפער של לימודי הליבה, על ידי מכינה בת מספר חודשים בלבד. לראיה במכללות החרדיות ובאוניברסיטאות הגדולות, בכדי להתקבל ללימודי אדריכלות, תוכנה, ראית חשבון או עריכת דין מספיקה כיום מכינה כזו...

לכן לא סביר שלימודי הליבה יוצרים פער לימודי שמונע מהם בעתיד להתפרנס בכבוד. מאידך גיסא, בחור הישיבה או בת הסמינר מגיעים עם נימוסים והליכות ולאחר שפיתחו את אומנות היצירה, החשיבה והסבלנות התורמים בחיים ובטח בכל עבודה, ולאחר שהבינו את יעודם בחיים ולא רואים את העבודה כמטרה אלא כאמצעי בחיים.

גם לאחר כל זה, כשעשו כברת דרך ארוכה ואינטנסיבית ופנו ללימודים אקדמיים לרכישת מקצוע, הן באוניברסיטאות ובמכללות ובקמפוסים החרדיים, והן בחלק מהסמינרים בשיתוף הרבנים שהבינו את המצב ויצרו הכשרה מקצועית חלופית, ולאחר שהוכשרו כדת וכדין, ולאחר שנתנו תשובה לכל מי "שדאג להם" שללא לימודי ליבה יימנע מהם בעתיד להשתלב במקצועות נחשבים, מגיעים למציאות האיומה שרוצים להתפרנס, וכל מה שנשאר להם לשאול זה, איפה הכסף???

למה בוגרי ישיבות ואו סמינרים באותם הקריטריונים נדחים עוד בטרם הזימון לראיון על ידי אותו מקום תעסוקה בו הם חפצים בעקבות היותם חרדים? מדוע משרדי הממשלה נותנים רק עדיפות לבני מיעוטים אתיופים ונשים ולא לחרדים?

התשובה ברורה... כל אחד יודע טוב מאוד מאוד למה, בינתיים הם עסוקים בחיפוש עם יאיר איפה הכסף...

ברור שלא יגידו שחרדי הוא סוג ג', כי סוג ב' תפוס, כן כן, זו המציאות הכאובה.

מה שמקומם יותר הוא, שחרדי ללא הרבה מזל... (ויטמין p) לעולם לא יצליח להשתלב במגזר הכללי ובתעשיות ההייטק, גם אם הוא יהיה בעל שני תארים וניסיון, וגם אם הצליח להשתחל עדיין יהיה כעדיפות שניה בעיני מנהליו ובעיני שאר עובדי החברה ולא כשווה. זו לא פראנויה ואלו לא רגשי נחיתות, זו המציאות...

דוגמא קטנה: לאחרונה יצא לי להשתתף בסיור בקרית ספר" במתחם ההייטק לנשים בלבד, שמחתי לגלות מספר גדול של נשים חרדיות שהשתלבו בחברת הייטק מכובדת, אכן ראוי לשבח על כך את כל הגורמים הנוגעים בדבר, אולם הצטערתי לשמוע כי משכורתן נמוכה משמעותית מעובד דומה באותו חברה במתחם הכללי בעוד ששניהם מבצעים את אותו התפקיד בדיוק.

כן, ההצהרות הרבות של אנשים ומפלגות שונות שרוצים וחייבים אותנו בשוק העבודה, הינם לצורכי תעמולה בלבד, בזמן אמת, עיניהם נעצמות ואוזניהם נאטמים.

כאן זה המקום והזמן לעצור את גל ההתקפה על "הפרזיטים החרדים" המנסים בכל דרך להתפרנס בכבוד ולהשתלב בתעסוקה ומוכיחים את יכולתם וכישרונם, ועמידה בכל קריטריון נדרש להשתלבות בעולם התעסוקה. במקום להכפישם ולמתג אותם כסוג ג', לשנות את הסיסמאות ולהתחיל לפתוח להם את הדלת לפחות כבני מיעוטים, לתת להם הזדמנות נאותה ושווה באמת, העדפה מתקנת, ובחקיקה בכנסת, ובין היתר במתן תמריצים למקומות תעסוקה אשר ישלבו בתוכם חרדים, ולהפסיק ליזום כנסים וירידי תעסוקה מיותרים, כל עוד שחרדי לא נספר כאחד מן המניין.
חרדים שוק העבודה חילוני סוג גזען

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 4 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד