כ"ב ניסן התשפ"ד
30.04.2024
הַנְּתוּנִים בַּצָּרָה וּבַשִּׁבְיָה

גורלו של העיתונאי היהודי שנעצר ברוסיה לוט בערפל

אוון גרשקוביץ, עיתונאי יהודי שנעצר ברוסיה באשמה מופרכת של ריגול ממתין להחלטה בעניינו שלא מבשרת טובות. בתי משפט ברוסיה שופטים חשודים בריגול במשפטים חשאיים וכמעט תמיד הם מסתיימים בהרשעות

גורלו של העיתונאי היהודי שנעצר ברוסיה לוט בערפל
העיתונאי אוון גרשקוביץ צילום: freepik

מצבו של כתב ה'וול סטריט ג'ורנל' הכלוא, היהודי אוון גרשקוביץ' ברוסיה בעוון ריגול, לוט בערפל, עורכי דין בעלי ניסיון בהליך המשפט הרוסי חוזים עתיד קודר. כמו בארה"ב ובבתי משפט במערב, לגרשקוביץ' מובטח עורך דין ברוסיה. אבל בפועל, כשהוא נפגש עם עורך דינו, השיחות היו במעקב ובהאזנה, כך אומרים מומחים שעוקבים אחר התפתחויות משפטיות ברוסיה.

הבית הלבן מסר ששחרורו של אוון גרשקוביץ' הוא בראש סדר העדיפויות של הנשיא ביידן, עורכי דין ביקרו את כתב הוול סטריט ג'ורנל הכלוא כמעט שבוע לאחר שהרשויות ברוסיה עצרו אותו באשמת ריגול. "האשמות האלה מגוחכות. אוון אינו מרגל", אמרה מזכירת העיתונות בבית הלבן, קארין ז'אן-פייר, לכתבים ביום שלישי.

"זהו מקרה שנמצא בראש סדר העדיפויות של הנשיא", אמרה ז'אן-פייר, והוסיפה כי ארה"ב תמשיך ללחוץ לשחרורו וולקבל גישה קונסולרית אליו. נציגים משגרירות ארה"ב לא קיבלו גישה קונסולרית לגרשקוביץ'. העיתון מכחיש בתוקף את האישום נגד גרשקוביץ' וממשיך לקרוא לשחרורו המיידי.

עורכי דינו של גרשקוביץ' נפגשו איתו בכלא ביום שלישי. "הם אמרו שבריאותו של אוון טובה, והוא אסיר תודה על זרם התמיכה מרחבי העולם", כךאמרה אמה טאקר, העורכת הראשית של הוול סטריט ג'ורנל.

החוק הרוסי גם מבטיח לנאשמים את הזכות למשפט על  ידי חבר מושבעים הפתוח לביקורת ציבורית. אבל במקרה של תיקי ריגול הנאשם צפוי להישפט בסתר בפני שופט כך מדווח העיתון 'וול סטריט ג'ורנל' שפתח בקמפיין לשחרר את העיתונאי אוון גרשקוביץ, בנם של זוג יהודים שנמלטו ממסך הברזל, אוון נעצר באשמה מופרכת של ריגול.

במערכת המשפט של רוסיה שופטים כאלה "כפופים להשפעה של הרשות המבצעת, הכוחות המזוינים וכוחות ביטחון אחרים, במיוחד במקרים בעלי פרופיל גבוה או רגישים מבחינה פוליטית", על פי דו"ח שפורסם לאחרונה במחלקת המדינה על נוהלי זכויות האדם של רוסיה.

כשנשאל על המקרה של גרשקוביץ' ביום שני במסיבת עיתונאים שסימנה את תחילת נשיאותה של רוסיה בת חודש של מועצת הביטחון של האו"ם, הנציג הרוסי הגן על התהליך המשפטי של המדינה שאין בה חופש עיתונות. "תאמינו או לא", אמר וסילי נבנציה, "יש לנו חלוקת סמכויות ברוסיה". לדיפלומטים אמריקאים תינתן גישה לכתב הכלוא, אמר נבנציה, "אבל באיזה שלב ומתי אין לי מושג. זה נתון להחלטת הרשויות במוסקבה".

רוסיה האשימה את  גרשקוביץ', שנעצר בעיר יקטרינבורג בשבוע שעבר, בריגול. העיתון מכחיש בתוקף כי גרשקוביץ' הוא מרגל. דובר המועצה לביטחון לאומי, ג'ון קירבי, אמר ביום שני לכתבים כי מעצרו של גרשקוביץ' מבוסס על "האשמות מגוחכות".

גרשקוביץ' שהה ברוסיה עם אשרת עיתונאי ונשא אישור עיתונות שהונפק על ידי משרד החוץ של רוסיה. הוא לא הורשה להיפגש עם עורך דין. התקשורת הממלכתית של רוסיה תמכה במעצרו בטענה כי ארה"ב מעורבת במלחמה באוקראינה, ושולחת סוכנים סמויים לעורף רוסיה כדי לאסוף מידע על ייצור הנשק שלה.

איבן פבלוב, עורך דין רוסי שמתמחה במקרים כאלה אומר לעיתון כי בשנת 2015, התובעים ביטלו אישומים של בגידה נגד אחד מלקוחותיו, לדבריו - אישה בת 37 עם שבעה ילדים נעצרה על כך שסיפרה לשגרירות אוקראינה במוסקבה שנה קודם לכן כי ייתכן שחיילים רוסים בדרך לכיוון מזרח אוקראינה.

היא אמרה את הדברים לאחר שנסעה באוטובוס שם שמעה שיחה של חייל מבסיס צבאי סמוך שנשלח לאוקראינה, אמר. רוסיה הכחישה שהיו לה חיילים באוקראינה באותה עת. בשנת 2017, פבלוב עזר לשלוש נשים מעיירת סוצ'י לקבל חנינה לאחר שהורשעו בבגידה לאחר שראו רכבת עמוסה בציוד צבאי. הם שלחו הודעות לקרוביהם ברפובליקה הסובייטית לשעבר של גאורגיה מחשש שתהיה מלחמה.

פבלוב מציין כי במקרים מסוימים הוא לחץ על עיתונאים להתעניין בהרשעות. כששאל אחד מהם את פוטין על התקרית עם שלושת הנשים במסיבת עיתונאים, אמר פוטין שהוא לא מבין את הסיבה להרשעה. פוטין נתן מאוחר יותר חנינה לנשים.

בשנת 2021, פבלוב עזב את רוסיה כאשר השירות החשאי אמר לו שהוא נמצא בחקירה בגין ייצוג איבן ספרנוב, עיתונאי שהואשם בבגידה בשל חשיפת סודות צבאיים. פבלוב אמר שחשדו בו גם בחשיפת מידע מסווג. ספרנוב, שלימים נמצא אשם, נידון ל-22 שנות מאסר. פבלוב, שמעולם לא הואשם בפשע, חי כעת בגרמניה.

אם ההליכים נגד גרשקוביץ' דומים למקרים אחרים, סביר להניח שהם יהיו סודיים ומייגעים, אמר פבלוב, שהיה עד למספר משפטים. בעבר, לדבריו, הראיות נגד לקוחותיו היו קלושות והתבססו בחלק מהמקרים על עדות של קצין שירות ביטחון רוסי יחיד, שפירש את מעשי הלקוח שלו כריגול.

גרשקוביץ' יכול להיות מורשע גם על רקע ראיות כאלה, אמר. "במערכת משפט רגילה, אף אחד לא יקבל ראיות מסוג זה", אמר. "אבל ברוסיה זה יכול להיות, כל מה שיש להם יספיק".

וול סטריט ג'ורנל מעצר עיתונאי אוון גרשקוביץ מלחמת אוקראינה רוסיה נשיא ארצות הברית

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד