ב' אייר התשפ"ד
10.05.2024
קייב הכחישה

תעלומה ברוסיה: מי פוצץ את ולאדלן טטרסקי?

ההתנקשות בבלוגר שתמך במלחמה יכולה להיות המסר של פוטין לבוס של וגנר יבגני פריגוזין. תחילתה של תנועת התנגדות רוסית, או עוד מבצע אוקראיני נועז | הבלוגר הצבאי הרוסי טטרסקי נהרג ביום ראשון בסנט פטרסבורג היו לו אויבים רבים באוקראינה וברוסיה, ומסתורין אופף את מותו

תעלומה ברוסיה: מי פוצץ את ולאדלן טטרסקי?
הבלוגר ולאדלן טטרסקי צילום: באדיבות המצלם

לבלוגר הרוסי שדיווח על המלחמה והאשים את הגנרלים הרוסים בהפסדים באוקראינה היו הרבה אויבים. הוא היה שנוא על ידי מיליוני אוקראינים על כך שאמר שצריך לרצוח ולשדוד את כל אוקראינה, הוא פרסם סרטונים שהרגיזו את הרוסים כי לגלג ותקף את הגנרלים הרוסים שהם לא יודעים להילחם.

הבלוגר ולאדלן טטרסקי גם האשים את הממשלה הרוסית וגנרלים בולטים בהפסדים וקרא לפטר אותם ולהעמידם לדין. אויבים נוספים שארבו בצללים, אולי מימיו כשודד בנק באוקראינה, כשחי תחת השם מקסים פומין, אולי מתנגדים פרו-אוקראינים בתוך רוסיה, או אולי אויביו של וגנר יבגני פריגוז'ין, שהיה אחד מבעלי בריתו הבודדים של טטרסקי.

מי שהם לא היו, ביום ראשון הם חיסלו אותו. פצצה שהוחבאה בתוך פסל זהב שקיבל בבית קפה התפוצצה באחד מאירועי ההרצאה שלו בסנט פטרסבורג, 30 בני אדם נפצעו ושאלה אחת גדולה נותרה ללא תשובה: מי חיסל אותו.

רשמית, האשמה הוטלה על דריה טרפובה בת ה-26 - מתנגדת מלחמה ידועה שצולמה כשהיא מוסרת את הפסל לטטרסקי רגע לפני שהוא התפוצץ. היא הודתה מול מצלמה לאחר שנעצרה כי נתנה לו את הפסל, אם כי לא הודתה שידעה שזה פצצה ולא אמרה דבר על מי שנתן לה אותו.

אלה שהכירו את טרפובה אומרים שהיא לא מסוגלת לרצוח ואפילו החוקרים של רוסיה עצמם מפקפקים בכך שהיא המוח, כך דיווח ה'דיילי מייל'.

אולי באופן לא מפתיע, החשד המיידי נפל על אוקראינה. המתקפה על טטרסקי דומה  לפיצוץ שהרג את דריה דוגינה, בתו של איש התעמולה התומך במלחמה אלכסנדר דוגין, בפאתי מוסקבה בשנה שעברה. בשני המקרים, היעד המיועד היה תומך קולני בפלישת פוטין לאוקראינה, גם אם הפיצוץ שנועד לדוגין בסופו של דבר הרג את בתו במקום.

בשני המקרים, התקיפה בוצעה על ידי מתנקשת שהטמינה חומרי נפץ - במקרה של דוגינה, הם הוסתרו בתוך מכונית שאביה היה אמור לנהוג בה. ובמקרה של דוגין, פקיד בסי-איי-איי אמר שהם מאמינים שהשירותים החשאיים האוקראינים עומדים מאחוריו.

אם כן, הגיוני שאוקראינה תיחשד גם בהריגתו של טטרסקי. קייב הכחישה כצפוי כל מעורבות - אבל האוקראינים הם לא היחידים שמוציאים הכחשות כאלה.

פריגוז'ין עצמו כתב פוסט בטלגרם שבו הוא פקפק ש'משטר קייב' עומד מאחורי ההרג והטיל את האשמה במקום זאת על "קבוצה של רדיקלים שסביר להניח שאין להם קשר לממשלה". הוא לא אמר על איזו ממשלה הוא מדבר: זו בקייב, או זו במוסקבה.

ישנם רבים המאמינים שרוסיה עצמה עשויה להיות אחראית לפיצוץ, ומחפשת להשתיק קול שהפך יותר ויותר ביקורתי כלפי הטעויות שלה בשדה הקרב.

טטרסקי התפרץ בזעם כמעט על כל המנהיגים הבכירים, כולל פוטין, על האופן שבו מתנהלת המלחמה - וזה לא סוד שמבקריו של המנהיג הרוסי לא מחזיקים מעמד זמן רב בחיים. אבל כל דמות צבאית חזקה עם גישה נוחה לחומרי נפץ, יכולה להיות אחראית. משר ההגנה סרגיי שויגו ועד הרמטכ"ל ולרי גרסימוב.

צוות החשיבה האמריקני "המכון לחקר המלחמה" מאמין שהמתקפה שימשה מטרה כפולה, הן להשתיק את טטרסקי והן לשלוח מסר לבעל בריתו פריגוז'ין שגם מעביר מסרים שהוא לא מרוצה מהגנרלים.

כח וגנר ולדימיר פוטין מלחמת אוקראינה רוסיה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד