כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
אחרי ליל המהומות

נתניהו: "ישראל לא תאפשר לקיצוניים אלימים לשנות את הסטטוס קוו"

שעות אחרי שוך המהומות בהר הבית במהלכן נעצרו כ-350 מתפרעים, ראש הממשלה נתניהו מבהיר לעולם כי "ישראל מחויבת לשמור על הסטטוס קוו". הוא האשים בדבריו: "קיצוניים התבצרו במסגד עם אמצעי לחימה, אבנים וזיקוקים" | אחד העצורים סיפר כי נכלא בכוח בתוך המסגד

נתניהו: "ישראל לא תאפשר לקיצוניים אלימים לשנות את הסטטוס קוו"
בנימין נתניהו צילום: באדיבות המצלם

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למהומות בהר הבית ואמר כי, "ישראל פועלת לשמור על הסטטוס קוו ולהרגעת הרוחות בהר הבית".

נתניהו הוסיף: "מתפללים מוסלמים במסגד אלאקצא מעידים שהקיצוניים המוסלמים שהתבצרו במסגד כלאו אותם במקום ומנעו ממוסלמים נוספים להגיע למסגד כדי להתפלל. הם התבצרו במסגד עם אמצעי לחימה, אבנים וזיקוקים".

לדבריו, "לאחר שניסיונות ההידברות של הרשויות נכשלו והקיצונים סירבו לאפשר כניסת מתפללים מוסלמים למסגד, ואף איימו על קיום תפילות הצהריים היום, כוחות הביטחון נאלצו לפעול כדי להשיב את הסדר על כנו".

נתניהו הבהיר: "ישראל מחויבת לשמירה על חופש הפולחן, הגישה החופשית לכל הדתות והסטטוס קוו בהר הבית, ולא תאפשר לקיצוניים אלימים לשנות זאת".

מוקדם יותר קראה ירדן לכנס ישיבת חירום של הליגה הערבית. בהודעת משרד החוץ הירדני נאמר כי, "התוקפנות הישראלית בלתי מקובלת ומטרתה לשנות את המעמד ההיסטורי והמשפטי של ירושלים - יש לפעול להפסקתה. אנו נוקטים בכל הצעדים והאמצעים כדי לעצור את ההסלמה הישראלית המסוכנת שמאיימת על הביטחון והשלום באזור".

במערך ההסברה הלאומי אמרו כי "הזיקוקים, האבנים והמקלות שהכינו המתבצרים האלימים במסגד הלילה - היו אמורים להיות מופנים כלפי מבקרים יהודים בבוקר. את זה המשטרה לא אפשרה והם הופנו לבסוף כלפי השוטרים, שנאלצו להוציאם ולעצור אותם ובכך למנוע אלימות והפרות סדר אלימות הבוקר".

עוד נאמר בהודעה מטעם מערך ההסברה הלאומי: "האופן שבו התנהגו אותם עשרות מפרי סדר רעולי פנים בתוך המסגד - לא מכבד בלשון המעטה מקום קדוש, ובפועל הם גרמו נזקים במקום וחיללו אותו. נשאלת השאלה מדוע ערב חג הפסח בוחרים אותם מופרעים לנהוג באלימות ולנסות לפגוע בשוטרים או באזרחים. האם מישהו מהצד השני פגע להם בחודש הרמדאן עד כה? מאות אלפים שהגיעו עד כה להר הבית, סוחרים רבים בעיר העתיקה ובשער שכם, ואווירת החג המיוחדת המורגשת בירושלים - מעידים על כך שלא".

במערך ההסברה הלאומי ציינו כי "הפורעים סיכנו את קיום התפילות בהר. נמשיך ונפעל להבטחת חופש הפולחן ולהרחקת הגורמים המסכנים אותו. רק משכשלו פניות רבות לפינוי שקט ולא אלים של הפורעים מהמסגד, ולאור הסיכון שנשקף להמשך סדר התפילה בהר ולציבור הבא בשעריו, נאלצה המשטרה להפעיל פינוי בכוח על מנת להשיב את הסדר".

במערך ההסברה האשימו: "הנרטיב השקרי והמסית בעיקר מצד ארגוני הטרור שולט בקרב אותם צעירים מוסתים, וגובר על האמת והעובדות ביחס למציאות בשטח. יודגש כי כל מי שינסה להכניס פריט אסור לשטח הר הבית יטופל במלוא החומרה. אין כל שינוי בנוהג הקיים בהר הבית מזה שנים רבות. המשטרה וכוחות הביטחון ימשיכו לשמור על מנהגי התפילה המוסלמית בהר כסדרם".

בתוך כך, ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד אשתיה תקף את ישראל והאשים: "מה שקורה בירושלים הוא פשע גדול נגד המתפללים. ייהוד מסגד אל-אקצא נעשה באמצעות מניעת מתפללים מוסלמים להתפלל בו. התפילה בו אינה ברשות הכיבוש - זו זכותנו. ישראל לא רוצה ללמוד מההיסטוריה, שלפיה פלישה אליו עוררה מהפכה נגד הכיבוש".

כזכור, במהלך הלילה התפתחו עימותים בהר הבית. בתגובה, המשטרה הוציאה ועצרה למעלה מ-350 מתפללים מוסלמים שהתבצרו בהר הבית, בהם רעולי פנים שיידו אבנים וזיקוקים לעבר כוחות משטרה. לפי המשטרה, במהלך הלילה עשרות רבות של צעירים פורעי חוק ורעולי פנים, הכניסו לתוך המסגד זיקוקין, מקלות ואבנים והתבצרו בו התבצרות אלימה באמצעות ברזלים, ארונות וחפצים נוספים מתוך המסגד שאותם השחיתו, במטרה להפר את הסדר במקום תוך חילול המסגד. בנוסף החלו המתפרעים בקריאות הסתה והתפרעות בתוך המסגד, ונעלו את דלתותיו מבפנים עם מכשולים וביצורים בפתחים.

לאחר ניסיונות רבים וממושכים להוציא את המתפרעים בהידברות ללא הועיל, נאלצו כוחות המשטרה להיכנס למתחם על מנת להוציאם בכדי לאפשר את תפילת הפג'אר כסדרה ולמנוע הפרת סדר אלימה.

במהלך כניסת הכוחות יודו לעבר השוטרים אבנים ונורו זיקוקים רבים בתוך המסגד ע"י עשרות פורעי חוק, ומפרי סדר. המשטרה עצרה מאות חשודים שהתבצרו, בהם כאלו שהתפרעו, יידו אבנים, ירו זיקוקין וחיללו את המסגד. שוטר אחד נפצע ברגלו כתוצאה מאבנים ושוטר נוסף נפצע ברגלו מזיקוק שנורה לעברו בכינון ישיר. המתפרעים גרמו נזק במעשיהם למסגד ותכולתו וחיללו אותו.

בשעות האחרונות, כלל המתבצרים שנעצרו הלילה הועברו לתחקור במפקדת החקירות המשימתית של מחוז ירושלים. בסיום פינוי המתבצרים האלימים הכוחות יצאו מהר הבית, ובוצע ניקיון של המסגד אחרי שהמתבצרים השחיתו, לכלכו, גרמו נזקים וחיללו אותו.

לפנות בוקר התקיימה בהר הבית תפילת הפג'אר כסדרה והמשטרה פעלה לאפשר למוסלמים רבים להגיע אליה. יחד עם זאת, לאחר התפילה, עשרות החלו בקריאות הסתה ברחבת הר הבית בניסיון לשבש את ביקורי התיירים והישראלים שצפויים להתחיל בשעה הקרובה בהתאם לנוהג הקיים. כוחות משטרה הדפו אותם לאחור ועצרו חשוד אחד במקום. בשעה זו שקט במקום.

במשטרה מציינים כי גם בשעות האחרונות ממשיכים גורמי טרור בהסתה פרועה ברשתות, לצד פרסומים כוזבים ביחס להתרחשויות במקום. "כפי שציינו בעבר - הנוהג הקיים בהר הבית ישמר ולא ניתן לאף מתפלל או מבקר לפגוע בו", אמרו במשטרה.

"נמשיך לפעול נגד כל מי שינסה להפר את הסדר הציבורי, להתפרע ולנהוג באלימות. חופש הפולחן שניתן למוסלמים בהר הבית אינו החופש ליידות אבנים, לירות זיקוקין, לשבור מסגדים ולנסות לפגוע בשוטרים או באזרחים. המשטרה תמשיך לשמור על הביטחון, החוק, הסדר והנוהג הקיים במקומות הקדושים ובהר הבית", מסרה המשטרה.

 

בנימין נתניהו הר הבית הפרות סדר סטטוס קוו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד