ג' אייר התשפ"ד
11.05.2024

חיד"ו וייס: "ההסכם עם הצבא הוא מסירה" • האזינו

הדיין מאנטוורפן, החיד"ו וייס, נשא נאום נרגש באידיש בכנס הרבנים נגד הגיוס שהתקיים בליל שישי בירושלים

החיד"ו וייס אמש בכנס . צילום: קובי הר צבי
החיד"ו וייס אמש בכנס . צילום: קובי הר צבי

במהלך כינוס גדולי ישראל, רבנים, אדמו"רים וראשי ישיבות בליל שישי האחרון באולמי תמיר בירושלים, שם נאסרה שוב ההתייצבות בלשכות הגיוס, נשא דברים הדיין החיד"ו וייס מאנטוורפן שדיבר בחריפות על גודל איסור ההתייצבות בלשכות הגיוס, וקולו נשנק מבכי.

"קודם שמענו פה מה קורה לבחור שמתייצב בלשכת הגיוס, אני שמעתי מבחורים עצמם שהיו שם, שמעתי גם מראשי הישיבות של בחורים שהתייצבו; מחזיקים את הבחורים בלשכת הגיוס במשך שש ושבע שעות כשמסביבם מראות פריצות חמורים וניבולי פה גרועים".

"סיפר לי אחד המשפיעים הגדולים בירושלים על בחורים שהתייצבו בלשכות הגיוס שבאו אליו וסיפרו לו בבכיות נוראות על מה שעברו שם".

"אני רוצה להבין", זעק החיד"ו וייס, "אני רוצה להבין רבותיי, וכי ייתכן שיש מישהו בעולם שמסוגל להתיר את זה? שבחורי ישיבות ילכו למקום כזה?! בן ישיבה שחוזר מכזה מקום זה כבר לא אותו בן ישיבה. קשה לו כבר ללמוד, הראש שלו לא מונח במקומות טובים.

"ואוסיף עוד נקודה, עשינו שאלת רב לפני כמה שבועות על כך שמסכמים עם הצבא וכותבים וחותמים על מסמך שבן ישיבה שלא ילמד בשבוע 45 שעות שבועיות ימסרו אותו לידי הצבא, שזה 'מסירה׳ לכל דבר וענין. כפי שמופיע בהלכה על 'מוסרים'; שאם הצהיר אדם שימסור את פלוני למלכות מצווה להורגו אפילו בזמן הזה.

"והסתפקנו אם כשמצהירים שימסרו בן ישיבה למלכות רק בתנאי שלא ילמד, אולי זה שונה. ופסקו לנו לא כך, שאין הבדל. וזה דומה למאיים למסור למלכות אם לא ישלם לו סכום כל שהוא, שדינו כמוסר לכל דבר והוא פסול לעדות ואם יכתוב אות בספר תורה נפסל הספר תורה. ההסכם עם הצבא הוא מסירה ממש, גם אם עדיין לא מסרו עדיין אף אחד".

וייס כנס התייצבות צבא החידו

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 34 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד