כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
על רקע האיומים מצד רוסיה

משרד הביטחון צפוי לייצא לחו"ל את מערכת 'שרביט קסמים'

משרד ההגנה של פינלנד הודיע למשרד הביטחון הישראלי על החלטתו לרכוש את מערכת ההגנה האווירית המתקדמת 'שרביט קסמים'. בתום הליך תחרותי שנמשך מספר שנים, בחר משרד ההגנה של פינלנד במערכת ההגנה הישראלית המתקדמת. לא מן הנמנע שההודעה הגיעה על רקע האיומים מצד רוסיה נגד פינלנד

משרד הביטחון צפוי לייצא לחו"ל את מערכת 'שרביט קסמים'
שרביט קסמים צילום: משרד הביטחון

לראשונה, משרד הביטחון צפוי לייצא לחו"ל את מערכת 'שרביט קסמים' (המכונה גם 'קלע דוד'). בתום הליך תחרותי שנמשך מספר שנים, בחר משרד ההגנה של פינלנד במערכת ההגנה הישראלית המתקדמת, שתשמש כשכבת הגנה מפני איומים שונים. את ההודעה קיבל מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר.

ישראל תמכור לפינלנד מערכת, המבוססת על המערכת הישראלית וכוללת מיירטים, משגרים ומכ"מים. המערכת תחובר למערך השליטה והבקרה הפיני. העסקה נאמדת בכ-316 מיליון אירו (למעלה מ-1.2 מיליארד ₪) והיא מותנית באישור מכירה סופי של הממשל האמריקני, שכן מדובר במערכת מפיתוח משותף, ישראלי-אמריקני.

מערכת 'שרביט קסמים' מיועדת לטפל באיומים מתקדמים. המערכת מפותחת במשותף ע"י מנהלת חומה במפא"ת והסוכנות האמריקנית להגנה מטילים –MDA.

ראש מנהלת 'חומה', מר משה פתאל, הוביל את התהליך מול משרד ההגנה הפיני. חברת רפאל הינה המפתחת הראשית של המערכת. חטיבת אלתא של התעשייה האווירית מפתחת את מכ"מ ה-MMR וחברת אלביט מערכות מפתחת את מערכת השליטה והבקרה.

שר הביטחון, יואב גלנט: "בחירתה של ממשלת פינלנד במערכת שרביט קסמים היא הוכחה נוספת לקשרים הביטחוניים בין המדינות ולמצוינות של התעשיות הביטחוניות הישראליות הניצבות בחזית הטכנולוגיה העולמית. מודה לממשל הפיני ולעמיתי שר ההגנה אנטי קאיקונן על האמון במערכת ובטוח כי שיתוף הפעולה בין המדינות יתרום להתמודדות טובה יותר למול האיומים הגלובליים והאזוריים".

מנכ"ל משרד הביטחון, אלוף (מיל') אייל זמיר: "משרד הביטחון מודה לממשלת פינלנד על הבחירה במערכת היירוט המתקדמת 'שרביט קסמים' וימשיך לפעול להשלמת אישור המכירה מול הממשל האמריקני בהקדם. ההחלטה הפינית היא הבעת אמון במערכת הביטחון ובתעשיה הביטחונית הישראלית ועליית מדרגה בשיתוף הפעולה הביטחוני בין משרדי ההגנה של ישראל ופינלנד".

ראש מפא"ת במשרד הביטחון, תא"ל (מיל') ד"ר דני גולד: "מערכת 'שרביט קסמים' הינה מערכת מבצעית משנת 2017 ומהווה מרכיב משמעותי במערך ההגנה הרב שכבתי של מדינת ישראל. אנו גאים בבחירה הפינית במערכת הישראלית-אמריקנית. במקביל להחלטת משרד ההגנה הפיני, מנהלת 'חומה' במפא"ת הגישה בקשה לממשל האמריקאי להשלמת אישור המכירה".

מנכ"ל רפאל, אלוף (מיל') יואב הר אבן: ,אנו מברכים על הבחירה של פינלנד במערכת "שרביט קסמים" ומודים למשרד הביטחון על קידום הפרויקט. מערכת "שרביט קסמים" המתקדמת מעוררת עניין רב בעולם ואנו גאים מאד בפיתוחה. מדובר בהסכם שישדרג את יכולות ההגנה האווירית של פינלנד. הוא מצטרף להסכמים שחתמנו לאחרונה עם המדינה ואנו צופים שהוא יביא עימו שיתופי פעולה נוספים בהמשך".

מפקד חיל האוויר הפיני, פקה קראנן: "מערכת "שרביט קסמים" תחזק באופן משמעותי את יכולת ההגנה האווירית הפינית. יחד עם הצטיידות במטוס ה--F-35 ומערכות ההגנה הפיניות הקיימות, ההגנה האווירית על פינלנד תתעצם באופן משמעותי בקנה המידה האירופאי".

פינלנד הצטרפה השבוע לברית נאט"ו, לפינלנד גבול של 1300 קילומטרים עם רוסיה, ולא מן הנמנע שההודעה הגיעה על רקע האיומים מצד רוסיה נגד פינלנד.

משרד הביטחון יואב גלנט רוסיה פינלנד

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 2 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד