כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
קיוו להפיל את הממשלה

אזרבייג'ן עצרה שישה חשודים בשל 'מזימת הפיכה'

אזרבייג'ן עצרה שישה איסלאמיסטים קיצוניים בשל 'מזימת הפיכה' שתוכננה על ידי איראן. אזרבייג'ן טוענת כי ששת הגברים אומנו על ידי השירות החשאי האיראני וקיוו להפיל את הממשלה, כדי להקים מדינת שריעה (מדינת הלכה). המעצרים הגיעו לאחר חודשים של מתיחות דיפלומטית

אזרבייג'ן עצרה שישה חשודים בשל 'מזימת הפיכה'
אילוסטרציה צילום: pexels

אזרבייג'ן עצרה היום שישה גברים שלדבריה קשורים לשירותים החשאיים של איראן ותכננו הפיכה במדינה, המעצרים מגיעים במסגרת ההסלמה בין אזרבייג'ן לאיראן. היחסים בין שתי המדינות להן גבול משותף מתוחים זה מכבר, כאשר אזרבייג'ן היא בעלת ברית קרובה של יריבתה ההיסטורית של איראן טורקיה, ומחזיקה בקשרים הדוקים עם האויב המושבע ישראל.

המעצרים הגיעו לאחר חודשים של מתיחות דיפלומטית. מאזרבייג'ן נמסר כי "ששת האזרחים האזרבייג'נים גויסו על ידי השירותים החשאיים האיראניים כדי לערער את המצב במדינה". ההודעה על המעצרים הגיעה בהצהרה משותפת של משרד הפנים, שירות ביטחון המדינה ומשרד התובע הכללי.

עוד נאמר כי הקבוצה תכננה "להקים 'חוליית התנגדות' שמטרתה להקים מדינת שריעה באזרבייג'ן באמצעות תסיסה מזוינת והפלה אלימה של הסדר החוקתי של אזרבייג'ן".הם הואשמו בכך שהם "עסקו בתעמולה פרו-איראנית של רדיקליזם דתי", תוך מילוי פקודות מחו"ל כדי "לערער את מסורת הסובלנות" של אזרבייג'ן. לפי אזרבייג'ן, הם קידמו את "האסלאם הקיצוני" תוך שימוש בכסף ממכירת סמים.

בינואר האחרון השעתה אזרבייג'ן את פעולת שגרירותה באיראן, מספר ימים לאחר שחמוש הסתער על המבנה, הרג שומר אחד ופצע שניים נוספים. אזרבייג"ן טענה כי השירותים החשאיים של טהראן עמדו מאחורי המתקפה.

בשנה שעברה, המדינה העשירה בנפט עצרה חמישה מאזרחיה בגין ריגול למען איראן ועוד 17 גברים השייכים ל"קבוצה חמושה בלתי חוקית שהוקמה על ידי איראן". אזרבייג'ן מתחה ביקורת על איראן על התמיכה לארמניה איתה יש לאזרבייג'ן סכסוך ארוך.

איראן שהיא ביתם של מיליוני אזרבייג'נים דוברי טורקית האשימה את אזרבייג'ן בהתססת המצב. טהראן גם חוששת ששטח אזרבייג'ן עשוי לשמש למתקפה אפשרית נגד איראן על ידי ישראל, ישראל היא ספקית נשק גדולה לאזרבייג'ן. בחודש שעבר אזרבייג'ן וישראל אישרו מחדש את קשריהן האסטרטגיים כאשר אזרבייג'ן פתחה את השגרירות שלה בישראל.

 

 

אזרבייג’ן איראן טהרן

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד