י"א ניסן התשפ"ד
19.04.2024

בלעדי: דקה אחר דקה מהמעצר ועד השחרור

ראיון מקיף עם מקורבו של הרב ברלנד על השתלשלות הפרשה מרגע ההחלטה לעזוב את יוהנסבורג • המעצר שהפך לניסיון התנקשות • מיהו אויב הרב ששהה על הטיסה להולנד ודאג לעדכן את רשויות החוק? • השופט ההולנדי: "אני מצטער שככה מתנהגים בישראל לאדם גדול כמוך" • חושף את הראיות נגד הרב שהציגה ישראל • ראש השנה באומן? כל הפרטים

הרב ברלנד לאחר שיחרורו מביהמ"ש עם פרקליטו עו"ד נהרי
הרב ברלנד לאחר שיחרורו מביהמ"ש עם פרקליטו עו"ד נהרי

שלושה ימים לאחר מעצרו של הגה"צ הרב אליעזר ברלנד רב קהילת שובו בנים - ברסלב, בנמל התעופה בסמוך לאמסטרדם, קיים בחדרי חרדים שיחה מקיפה עם מקורבו של הרב שליווה אותו בשנתיים האחרונות מאז עזב את ישראל, ושמע ממנו על השתלשלות העניינים בשבוע האחרון, על הרדיפה החמורה, ועל מצבו המשפטי של הרב כעת, והתכניות לראש השנה ולעתיד הקרוב.

בשיחה עם ירון ימין, איש עסקים המקורב לרב השוהה עמו באמסטרדם כעת, הוא מגולל את מהלך העניינים: "במהלך השהות בדרום אפריקה רדפו את הרב. בשבועיים האחרונים ניסו פעמיים לעצור אותו עם נשקים שלופים במהלך חתונות. מישהו שילם ל"האוקס" (היחידה שניסתה לעצור את הרב א.ש) כסף. בפעם האחרונה שניסו לעצור את הרב ביום שלישי האחרון, הם היו במרדף שכלל מסוק ועשרות רכבים, הצלנו את הרב בציפורניים בשניות האחרונות.

"באותו היום, פנו אנשי "האוקס" למקורבים מהקהילה של הרב, ואמרו שבפעם הבאה הם ירו ברב ויוציאו אותו בארון. זה היה הקו האדום. יחד עם הרב קיבלנו החלטה לצאת מיד מיוהנסבורג".

ימין ממשיך ומפרט את מהלך העניינים מרגע שהרב עזב את יוהנסבורג. "אני יודע מי הלשין, אויב של הרב. מיד כשיצאנו, אחד שהיה איתנו על המטוס התקשר והודיע כי הרב בדרכו לאמסטרדם. הוא התקשר למשטרות ישראל, דרום אפריקה והולנד. המעצר בוצע לבקשת מדינת ישראל, ובפירוש לא מדובר בצו הסגרה.

"עצרו אותנו מיד עם הירידה מהמטוס, ולא בביקורת הדרכונים. אנשי המשטרה המקומית חיכו לרב ועצרו אותו במקום". ימין מדגיש כי סיבת המעצר היתה הלשנה וידע מוקדם של הרשויות כי הרב עומד להגיע, ידע שהגיע ככל הנראה מאחד האויבים של הרב, ימין מסביר שלא היה זה בגלל דרכון מזויף או בעיה אחרת הקשורה בטיסה.

לחץ כאן לצפייה בסלולר ובטאבלטים

הרב ברלנד בשיעור שהעביר לחסידיו בישראל ממקום מושבו ביוהנסבורג בשבוע שעבר

• מהו מצבו המשפטי של הרב כעת?

ימין בנחרצות: "לרב אין צו הסגרה בין לאומי. זה מה שאמרתי לעורכי הדין ביום שישי. מה שאומר, שהפשע המיוחד שלו, היא עבירה שהמאסר עליה היא מתחת ל-10 שנים. רק על עבירה שעונשה מעל 10 שנים או שמוגדרת פשע נגד מדינה, ניתן להוציא עליה צו הסגרה בין לאומי".

ימין: "ביום שישי התייצבנו בבית המשפט, עו"ד שרון נהרי והעו"ד המקומי לואי דה לאון, קודם הדיון הם טענו שאין סיכוי שהרב ישתחרר, אמרתי להם שיש ניסים.

"אמרתי להם - נכון שאתם אומרים שצו הסגרה בלתי ניתן לביטול. אני מכיר טוב את התיק של הרב, אין נגד הרב צו הסגרה. לאחר שהשופט שחרר את הרב ללא תנאים מגבילים, גם עורכי הדין הבינו שאין צו כזה בנמצא".

ימין מפרט את מצב התיק כפי שהוא כעת, לאחר שהבקשה למעצר הגיעה מישראל. "כשהרב נעצר שלחה הפרקליטות מישראל בקשה להסגרה, המבוססת על ארבעה תלונות שהוגשו נגד הרב.

"על רוב התלונות", לדבריו של ימין, "חל חוק התיישנות. כלי התקשורת המקומיים שסיקרו את המעצר פירטו האשמות חסרות בסיס. רק לאחר שהרב שוחרר הם נסוגו מחלק מהחשדות, כולם.

"היות ומדובר ברב מפורסם וענק, אנשים מנסים בכל מצב להרע לרב. אין שום עבירה קשה לרב.
ברגע שמבקשים הסגרה, צריך להציג ראיות, ומה ששלחו בנתיים, אלה רק תלונות של מתלוננות ללא ראיות".

השופט התנצל: "מצטער לשמוע שכך נוהגים ברב גדול"
ימין מתאר את מהלך הדיון בבית המשפט ההולנדי. "הממצאים הוצגו בפני השופט. הוא שאל את הרב כמה שאלות, ואמר - 'אני מצטער לשמוע שכך נוהגים עם אדם גדול במעלה כמו כבודו במדינת ישראל'. השופט המשיך ואמר לרב - 'על פי החוק, מכיוון שיש בקשה להסגרה, אני מוכרח להטיל עליך ערבות ולהמשיך ולשמור על הדרכון, צר לי בשל כך. אתה משוחרר ללא תנאים מגבילים'".

"מדינת ישראל ניסתה לבטל את הצו של השופט, והשופט נזף בהם - 'תתביישו לכם'".

לדבריו של ימין, "בסופו של דבר, כרגע מדינת ישראל לא תוכל להאשים את הרב מעבר לארבעת התלונות שנשלחו, הם לא יוכלו לשלוח תלונות נוספות. ישראל תהיה חייבת להתמקד בארבעת התלונות שנשלחו, ולהוכיח אותם בראיות מבוססות". לפי ימין זה יקח לפחות שנה, במהלכה "אף אחד לא יוכל להציק לרב".

• מה קורה כרגע עם הרב?

"שכרנו בית בודד לרב, בסמוך לאגם. כעת אנו מארגנים את כל התנאים שהרב זקוק להם. אני ברמה האישית דואג לזה". ימין אומר שכעת חסידים יוכלו לבוא ולעלות אל הרב, הרבה יותר מבעבר.

• היכן הרב ישהה בראש השנה?

"עדיין לא בטוח. אנחנו הולכים מחר (שני) לבקש מבית המשפט לאפשר לרב לעזוב את הולנד ולטוס לאומן על מנת לשהות שם בראש השנה, תחת ערבות גבוהה יותר מזו שהופקדה כעת".

ימין מפרגן לעורכי הדין של הרב: "אנחנו מודים ומעריכים לעורכי הדין נהרי שהגיע במיוחד מישראל, והעו"ד המקומי לואי דה לאון הראויים לשבח על הפעילות ושיקול הדעת המהיר והנכון. בעזרתם הצלחנו לשחרר את הרב עוד לפני שבת".

עו"ד שרון נהרי, מאמת בפני 'בחדרי חרדים' את הדברים ואומר: "משטרת הולנד עצרה את הרב, משם הוא נלקח לתא המעצר בבית המשפט. הרב עוכב שם עד לקיום הדיון למחרת. מי שהשתתף בדיון בבית המשפט היתה פרקליטות הולנד מצד התביעה, פרקליטי הרב ועו"ד מקומי".

לדברי עוה"ד שרון נהרי, "מדובר ב-4 תלונות, המתייחסות לשנים 2007-2011, שהגיעו לבית המשפט ההולנדי בצורה לא מסודרת".

נהרי: "מדובר בתלונות בלבד ולא על ראיות מוצקות. נושא בעייתי נוסף הוא ההתיישנות שחלה על חלק מהמקרים". להערכתו של עורך הדין יקח לפחות שנה עד שיוסגר לישראל, אם בכלל.
שובו בנים הרב אליעזר ברלנד הסגרה ירון ימין שרון נהרי

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 17 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד