א' אייר התשפ"ד
09.05.2024
חקירה של 13 שעות

עשרות ילדים שנחטפו מאוקראינה חזרו הביתה

עשרות ילדים אוקראיניים התאחדו עם משפחותיהם באוקראינה לאחר שגורשו לרוסיה מאזורים כבושים. רוסיה שולטת בחלקים ממזרח ודרום אוקראינה, הכחישה שזאת היתה חטיפה, והתעקשה כי הם "הועברו משם למען ביטחונם"

עשרות ילדים שנחטפו מאוקראינה חזרו הביתה
העיתונאים ממתינים לאוטובוס הילדים צילום: Save Ukraine

יותר מ-30 ילדים התאחדו בסוף השבוע עם משפחותיהם באוקראינה לאחר מבצע ארוך להחזרתם מרוסיה, לשם נחטפו מאזורים כבושים במהלך המלחמה. אוקראינה מעריכה שכמעט 20,000 ילדים נחטפו לרוסיה במסווה הומניטרי מאז פלשה רוסיה לאוקראינה בפברואר אשתקד.

רוסיה שולטת בחלקים ממזרח ודרום אוקראינה, הכחישה שזאת היתה חטיפה, והתעקשה כי הם "הועברו משם למען ביטחונם". ביום שישי האחרון, ארגון הצדקה "להציל את אוקראינה" מסר כי הילדים וקרוביהם חצו את הגבול לשטח שבשליטת אוקראינה.

על פי הצילומים שפורסמו, הילדים, שנשאו מזוודות ותיקים, חצו את הגבול ברגל ובהמשך עלו לאוטובוס כדי להמשיך בנסיעה. "כעת, משימת החילוץ החמישית מתקרבת לסיומה. זה היה מיוחד לגבי מספר הילדים שהצלחנו להחזיר וגם בגלל המורכבות שלו", אמר מיקולה קולבה, מייסד ארגון 'להציל את אוקראינה' (Save Ukraine).

קולבה שיבח את "האמהות הגיבורות" שנסעו להחזיר את ילדיהן עם כל הסכנה הכרוכה בכך. הוא כינה את המבצע "המשימה הקשה ביותר" מבין משימות ההצלה של ארגון הצדקה עד כה.

הקבוצה סייעה לקרובים האוקראינים של ילדים שנלקחו לרוסיה עם הלוגיסטיקה, התחבורה והתכנון הדרושים כדי לצאת למסע הארוך כדי להביא את ילדיהם ולהחזירם. סבתא שהייתה אמורה להתאחד עם שניים מנכדיה מתה בפתאומיות בנסיעה והילדים נאלצו להישאר ברוסיה, כך סיפר קולבה, לשעבר הממונה על זכויות ילדים באוקראינה, בתדרוך לתקשורת באוקראינה.

בפוסט בפייסבוק, הוא כתב כי קרובי המשפחה האוקראינים היו נתונים ל"חקירה של 13 שעות" על ידי שירות הביטחון של רוסיה ה-FSB. קולבה אמר שכל הילדים שהוחזרו לאוקראינה על ידי הארגון, אמרו שאף אחד ברוסיה לא ניסה למצוא את הוריהם באוקראינה.

"היו ילדים ששינו את מיקומם חמש פעמים בחמישה חודשים, חלק מהילדים אמרטט שהם חיו עם חולדות וג'וקים", אמר. הילדים נלקחו למה שהרוסים כינו "מחנות קיץ" מחלקים כבושים באזורי חרקוב וחרסון באוקראינה, אמר קולבה.

מספר ילדים אמרו שהם נאלצו להישאר ב"קייטנות" במשך ארבעה עד שישה חודשים והועברו ממקום למקום במהלך שהותם. "התייחסו אלינו כמו חיות. היינו סגורים בבניין נפרד", אמר ויטלי, ילד מאזור חרסון שגילו, הוא הוסיף כי נאמר להם שהוריהם אינם רוצים אותם יותר.

בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג הוציא בחודש שעבר צו מעצר לנשיא רוסיה ולדימיר פוטין ולנציבת זכויות הילדים ברוסיה, מריה לבובה-בלובה, והאשימה אותם בחטיפת ילדים מאוקראינה. רוסיה לא הסתירה תוכנית שבמסגרתה הביאה אלפי ילדים אוקראינים לרוסיה מאזורים כבושים, אך הציגה את ההעברות כסיוע הומניטרי להגנה על יתומים וילדים שננטשו באזור המלחמה.

מלחמת אוקראינה רוסיה ולדימיר פוטין חרסון חטיפת ילדים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד