כ"ט ניסן התשפ"ד
07.05.2024
בגיל 103

הלך לעולמו אחרון תובעי משפטי נירנברג

בן פרנץ היהודי הלך לעולמו בביתו שבארה"ב והוא בן 103. פרנץ היה אחרון התובעים במשפטי נירנברג שנערכו אחרי מלחמת העולם השנייה, ובמסגרת תביעתו האשים 24 אנשי SS בכירים בפשעים נגד האנושות ופשעי מלחמה. ארבעה מתוכם הוצאו להורג בסופו של דבר

הלך לעולמו אחרון תובעי משפטי נירנברג
בן פרנץ מקבל מדליה צילום: לשכת המושל דסנטיס

התובע האחרון במשפטי נירנברג בהם הועמדו לדין פושעי מלחמה נאצים אחרי מלחמת העולם השנייה הלך לעולמו, והוא בן 103.

התובע, בן פרנץ, נולד בטרנסילבניה ב-1920 ועבר לארצות הברית עם הוריו לפני יום הולדתו הראשון. הוא גדל בניו יורק וסיים את לימודיו בבית הספר למשפטים בהרווארד בשנת 1943. במהלך מלחמת העולם השנייה שירת בצבא ארה"ב וקיבל עיטורים רבים במהלך המלחמה על אומץ בשדה הקרב.

במסגרת שירותו היה שותף לשחרורם של מספר מחנות ריכוז. על חוויה מטלטלת זו כתב בספרו 'פלנטהוד': "צרובים בזיכרון שלי באופן בל יימחה המראות שראיתי בזמן שחרור מרכזי המוות וההרס הללו. מחנות כמו בוכנוולד, מאוטהאוזן ודכאו טבועים בצורה חיה בעיני רוחי. גם היום, כשאני עוצם את עיני, אני עד לחזון קטלני שלעולם לא אוכל לשכוח, המשרפות זוהרות מאש הבשר הבוער, תלוליות הגופות הכחושות הנערמות כמו עצים הממתינים לשריפה. הצצתי לגיהינום".

פרנץ עוד לא היה בן 30 כשנבחר להיות אחד מתובעי משפט נירנברג המוכר שסוקר בהרחבה בכל העולם. כל 24 הנאשמים שהעמיד לדין הורשעו, 14 מהם קיבלו עונש מוות, ומתוכם ארבעה הוצאו להורג בסופו של דבר.

לפני כשנה הוענקה לפרנץ מדליית החירות. רון דסנטיס, מושל פלורידה, אמר כי "בן פרנץ גבה מהנאצים דין וחשבון לזוועות שביצעו בשואה, ובגלל עבודתו כתובע הראשי של ארה"ב במשפטי פושעי המלחמה בנירנברג, יש לנו את הכוח היום לומר לעולם לא עוד, לא ניתן לטרגדיה כמו השואה להתרחש שוב. הוא התובע האחרון שנותר בחיים של משפטי נירנברג, בן פרנץ הוא אגדה חיה, ואנו גאים בכך שהוא תושב פלורידה".

ממוזיאון השואה האמריקני נמסר אחרי פטירתו של פרנץ: "העולם איבד מנהיג במאבק למען הצדק לקורבנות רצח העם".

מלחמת העולם השניה נאצים פלורידה השואה

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 1 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד