כ"ג ניסן התשפ"ד
01.05.2024
המאבק ביוקר המחיה

בשורת ענק: רשתות מזון זרות חדשות נכנסות לישראל

מהיום, הקלה בכניסתן של רשתות קמעונאיות בינלאומיות לישראל | מדובר בנוהל חדש שמשיק משרד הכלכלה והתעשייה אשר מאפשר כניסתם לישראל של מאות מוצרים ללא בדיקות, תוך קיצור הליך היבוא וחסכון בעלויות, לרשתות קמעונאיות בינלאומיות שיפתחו סניפים בישראל

בשורת ענק: רשתות מזון זרות חדשות נכנסות לישראל
אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לכתבה צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

בשורה לצרכנים - משרד הכלכלה והתעשייה השיק היום (ראשון) מתווה לקידום התחרות ולמאבק ביוקר המחיה באמצעות עידוד כניסת רשתות זרות חדשות לשוק הקמעונאות בישראל ופתיחת סניפים של רשתות אלו בישראל. על פי המתווה, יינתנו הקלות ביבוא עבור המוצרים המחויבים בתקן והנמכרים על ידי רשתות בין-לאומיות הפועלות במדינות מפותחות, עם שווקים משמעותיים בין-לאומיים. המדובר במגוון מוצרים, דוגמת צעצועים לילדים, חומרי ניקוי, כלי אוכל, ועוד.    

משרד הכלכלה והתעשייה סבור כי אחד הכלים המשמעותיים ביותר להקלה ביוקר המחיה הינו כניסה של רשתות קמעונאיות זרות לישראל – דבר אשר יגדיל את התחרות, ויאפשר הוזלת מחירים של מוצרי צריכה. 

מדיונים שהתקיימו במשרד עם רשתות קמעונאיות זרות גדולות, עולה כי אחד החסמים לכניסתן של רשתות אלה הוא הרגולציה בתהליך הייבוא בישראל, במסגרתה נדרשות הרשתות להגיש בקשה לשחרור הטובין ביבוא בכל משלוח ומשלוח, ובעבור חלק מהמוצרים גם להציג תעודת בדיקה. זאת בניגוד למצב במדינות מפותחות אחרות, ובאיחוד האירופי בפרט, שם הייבוא למדינות האיחוד מתבסס על הצהרת היבואן על עמידה ברגולציה הרלוונטית.

משרד הכלכלה והתעשייה, קיים בחודשים האחרונים בחינה יסודית של הנושא והחליט, כאמור, לייצר מתווה זמני, הכולל הקלות לכניסת רשתות זרות, אשר תתחייבנה כי המוצרים המיובאים נמכרים על ידן בחנויות שלהן באותן המדינות ועומדות בדרישות התקינה והרגולציה. בהתאם למתווה, על בסיס התחייבויות היבואנים, יכנסו המוצרים לשוק הישראלי, והפיקוח עליהם, לרבות בחינת התאמתם לתקינה הישראלית או לתקינה זרה, יתבצע לאחר כניסתם, בחנויות.  

המתווה יהיה זמני (פיילוט) והוא יופעל לתקופה שלא תעלה על שלוש שנים בשלב הראשון. בתקופת הפיילוט ייבחנו מדדים שונים לקביעת התועלת שהפיק הציבור כתוצאה מההקלות, בהן הגדלת מגוון המוצרים הקיים בשוק וכניסת מותגים חדשים שאינם מוכרים לצרכן הישראלי, ורמת התחרות במחירים בין הרשתות הקיימות ורשתות השיווק החדשות שנכללות במתווה. 

המתווה הינו צעד משמעותי בפתיחת הדלתות לרשתות הקמעונאיות הזרות ומוצרים רבים אותם הן משווקות, יגביר תחרות, ובהתאם לכך בתרומה למאבק ביוקר המחיה. 

במשרד הכלכלה מעריכים כי המתווה יכול להביא להוזלה ניכרת במחיר מוצרי צריכה בהם יש פער משמעותי במחיר בין ישראל לאירופה, ומצפים כי הרשתות אכן ייצרו כדאיות לצרכן במסגרת נוהל מקל זה. 

 

 

רשתות מזון תחרות יוקר המחיה הוזלה קניות מוצרים

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו התפרסמו 7 תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד