כ"ד ניסן התשפ"ד
02.05.2024
תענית בכורים

צפו: ניצול השואה בגיל 102 מסיים מסכת תענית

ביום רביעי האחרון ערב פסח באוסטרליה, סיים ר' בעריש אורבך בן 102 את מסכת תענית כדי לפטור אותו ואחרים שנכחו בבית הכנסת מלצום תענית בכורות בערב פסח. הוא היה אחד האנשים האחרונים שהוברחו מגטו ורשה ממש לפני פסח ב-1943

צפו: ניצול השואה בגיל 102 מסיים מסכת תענית
ר' בעריש אורבך מסיים את המסכת צילום: Yeshiva world news

ר' בעריש אורבך, ישיש צדיק, ניצול שואה, המתגורר במלבורן שבאוסטרליה, סיים לאחר שחרית בבוקר יום רביעי ערב פסח, את מסכת תענית כדי לפטור אותו ואחרים שנכחו בבית הכנסת מלצום בערב פסח בשל היותם בכורים.

בעריש איבד את אימו רבקה אורבך (לבית בלאס) בביאלה שבפולין בשנת 1920 כשהיה בן מספר חודשים בלבד, לאחר שחלתה במחלת הטיפוס. עד היום הוא מספר לסובבים אותו זיכרונות מימי ילדותו בתלמוד התורה בפולין.

באוגוסט 2020 חגג הרב בעריש את יום הולדתו ה-100, וקיבל מכתב ברכה מהמלכה אליזבת המנוחה של בריטניה: "אני שמחה לשמוע שאתה חוגג יום הולדת 100" נכתב, "מזל טוב וברכות ואיחולים לבביים ביום המאד מיוחד הזה".

לבעריש היו שלושה אחים גדולים ואחות, וכן אח למחצה מנישואיו השניים של אביו. חיי המשפחה שלו היו טובים עד השואה, הוא היה אחד האנשים האחרונים שהוברחו מגטו ורשה בסמוך לפסח ב-1943 וזמן קצר לפני המרד שהוביל להשמדת הגטו בידי הנאצים. מלבד אחותו שעלתה לארץ לפני השואה, כל שאר בני המשפחה שלו נרצחו בשואה.

לאחר שהבין שלא נשאר לו אף אחד בפולין, בעריש יצר קשר עם דודו שחי באותן שנים באוסטרליה, הדוד פרש את חסותו על האחיין הצעיר וכך הוא קיבל ויזה שאפשרה לו להתחיל חיים חדשים באוסטרליה.

 

ערב פסח ניצול שואה מלבורן אוסטרליה תענית בכורות

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד