כ"א ניסן התשפ"ד
29.04.2024
הנרטיב הבעייתי

שערוריית הסכם החזרת משלחות הנוער בין פולין לישראל

ישראל נכנעה לדרישת פולין, ותציע לבני נוער לבקר באתרי הנצחה לרוצחי יהודים במסגרת משלחות הנוער לפולין. רשימת האתרים שישראל התחייבה להמליץ על הביקור בהם בעייתיים. חלק מהאתרים מתעלמים ממעורבות פולנים ברצח יהודים

שערוריית הסכם החזרת משלחות הנוער בין פולין לישראל
מחנה ריכוז צילום: pixabay

ישראל נכנעה לדרישת פולין, ותציע לבני נוער לבקר באתרי הנצחה לרוצחי יהודים במסגרת משלחות הנוער לפולין. רשימת האתרים שישראל התחייבה להמליץ על הביקור בהם בעייתיים. חלק מהאתרים מתעלמים ממעורבות פולנים ברצח יהודים

היסטוריונים וחוקרים בכירים המתמחים בשואת יהודי פולין אומרים כי ההסכם שאפשר את חידוש משלחות הנוער לפולין "שערורייתי, מטריד והזוי". לטענת ההיסטוריונים זאת התגשמות החלום של מכחישי השואה" ו"כניעה פרופגנדה הפולנית". בנוסף ההסכם לא כולל לימוד על פולנים שלקחו חלק ברדיפת יהודים בשואה והסגרתם לנאצים.

מאיר בולקה, עמית מחקר במכון לחקר השואה באוניברסיטת בר אילן ויו"ר ארגון ג'ינריישנס (J-nerations) לשימור המורשת היהודית, תקף בחריפות את ההסכם ואמר לאתר "הארץ" שחשף את הפרשה. "אין פלא שממשלת ישראל ניסתה להסתיר את ההסכם מהציבור, אם אתם הורים לתלמידים בישראל, שימו לב שמעכשיו אתם מממנים מכספכם גם את הפרופגנדה הפולנית — וזה קורה רק בגלל כישלונם של פוליטיקאים ודיפלומטים ישראלים שחתמו על ההסכם מבלי להבינו כלל".

בולקה אמר כי מטרת המסע לפולין, כפי שנקבע במסמכים רשמיים של משרד החינוך, היא "לחזק את הקשר של הנוער עם עברו של העם היהודי ולעסוק בזהות ישראלית". אולם הוא עלול להיהפך ממסע ללימוד השואה ל"מסע ללימוד על הסבל הפולני ולקידום העם הפולני, תוך תקיעת אצבע בעיני ההיסטוריה והנרטיב היהודי".

משרד החינוך נמסר בתגובה כי "לאור המשבר שנוצר בתקופת הממשלה הקודמת, עמלו אנשי המקצוע על מציאת פתרון מוסכם לחידוש המסעות לפולין. במהלך יצירת התוכנית המחודשת למסעות, הסתמכו הצוותים על האתרים בהם ביקרו המשלחות בשנים קודמות, כשהרציונל הינו להשאיר את אופיין של המשלחות, כפי שהיה בעבר".

ממוזיאון יד ושם נמסר כי המוזיאון רואה ערך חשוב בקיום משלחות מישראל לפולין ללימוד השואה ושימור זיכרונה. "משלחות אלו צריכות להיערך עם הכנה, הדרכה ועיבוד מתאימים תוך עמידה על האמת ההיסטורית על שלל היבטיה, כולל אלו שנוגעים לחלקם של פולנים ברדיפת יהודים בשואה, הסגרתם ורציחתם וכן במעשי הצלה. לא נראה שההסכם שנחתם לחידוש מסעות התלמידים מכתיב או מגביל את האפשרות לקיום המשלחות באופן זה".

עוד נמסר: "עם זאת רשימת האתרים המופיעה בנספח להסכם, שיד ושם לא היה שותף להרכבתה, כוללת אתרים בעייתיים שלא נכון לבקר בהם במסע חינוכי. ההסכם גם אינו מחייב ביקור בהם. משלחות היוצאות דרך יד ושם לא יבקרו בשום אתר שיש בו משום חשש של עיוות אירועי השואה או נרטיב שאינו נכון היסטורית. אנו מאמינים שכך ינהגו כל משלחות הנוער שייצאו מישראל לפולין בעתיד".

יד ושם פולין השואה משלחות לפולין

art

'בחדרי' גם ברשתות החברתיות - הצטרפו!

הוספת תגובה

לכתבה זו טרם התפרסמו תגובות

תגובות

הוסיפו תגובה
{{ comment.number }}.
{{ comment.date_parsed }}
הגב לתגובה זו
{{ reply.date_parsed }}
טען עוד